اقتصاد و صنعت

چه عاملی باعث افزایش واردات در چین می‌شود؟

چه عاملی باعث افزایش واردات در چین می‌شود؟
پایگاه خبری معدن نیوز -واردات کالاهای عمده چین اغلب از منظر عملکرد و چشم‌انداز دومین اقتصاد بزرگ جهان در نظر گرفته می‌شود اما احتمالا هنگام ارزیابی محموله‌های نفت خام، گاز مایع طبیعی LNG، مس، سنگ آهن و زغال‌سنگ توسط بزرگترین واردکننده کالا در جهان، نگاه به روند قیمت‌ها بیش از آنچه که باید در نظر گرفته می‌شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -واردات کالاهای عمده چین اغلب از منظر عملکرد و چشم‌انداز دومین اقتصاد بزرگ جهان در نظر گرفته می‌شود اما احتمالا هنگام ارزیابی محموله‌های نفت خام، گاز مایع طبیعی LNG، مس، سنگ آهن و زغال‌سنگ توسط بزرگترین واردکننده کالا در جهان، نگاه به روند قیمت‌ها بیش از آنچه که باید در نظر گرفته می‌شود.

شانس واگرای واردات این کالاها در نیمه اول سال ۲۰۲۴، بیش از آنکه با عملکرد اقتصادی هماهنگ باشد، با حرکت قیمت‌ها هماهنگی دارد.

این امر به ویژه در مورد سنگ آهن – ماده خام کلیدی مورد استفاده در تولید فولاد – کالایی که در ظاهر باید با توجه به مبارزات مستند و مداوم چین برای تقویت بخش املاک بیمار با آن مواجه می‌شود، صادق است.

در مقابل، واردات سنگ آهن در نیمه اول سال ۶.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و به ۶۱۱.۱۸ میلیون تن رسیده است که ۳۵.۰۵ میلیون تن نسبت به نیمه نخست سال گذشته افزایش یافته است.

افزایش واردات برای تولید فولاد بیشتر مورد استفاده قرار نگرفته است، بلکه از آن برای بازسازی موجودی‌ها استفاده شده است.

داده‌های شرکت مشاوره استیل هوم نشان می‌دهد که ذخایر بندری از پایان دسامبر ۳۵.۷ میلیون تن افزایش یافته و به بالاترین میزان در دو سال گذشته یعنی ۱۵۰.۲ میلیون در هفته منتهی به دوازدهم جولای رسیده است.

تصادفی نیست که افزایش موجودی تقریبا با افزایش واردات مطابقت دارد، اما این سوال باقی می‌ماند که چرا تاجران سنگ آهن و کارخانه‌های فولاد چین تصمیم به برداشتن ذخایر در زمان عدم اطمینان برای تقاضای فولاد کرده‌اند.

پاسخ به این سوال در قیمت نهفته است، چرا که قراردادهای بورس سنگاپور در پیش از اینکه در سه ماهه دوم سال در سطوح پایین‌تر تثبیت شوند، طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ روند ضعیف‌تری در پیش گرفته بود.

قراردادهای سنگ آهن در سوم ژانویه به ۱۴۳.۰۸ دلار در هر تن رسید – بالاترین سطح آن تاکنون در سال جاری – قبل از اینکه در چهارم آوریل قیمت به ۹۸.۳۶ دلار در هر تن کاهش یابد.

از آن زمان، قیمت در روند نسبتا ثابتی حرکت کرده و در روز چهارشنبه به ۱۰۷.۴۸ دلار در هر تن رسید.

بر خلاف سنگ آهن، واردات نفت خام ضعیف بوده و پیش‌بینی‌های گروه‌های صنعتی از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر اینکه تقاضای قوی چین منجر به رشد جهانی در سال جاری خواهد شد، نادیده گرفته شده است.

میزان واردات نفت بزرگترین واردکننده نفت خام جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۱.۰۵ میلیون بشکه در روز رسید که ۲.۹ درصد نسبت به ۱۱.۳۸ میلیون بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

کاهش واردات نفت خام در بحبوحه روند رو به افزایش قیمت رخ داد، به طوری که قیمت‌های آتی شاخص جهانی برنت از ۷۷.۰۵ دلار در هر بشکه در پایان دسامبر به بالاترین رقم ۹۲.۱۸ دلار در دوازدهم آپریل رسید، چرا که اوپک و متحدانش در گروه اوپک پلاس تصمیم بر کاهش تولید را تمدید کردند.

مس و زغال‌سنگ

واردات مس نیز رابطه‌ای با قیمت‌ها نشان می‌دهد چرا که زمانی که قیمت‌ها پایین بود واردات افزایش یافت و پس از افزایش قیمت‌ها کاهش یافت.

واردات مس خام در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با ۶.۸ درصد افزایش به ۲.۷۶۳ میلیون تن رسید که عملکردی نسبتا قوی به نظر می‌رسد.

اما آنچه شایان ذکر است اینکه واردات ژوئن ۴۳۶ هزار تن بود که ۱۵.۲ درصد نسبت به ماه می کاهش داشت و ضعیف‌ترین واردات ثبت شده از ماه فوریه تاکنون بوده است.

واردات ضعیف ژوئن پس از آن اتفاق افتاد که قیمت جهانی مس لندن به رکورد ۱۱ هزار و ۱۰۴ دلار در هر تن تا تاریخ بیستم می رسید.

قیمت در سه ماهه اول در محدوده نسبتا باریکی در حدود ۸هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن لنگر انداخته بود و به بالاترین سطح ماه می رسید.

با توجه به تاخیر بین تغییرات قیمت و ورود فیزیکی محموله‌ها به نظر می‌رسد که خریداران مس چینی واردات مس را در دوره متوسط قیمت‌ها افزایش داده‌اند، اما پس از رالی قوی تا بالاترین سطح ماه می عقب نشینی کرده‌اند.

آخرین کالای اصلی که نشان دهنده همبستگی با قیمت‌هاست زغال سنگ است که واردات چین با افزایش ۱۲.۵ درصدی در نیمه اول به ۲۴۹ میلیون تن رسید.

در حالی که تقاضای قوی برق و تولید داخلی با مشکل مواجه شده است، تقاضای واردات را افزایش داده؛ شایان ذکر است که قیمت زغال‌سنگ حرارتی دریایی روند ضعیف‌تری داشته است.

زغال‌سنگ اندونزی با محتوای انرژی ۴۲۰۰ کیلوکالری در هر کیلوگرم – درجه‌ای که در میان شرکت‌های چینی محبوبیت دارد – در هفته منتهی به ۱۲ جولای به قیمت ۵۲.۷۰ دلار در هر تن به پایان رسید که بر اساس ارزیابی‌های آرگوس - آژانس گزارش قیمت کالاها – تاکنون ۹.۲ درصد کاهش داشته است.

پیام کلی واردات کالاهای چینی این است که قیمت احتمالا مهمترین محرک حجم است و شرایط اقتصادی یک عامل ثانویه است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
نمایشگاه معدن رستاک پادویژن
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد