فولاد و آهن

معدن نیوز بررسی کرد؛

سناریوی تقاضای فولاد چین در ادامه سال ۲۰۲۴

سناریوی تقاضای فولاد چین در ادامه سال ۲۰۲۴
پایگاه خبری معدن نیوز -مصرف محصولات فولادی چین از ژانویه تا آگوست به صورت سالانه ۰.۵۸ درصد افزایش یافت و ضعف در فعالیت های ساختمانی تا حدی با تولید نسبتا معتدل و صادرات مستقیم فولاد جبران شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -مصرف محصولات فولادی چین از ژانویه تا آگوست به صورت سالانه 0.58 درصد افزایش یافت و ضعف در فعالیت های ساختمانی تا حدی با تولید نسبتا معتدل و صادرات مستقیم فولاد جبران شد.

با نگاهی به آینده، ممکن است به دلیل تداوم انقباض تقاضای داخلی برای کالاهای تولیدی و کاهش صادرات غیرمستقیم، روندی مخالف با آنچه تاکنون با آن روبرو بودیم ایجاد شود. در سناریوی تحلیلگران، پیش‌بینی تقاضای سالانه خود را در مقایسه با پیش‌بینی قبلی رشد 0.19 درصدی به 0.04 درصد کاهش داده‌ شده است. این تعدیل عمدتاً ناشی از کاهش سریعتر از حد انتظار در فروش خودروهای داخلی است که بر فروش خودروهای سواری و تجاری تأثیر می گذارد.


بررسی تقاضای پایین دستی

املاک و مستغلات

هیچ تغییری در بخش املاک و مستغلات تحت بررسی وجود ندارد، زیرا هیچ حمایتی از سیاست هایی که اثر کوتاه مدتی دارد، مشاهده نشده است. حتی در شهرهای ردیف اول، فروش نشانه هایی از نزول تدریجی به زیر خط سیر فصلی را نشان داد. قیمت مسکن در دو بازار اولیه و ثانویه در ماه اوت همچنان در حال کاهش است. 

زیرساخت

 تغییر اصلی این بخش، تسریع در انتشار اوراق قرضه با هدف ویژه (SPB) از ماه اوت است. با این حال، انتظار می رود که کشش آن بر تقاضای فولاد ساختمانی (حداقل در فصل ساخت و ساز فعلی) به دلیل همبستگی تاخیری بین انتشار SPB و فعالیت های واقعی، حداقل باشد. از ژانویه تا آگوست، مصرف ظاهری تجمعی میلگرد 19 درصد در سال کاهش یافت و انتظار می‌رود تا پایان سال با کاهش 15 تا 18 درصدی سالانه ضعیف باقی بماند.

تولید

بخش تولید قوی‌ترین عملکرد را در نیمه اول سال 2024 داشته است که با مصرف بالای فولاد تخت و به دنبال آن کاهش آشکار در ماه آگوست مشخص شده است. ماشین‌آلات ساختمانی و ماشین‌آلات بزرگ‌ترین دسته‌های مصرف‌کننده فولاد در میان پنج نوع ماشین‌آلاتی هستند که ما ردیابی می‌کنیم و تاکنون ۷۰ درصد از کل مصرف فولاد در بخش ماشین‌آلات را به خود اختصاص داده‌اند. مصرف کلی فولاد در تولید ماشین آلات بین ژانویه تا جولای سالانه 15 درصد افزایش یافته است. در همین حال، پیش بینی می شود گروه های ماشین آلات کوچکتر مانند پتروشیمی، معدن و ماشین آلات کشاورزی بیش از 10 درصد رشد سالانه داشته باشند و ماشین آلات معدنی و کشاورزی از پایه پایین در سال 2023 بهره مند شوند.

بررسی اجمالی تقاضای فولاد چین

با اضافه کردن تقاضای مستقیم صادرات فولاد، انتظار می رود کل تقاضای فولاد نسبت به پیش بینی رشد قبلی ما 0.04 درصد در سال کاهش یابد. در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2024 انتظار می رود تقاضا به صورت فصلی 1.7 درصد یا 5.62 میلیون تن در هر سال کاهش یابد. انتظار می‌رود که بخش تولید و صادرات مستقیم فولاد به این امر کمک کند.

از زمان سقوط بخش املاک و مستغلات در نیمه دوم سال 2021  تعداد کارخانه های فولادی که زیان می دهند در حال افزایش بوده است اما هنوز حذف موثری از ظرفیت مازاد صورت نگرفته است، زیرا کارخانه های فولادی نرخ بهره برداری از ظرفیت خود را از اواخر جولای کاهش داده اند تا عرضه را محدود کنند. در سناریویی که بازار بر اساس منطق بلندمدت مازاد ظرفیت عمل می‌کند، به دلیل فشار مداوم حاشیه‌های تولید می‌توان سطح پایین موجودی را پیش‌بینی کرد. با این فرض، کل موجودی محصولات فولادی می‌تواند با یکی از سریع‌ترین نرخ‌های تاریخ کاهش یابد و تا پایان سال به طور بالقوه به ۲۹ میلیون تن برسد. این نشان می‌دهد که میزان تولید نسبت به سطح 112 میلیون تنی آگوست، امکان کاهش دارد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد