اکتشاف و ماشین آلات

نگاهی به مهم‌ترین اخبار بخش معدن و صنایع معدنی در هفته‌ای که گذشت؛

چالش‌های تامین ماشین‌های معدنی

چالش‌های تامین ماشین‌های معدنی
پایگاه خبری معدن نیوز -فعالیت در حوزه معادن با تکیه بر ماشین‌های معدنی ممکن می‌شود. با این‌وجود چالش‌ها و کاستی‌های بسیاری پیش روی تامین این ماشین‌های معدنی وجود دارد. در حال حاضر شاهد کاهش بهره‌وری فعالیت در معادن به دلیل ماشین‌های فرسوده هستیم. هم‌زمان موانع بسیاری در مسیر ورود ماشین‌های معدنی به کشور وجود دارد و سهم بسزایی از این تجهیزات را ماشین‌های فرسوده و ناکارآمد تشکیل می‌دهند. بدون تردید برای حرکت در مسیر رشد و توسعه معدنی، رفع این محدودیت‌ها ضروری است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -فعالیت در حوزه معادن با تکیه بر ماشین‌های معدنی ممکن می‌شود. با این‌وجود چالش‌ها و کاستی‌های بسیاری پیش روی تامین این ماشین‌های معدنی وجود دارد. در حال حاضر شاهد کاهش بهره‌وری فعالیت در معادن به دلیل ماشین‌های فرسوده هستیم. هم‌زمان موانع بسیاری در مسیر ورود ماشین‌های معدنی به کشور وجود دارد و سهم بسزایی از این تجهیزات را ماشین‌های فرسوده و ناکارآمد تشکیل می‌دهند. بدون تردید برای حرکت در مسیر رشد و توسعه معدنی، رفع این محدودیت‌ها ضروری است.


افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت سیمان در بازار

کسری برق واحدهای سیمانی باعث شده تا حجم تولید سیمان کاهش پیدا کند، این افت تولید به کسری بازار سیمان منتهی شده و به دنبال آن بهای این محصول 30 تا 40 درصد افزایش یافته است. علی محمد فعال صنعت سیمان افزود: اغلب واحدهای سیمانی کشور در حال حاضر با ظرفیت کم‌تر از 30 درصد فعالیت می‌کنند. برای عدم بروز مشکل باید تخصیص برق به واحدهای صنعتی را مدیریت کرد تا بازار دچار تنش‌های قیمتی نشود. کمبود تولید سیمان ظرف هفته‌های اخیر به بروز چالش جدی برای فعالان صنعت ساخت‌وساز بدل شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه از ورود به موضوع کمبود و گرانی سیمان خبر داد و گفت: قیمت سیمان نزدیک به دو برابر افزایش یافته است. قهرمان شاهی از نظارت جدی بر بازار مصالح ساختمانی و بخصوص سیمان خبر داد و اظهار کرد: در چند وقت اخیر شاهد التهاب در بازار سیمان بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که قیمت این محصول در بازار با حدود دو برابر افزیش، به کیسه‌ای ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان رسیده است. این چالش در بسیاری از استان‌های دیگر نیز به چشم می‌خورد و پیش‌بینی می‌شود تا رفع گرما، مشکلات و کمبودهای این بخش مرتفع شود.

کاهش محدودیت برق سیمانی‌های تهران در راه است

علی‌اکبر الوندیان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در رابطه با اینکه طبق توافق صورت گرفته مبنی بر کاهش محدودیت‌ها، بنابراین احتمال کاهش تولید را ضعیف می‌کند، خاطرنشان کرد: در حقیقت باتوجه به اینکه در نیمه مردادماه هستیم، با توجه به سوابق و عبور از پیک مصرف خانگی، امیدواریم که از این هفته مناطق مرکزی (تهران) ساماندهی شده و از هفته آینده هم به ‌تدریج برای صنعت محدودیت‌ها کاهش پیدا کند. درواقع باید بپذیریم که عملکرد صنایع ما به شرایط آب و هوایی وابسته شده است. 

کمبود ماشین‌آلات، معادن را زمین‌گیر می‌کند

دبیر انجمن تولید‌کنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: وزارت صمت به دلیل کمبود ارز موردنیاز برای واردات ماشین‌آلات معدنی، تولید را به شرکت‌ها دیکته کرد و به سمت تولید ماشین‌آلات داخلی با کیفیت پایین و هزینه بالا رفتیم.

عبدالرضا صالحی گفت: طبق آمار وزارت صمت، حدود 17 هزار دستگاه ماشین‌آلات فعال در معادن کشور داریم. با این تعداد ماشین معدنی انتظار می‌رود حجم برداشت از مواد معدنی به 4 میلیون تن در سال برسد؛ اما این رقم در حال حاضر برابر 600 هزار تن در سال است. 

مصرف انرژی بالای ماشین‌آلات مستهلک معدنی و بهره‌وری پایین مهم‌ترین چالش پیش روی این بخش است. در همین‌حال نبود نقشه راهی برای واردات ماشین‌های معدنی متناسب با نیاز کشور نیز چالش‌زا است. در همین‌حال به واردکنندگان واقعی نیز به موقع ارز تخصیص داده نمی‌شود و همین موضوع چالش جدی پیش روی این فعالان است.

جنگل واردات ماشین‌های معدنی بی‌کیفیت

مساله ورود ماشین‌های معدنی و تامین نیازهای فعالان این بخش به چالشی جدی برای صنعتگران بدل شده است. فعالان حوزه معدن از کمبود ماشین‌های معدنی با کیفیت و منطبق با تکنو‌ژی روز دنیا گلایه دارند. سیاست‌گذاران نیز هم‌زمان سایر چالش‌های پیش روی رفع این کمبود را باید مورد توجه قرار دهند.

معاون ماشین‌آلات وزارت صمت گفت: هیچ فرقی بین معادن کوچک و بزرگ برای ما وجود ندارد، همه تولیدکننده هستند، بالغ بر ۱۳۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۲ واردات ماشین‌آلات داشتیم که تقریبا ۹۰ درصد واردکننده این دستگاه‌ها معادن کوچک و متوسط بوده‌اند.

محمد موسوی گفت: کشور ما با نیاز انباشته‌ای در تامین ماشین‌های معدنی مواجه است و این نیاز به سادگی و ظرف مدت زمان کوتاهی مرتفع نمی‌شود. معاون ماشین‌آلات وزارت صمت درخصوص روند واردات ماشین آلات نیز گفت: وزارت صمت واردات را انجام نمی‌دهد، خود معدن‌داران و یا شرکت‌های بازرگانی که با آن‌ها قرارداد دارند این کار را انجام می‌دهند. وزارت صمت صرفا با مشورت با شرکت‌های معدنی، برندهای معتبر را تعیین می‌کند؛ چرا که نمی‌خواهیم جنگلی از ماشین‌آلات معدنی وارداتی بشویم که بعضا بی‌کیفیت باشند و بعدا معادن ما را تحت‌تاثیر قرار دهند.


واردات بخش معدن در دو ماهه ‌اول سال‌جاری

واردات معدن و صنایع معدنی طی دو ماهه‌اول۱۴۰۳، برابر ۹۱۲‌میلیون دلار و به وزن ۵۷۶‌هزار ‌تن بوده‌است. واردات معدنی در این بازه زمانی به نسبت مدت مشابه سال‌گذشته، ۱۹‌درصد از نظر ارزشی افزایش و ۱۴‌درصد به لحاظ وزنی کاهش داشته ‌است. در دو ماهه ‌اول۱۴۰۳ واردات معدنی، به لحاظ ارزش ۱۴۶‌میلیون دلار افزایش و به لحاظ وزن ۹۶‌هزار‌تن کاهش داشته‌است.

در این بازه زمانی واردات معدنی با وزن کمتر و ارزش بیشتر صورت ‌گرفته‌است. تراز تجاری بخش معدن نیز در دو ماهه‌اول1403، از لحاظ ارزشی 819‌میلیون دلار و از لحاظ وزنی 9.999‌هزار‌تن مثبت است. بررسی سهم ارزشی بخش‌های عمده کالایی از واردات طی دو ماهه‌ اول سال‌1403 نیز حاکی از آن است که معدن و صنایع معدنی سهم 10‌درصدی از واردات داشته‌است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد