فولاد و آهن

مدیرعامل فولاد مبارکه در شانزدهمین نمایشگاه متالکس مطرح کرد:

صادرات ۸ میلیارد دلاری زنجیره فولاد

صادرات ۸ میلیارد دلاری زنجیره فولاد
پایگاه خبری معدن نیوز -شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان (Metalex۲۰۲۴) روز سه‌شنبه ششم شهریورماه سال جاری، با حضور رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مدیرعامل و معاونان شرکت فولاد مبارکه، جمعی از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه و همچنین برخی از مسئولان و فعالان صنعت فولاد در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان آغاز به کار کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان (Metalex2024) روز سه‌شنبه ششم شهریورماه سال جاری، با حضور رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مدیرعامل و معاونان شرکت فولاد مبارکه، جمعی از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه و همچنین برخی از مسئولان و فعالان صنعت فولاد در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان آغاز به کار کرد.

محمدیاسر طیب‌نیا، در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان (Metalex 2024) اظهار کرد: سهم ۸ میلیارد دلاری صادرات و ارزآوری زنجیره فولاد در سال گذشته قابل‌توجه بوده و با رفع چالش‌های موجود برای امسال و سال‌های آینده، این صادرات به‌راحتی قابل ارتقاست.

وی با اشاره به شکل‌گیری زنجیره کامل و حتی خودکفایی در زنجیره فولاد کشور ابراز کرد: سهم ۴.۵ درصدی این صنعت در اقتصاد ملی سهمی است که به نسبت میانگین جهانی بالاتر از حد خود است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه کل صادرات زنجیره فولاد ۸ میلیارد دلار معادل ۱۶.۵ درصد صادرات غیرنفتی کشور است، افزود: اگر سیاست اقتصاد بدون نفت را دنبال می‌کنیم، بخش‌های زیادی از تحقق این هدف متوجه فعالان زنجیره فولاد خواهد بود که دور از دسترس هم نیست.

وی به رشد خوب صنعت فولاد در همه بخش‌های تولید، صادرات و فروش طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: اگر رشد اقتصادی کشور طی چند سال اخیر 4 درصد و یا کمتر و حتی منفی بوده است، رشد صنعت فولاد در همه بخش‌ها حدود ۱۰ درصد بوده است؛ اما باید توجه داشت که این رشد به‌صورت متوازن صورت نگرفته و الآن باید برای پایداری صنعت تلاش کنیم و بیش از آنکه از دیگران انتظار داشته باشیم، خود فعالان زنجیره باید در این زمینه ورود کنند.

طیب‌نیا در ادامه با بیان اینکه فولاد مبارکه به‌عنوان صنعت الگو و پیشرو در زنجیره فولاد و به‌عنوان مجموعه‌ای که از بالادست تا پایین‌دست فولاد سرمایه‌گذاری کرده، همواره در حوزه اصلاحات پیشرو بوده و طی سه سال اخیر، توازن در زنجیره را به‌طور جدی دنبال کرده است، افزود: به‌جرئت می‌توان گفت در بین صنایع انرژی‌بر، فولاد مبارکه تنها مجموعه‌ای است که با ۱۰۰ درصد ظرفیت علی‌رغم قطعی برق و گاز کار کرده است. این شرایط به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های هدفمند به‌منظور ایجاد توازن بوده است و باید در حوزه انرژی برق، گاز، آب، زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل، زنجیره تأمین و… نیز این اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: باید اصلاحاتی در ساختار تولید ایجاد شود. برخی جاها نیازمند اصلاحات تکنولوژی و در برخی موارد نیاز به اصلاحات ساختار داریم و اگر این اتفاق نیفتد، ظرفیت‌های ایجادشده بدون استفاده خواهد ماند. بر همه فعالان زنجیره است که به‌طور جدی به این موضوع ورود کنند. انتظارات از حاکمیت به‌ویژه در حوزه قوانین، تعرفه‌ها، بهینه کردن و حتی ابطال برخی از مجوزها برای ایجاد توازن در زنجیره، انتظاری بجاست و باید محقق شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه امروز در سطح بین‌المللی در شرایط رکود قرار داریم، گفت: کشورهای همسایه، حتی کشوری مانند عراق که به هر صورت، در زمینه فولاد و سیاست‌گذاری قاعدتاً ما باید از آن‌ها بهتر عمل کرده باشیم، به‌محض اینکه صادرات ایران به عراق تهدید می‌شود، برای حمایت از صنایع داخلی روی صادرات میلگرد ما تعرفه می‌گذارد. امروز شرایط رکودی اقتصادی در بازارهای بین‌المللی را می‌دانید. وضعیت در چین به‌گونه‌ای است که این کشور باید بخش قابل‌توجهی از تولیدات فولاد خود را با قیمت بسیار کم صادر کند و این صادرات در بازارهای بین‌المللی در حال انجام است و بسیاری از کشورها تعرفه‌های آنتی‌دامپینگ برای مقابله با این امر وضع کرده‌اند.

طیب‌نیا، در حاشیه این نمایشگاه نیز اظهار کرد: فولاد مبارکه در سال گذشته اولین صادرکننده غیرنفتی کشور بوده و ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشت. امروز اگر زیرساخت‌های لازم به‌صورت متوازن در کنار ظرفیت‌ها ایجاد شود، قابلیت دسترسی به جایگاه ششم در رنکینگ جهانی را داریم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره استراتژی فولاد مبارکه در حوزه تأمین انرژی و توسعه متوازن گفت: فولاد مبارکه از حدود سه سال قبل، علاوه بر اتخاذ استراتژی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، رویکرد توسعه متوازن را به‌عنوان یکی دیگر از استراتژی‌های مهم شرکت در دستور کار خود قرار داده و در همین راستا، سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی در حوزه توسعه ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای انجام داده است؛ تا جایی که امروز فولاد مبارکه برای حمل‌ونقل بار و کالای خود از ظرفیت حدود 80 دستگاه لوکوموتیو و نزدیک به 5 هزار واگن و 500 کامیون که سال گذشته خریداری کرد و همچنین 600 کامیون در شرکت‌های حمل‌ونقلی زیرمجموعه فولاد مبارکه بهره‌مند است. همچنین این شرکت در حوزه انرژی نیز همان‌گونه که پیش از این اطلاع‌رسانی شده است با سرمایه‌گذاری در عملیات احداث نیروگاه 914 مگاواتی کلاس F و به بهره‌برداری رساندن دو فاز از این نیروگاه و همچنین سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه 600 مگاواتی خورشیدی که بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور است و تا دو ماه آینده فاز اول آن به یاری خداوند افتتاح خواهد شد، اقدامات مؤثری در حوزه تأمین پایدار انرژی موردنیاز شرکت انجام داده است و این اتفاقاتی است که در اوج قطعی‌ها و محدودیت‌های بی‌سابقه برق به مدد شرکت و صنعت فولاد کشور آمد. اگر این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی در فولاد مبارکه انجام نشده بود، فولاد مبارکه مانند بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های کشور با توقف تولید مواجه می‌شد و توقف تولید در فولاد مبارکه می‌توانست به توقف تولید در هزاران شرکت پایین‌دست فولاد مبارکه منجر شود که این اتفاق به یمن دوراندیشی‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های یادشده رخ نداد.

وی گفت: به خاطر داشته باشیم با استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های ایجادشده در فولاد مبارکه در شرایط محدودیت‌های انرژی توانستیم نیمی از ظرفیت فولادسازی را حفظ کنیم و با حمایت‌های وزارت صمت توانستیم نوردها را در مدار حفظ کنیم. به‌طورکلی و با ذخیره‌سازی و ثبت رکوردهای تولید بی‌نظیر در دو ماه اول سال اجازه ندادیم بازار با خلأ محصولات فولادی مواجه شود و مصرف‌کنندگان نهایی متضرر شوند، اگرچه به دلیل همین محدودیت‌های انرژی در دو ماه گذشته نیمی از ظرفیت تولید کاهش پیدا کرده است.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین اظهار کرد: امروز مصرف فولاد کشور ۲۲ میلیون تن، تولید فولاد ۳۲ میلیون تن و ظرفیت نصب‌شده در کشور حدود 48 میلیون تن است؛ این در حالی است که طبق برنامه‌ای که بر اساس آن مقرر است تا افق 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد محقق شود، کارخانه‌هایی که در دست احداث هستند و بالای 20 تا 25 درصد پیشرفت دارند، بیش از ۶۵ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد را محقق خواهند کرد. نکته حائز اهمیت این است که همه این موارد سرمایه‌گذاری و ظرفیت ملی است و باید از آن به بهترین نحو در راستای منافع ملی استفاده شود؛ اما متأسفانه این ظرفیت‌ها متوازن نیست؛ به‌عنوان مثال، در حوزه انرژی به‌خصوص برق، گاز، آب، حمل نقل و صادرات نتوانسته‌ایم هم‌راستا با این ظرفیت‌ها زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم و جلو بیاییم. اگر به رشد اقتصادی 8 درصد و سرانه مصرف 350 کیلوگرم به ازای هر نفر هم برسیم، میزان مصرف فولاد در کشور 30 میلیون تن خواهد بود و بنابر این، باید امکان صادرات 20 تا 25 میلیون تن صادرات انواع محصولات فولادی را در کشور ایجاد کنیم. متأسفانه در این زمینه، هم به‌لحاظ زیرساختی و هم به‌لحاظ تنوع انواع محصولات با مشکلات و خلأهایی مواجهیم و به‌طور قطع نمی‌توانیم فقط 20 تا 25 میلیون تن محصولات تجاری داشته باشیم. امروز حتی برخی کشورهای همسایه تعرفه صادراتی بر روی برخی محصولات صادراتی کشور ما گذاشته‌اند و برخی از آن‌ها نیز سرمایه‌گذاری‌هایی دیگری در حوزه تولید فولاد انجام داده‌اند؛ بنابراین اکتفا کردن به رویکرد صادرات چند ده‌میلیونی محصولات تجاری و روتین محکوم به شکست است. بر همین اساس، باید با استفاده از دانش روز در حوزه صنعت فولاد، به سمت تولید محصولات روز و با ارزش‌افزوده بیشتر حرکت کنیم و بیشتر در تکمیل زنجیره و تنوع محصولات فولادی سرمایه‌گذاری نماییم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد