سنگ آهن و ذغال سنگ

علی‌رغم سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های تجدیدپذیر؛

سهم انرژی در انتشار دی اکسید کربن افزایش یافت

سهم انرژی در انتشار دی اکسید کربن افزایش یافت
پایگاه خبری معدن نیوز -بر اساس بررسی آماری انرژی جهانی ۲۰۲۴ که توسط موسسه انرژی منتشر شده است، انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی از بخش انرژی در سال ۲۰۲۳ به رکورد بالایی رسید و برای اولین بار در تاریخ از ۴۰ گیگاتن CO۲ فراتر رفت. ۴۰ گیگاتن معادل ۴۰۰۰۰ میلیون تن CO۲ از احتراق سوخت‌های فسیلی مانند نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی است که تا حد زیادی بزرگ‌ترین منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با انرژی است که حدود ۸۷ درصد از کل انتشار را تشکیل می‌دهد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -بر اساس بررسی آماری انرژی جهانی 2024 که توسط موسسه انرژی منتشر شده است، انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی از بخش انرژی در سال 2023 به رکورد بالایی رسید و برای اولین بار در تاریخ از 40 گیگاتن CO2 فراتر رفت. 40 گیگاتن معادل 40000 میلیون تن CO2 از احتراق سوخت‌های فسیلی مانند نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی است که تا حد زیادی بزرگ‌ترین منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با انرژی است که حدود 87 درصد از کل انتشار را تشکیل می‌دهد.

سال گذشته دومین سال متوالی رکورد مصرف انرژی اولیه جهانی بود که با رشد 2 درصدی به 620 اگزاژول (EJ) رسید. 

کشورهایی با بالاترین انتشار CO2

در سال 2023، چین تقریباً یک سوم (31 درصد) از کل انتشار دی اکسید کربن جهان را از تولید انرژی به خود اختصاص داد که 12.6 میلیارد تن بیشتر از مجموع انتشار کل نیمکره غربی و اروپا بود.

جمعیت زیاد چین و وابستگی مداوم آن به زغال سنگ و نفت عوامل اصلی سطوح بالای انتشار آن است. در حالی که این کشور به شدت در ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری می کند، همچنان شاهد افزایش 6 درصدی در انتشار CO2 مرتبط با انرژی در مقایسه با سال 2022 بود. انتشار کل چین به حدود 12600 میلیون تن افزایش یافت.

ایالات متحده و هند از نظر انتشار CO2 مرتبط با انرژی به ترتیب 5.1 و 3.12 گیگاتن دیگر کشورهای پیشرو بودند. سه کشور اول انتشار CO2 در سال 2023 سهمی معادل 51.6 درصد از کل انتشار جهانی داشتند.

قابل ذکر است که منطقه آسیا و اقیانوسیه (عمدتاً چین و هند) بیش از 52 درصد از انتشارات جهانی از بخش انرژی را با حدود 21 گیگاتن دی اکسید کربن تشکیل می دهند و آمریکای شمالی و اروپا بیش از 10 گیگاتن از این بخش را تشکیل می دهند.

اتکا به زغال سنگ

داده ها نشان می دهد که وابستگی بیش از حد به زغال سنگ در کشورهای کلیدی آسیایی باعث انتشار بیشتر از بخش انرژی در این کشورها می شود. به عنوان مثال، چین و هند 70 درصد از مصرف اولیه زغال سنگ جهان را به خود اختصاص می دهند که 164 EJ است. مصرف اولیه زغال سنگ برای انرژی در چین و هند روی هم به بیش از 113 EJ در سال 2023 رسید.

مصرف انرژی های تجدیدپذیر چین با رشد خیره کننده 20 درصدی سالانه به 16.13 EJ در سال 2023 رسید. 

با این حال، چین بزرگترین تولیدکننده دی اکسید کربن در جهان است زیرا برای تامین 54 درصد انرژی اولیه مورد نیاز خود به زغال سنگ متکی است.

از سوی دیگر، هند در حال سرمایه گذاری هنگفتی در تولید زغال سنگ خود است و اعلام کرده است که قصد دارد تولید خود را تا سال 2030 دوبرابر کند و به 1.57 میلیارد تن برساند. زغال سنگ 56 درصد از مصرف انرژی اولیه کشور را در سال 2023 به خود اختصاص داده است. آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی می کند که هند سهم انتشار جهانی کربن تا سال 2030 از کمتر از 8 درصد در حال حاضر به 10 درصد خواهد رسید.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد