اخبار استان ها

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اراک:

چالش‌های محیط زیستی سدی در مسیر توسعه معادن است

چالش‌های محیط زیستی سدی در مسیر توسعه معادن است
پایگاه خبری معدن نیوز -رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اراک با اشاره به وجود ماشین‌آلات فرسوده در معادن اظهار کرد: به طور حتم فرسودگی ماشین آلات در معادن بهره وری را کاهش و به حداقل می‌رساند و در نهایت موجب کاهش صرفه اقتصادی و غیررقابتی شدن بهره‌برداری از معدن خواهد شد و این در حالی است که دولت‌های ترکیه و چین از بخش معدن حمایت کرده و تمامی ماشین‌آلات بهره‌برداری معادن آنها به روز است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اراک با اشاره به وجود ماشین‌آلات فرسوده در معادن اظهار کرد: به طور حتم فرسودگی ماشین آلات در معادن بهره وری را کاهش و به حداقل می‌رساند و در نهایت موجب کاهش صرفه اقتصادی و غیررقابتی شدن بهره‌برداری از معدن خواهد شد و این در حالی است که دولت‌های ترکیه و چین از بخش معدن حمایت کرده و تمامی ماشین‌آلات بهره‌برداری معادن آنها به روز است.

محمدحسین حیدری تصریح کرد: چالش با محیط زیست از دیگر مشکلات بخش معدن این استان بوده اگرچه مرکزی از استان‌هایی است که در آن ارتباط خوبی میان بخش معدن و منابع طبیعی برقرار است اما مشکلات قانونی در این حوزه وجود دارد.

حیدری ادامه داد: گاهی مکان‌های مناسبی برای سرمایه گذاری در این استان شناسایی شده که با اجرای آن اشتغال هزار نفری و سرمایه گذاری هزار میلیاردی می‌توانست محقق شود اما به خاطر مقررات و قوانین حاکم بر عرصه‌ها، این شرایط فراهم نشد و باید اذعان کرد مرکزی اولین استان کشور بوده که استفاده از ماده ۲۴ مکرر قانون معادن را پیگیری کرد، اما این موضوع نیز اجرایی نشد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اراک تصریح کرد: مقرر است تا حد امکان، مواد معدنی تولیدی در داخل استان فرآوری و مصرف شده تا ارزش افزوده آن نیز به استان بازگردد، در برخی موارد مانند سنگ تراورتن، ظرفیت فرآوری موجود در استان به اندازه تولید نیست اما گاهی اوقات برخی مواد معدنی بسیار خاص بوده و در استان مصرف نمی‌شود.

وی با انتقاد از برخی قوانین حمل و نقل مواد معدنی تصریح کرد: در اراک معادنی که در حاشیه ۵۰ کیلومتری شهر قرار دارند که به طور معمول حمل بار توسط خودروهایی با عمر بالا انجام می‌شود، این در حالی است که این خودروها برای دریافت سهمیه گازوئیل نیازمند بارنامه هستند و دریافت بارنامه مستلزم صرف هزینه است که در نهایت منجر به افزایش هزینه تمام شده ماده معدنی می‌شود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اراک با اشاره به اینکه در صورت عدم وجود بارنامه و قبض پلیس راه، محدودیت‌هایی توسط پلیس راهور برای خودروها ایجاد می‌شود، گفت: پیشنهاد می‌شود این موارد در شورای گفت‌وگو مطرح شده و بارنامه صادر شده توسط معدن، در این حوزه کافی باشد.

حیدری با بیان اینکه استان مرکزی پیش از اینکه استانی صنعتی باشد، یک استان معدنی بوده است، تصریح کرد: معادن طلا، سرب، مس، روی و سنگ تزئینی خوبی در استان وجود دارد اما متأسفانه بهره‌برداری از معادن این استان همچنان به روش گذشته در حال انجام است که از نظر اقتصادی توجیه پذیر نیست.

وی با اشاره به پیش‌بینی رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه توسعه هفتم، اظهار کرد: این عدد در حوزه معادن، ۱۳ درصد تعیین شده است، برای افزایش رشد از سه یا چهار درصد کنونی به عدد ۱۳، باید ماشین‌آلات نو، تکنولوژی جدید اکتشافات و فناوری‌های جدید فرآوری فراهم شود که نیازمند همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌هاست که نتیجه همکاری و انجام درست وظایف سازمان‌ها، رقابت‌پذیری با کشورهای همسایه و تولید بهینه است.

حیدری با اشاره به وجود بیش از ۶۰۰ معدن در استان، ادامه داد: هم اکنون کمتر از نیمی از این معادن فعال هستند این در حالیست که استان مرکزی در جایگاه چهارم از نظر تعداد معادن در کشور قرار دارد، معادن سنگ‌های تزئینی استان به ویژه در محلات از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

وی تصریح کرد: به طور حتم اگر اکتشاف معادن سرب، روی و مس استان رونق بگیرد، دستیابی به رشد ۱۳ درصدی پیش‌بینی شده در برنامه امکانپذیر خواهد بود و در این صورت می‌توان سالانه ۲۰۰ هزار تن کاتد مس به صنایع استان تحویل داد.

حیدری گفت: اکنون به دلیل شرایط لجستیکی، کارخانه فرآوری در کنار معدن ایجاد می‌شود اما خروج ماده معدنی از استان برای استفاده در استان‌های دیگر نیز اجتناب ناپذیر است و چنانچه زیرساخت‌های لازم فراهم باشد، صنایع تبدیلی در استان نیز ایجاد خواهند شد تا با کاهش هزینه حمل و نقل، هزینه تمام شده تولید نیز کاهش پیدا کرده و تولید، رقابتی شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد