معدن

استخراج از اعماق دریا آخرین سنگر محیط زیست در دست معدن‌کاران

استخراج از اعماق دریا آخرین سنگر محیط زیست در دست معدن‌کاران
پایگاه خبری معدن نیوز -اعماق اقیانوس‌ها از عمق ۲۰۰ تا بیش از ۱۰ هزار متر زیر سطح، یکی از آخرین مرزهای دست نخورده زمین، در معرض خطر یک صنعت نوظهور است: استخراج معادن از اعماق دریا. برخی از کشورها و شرکت‌ها برای استخراج فلزات و مواد معدنی از جمله کبالت، نیکل، منگنز و مس از بستر دریا رقابت و وانمود می‌کنند که این مواد معدنی برای گذار به دوران انرژی‌های پاک مورد نیاز است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -اعماق اقیانوس‌ها از عمق ۲۰۰ تا بیش از ۱۰ هزار متر زیر سطح، یکی از آخرین مرزهای دست نخورده زمین، در معرض خطر یک صنعت نوظهور است: استخراج معادن از اعماق دریا. برخی از کشورها و شرکت‌ها برای استخراج فلزات و مواد معدنی از جمله کبالت، نیکل، منگنز و مس از بستر دریا رقابت و وانمود می‌کنند که این مواد معدنی برای گذار به دوران انرژی‌های پاک مورد نیاز است.

به نظر می‌رسد که برنامه ریزی برای اکوسیستم‌های آسیب پذیر توقف ناپذیر است، برخی از شرکت‌های استخراج معدنی در حال حاضر مواد معدنی در اعماق دریا را به عنوان ضرورتی برای تقویت قدرت نظامی خود در نظر گرفته‌اند و همین مساله تنش‌های ژئوپولیتیکی بین ابرقدرت‌های جهانی را تشدید می‌کند که پیامدهای نگران کننده‌ای برای صلح و ثبات جهانی به دنبال دارد.

استخراج از اعماق دریا: مسابقه جدید تسلیحاتی؟

تا همین اواخر، این صنعت در تلاش بود وجود خود را بر اساس استدلال گران‌ترین منابع معدنی و ضرورت استخراج آن از اعماق دریا برای انتقال به انرژی‌های پاک توجیه کند. به عبارت دیگر، آنها ادعا می‌کنند که تخریب اکوسیستم بسیار شکننده اعماق دریا که ما به سختی آن را درک می‌کنیم، به نوعی به پیروزی در نبرد علیه تغییرات آب و هوایی کمک خواهد کرد. اما روز به روز، شواهد علمی جدید نشان می‌دهد که فلزات بستر دریا اگرچه کاربرد شناخته شده‌ای در اعماق دریا ندارند اما آسیب استخراج آنها جبران ناپذیر خواهد بود.

بیست و پنج دولت پیش از این یا استخراج معادن از اعماق دریا را رد کرده و یا خواستار رویکردی بسیار محتاطانه‌تر شده‌اند و بازی سیاسی این صنعت در حال شکستن است. در یک محور پر خطر، شرکت‌های معدنی اکنون در تلاش هستند تا سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان را با بیان اینکه مواد معدنی از بستر دریا برای اهداف نظامی مهم هستند، متقاعد کنند. استخراج معادن در اعماق دریا باید پیش از شروع متوقف شود تا از تخریب بیشتر محیط زیست و انباشت بیشتر سلاح و در نتیجه دامن زدن به جنگ و درگیری بیشتر جلوگیری شود.

صنایع معدنی در اعماق دریا بحران‌های ژئوپولیتیکی را شعله‌ور می‌کند؟

شرکت‌هایی که توسعه استخراج معادن در اعماق دریا را انجام می‌دهند، مقصر سبزشویی این بحران هستند. برخی از آنها در سازمان بین‌المللی بستر دریا و فراتر از آن لابی کرده‌اند تا چراغ سبزی برای شروع عملیات تجاری استخراج معادن در اعماق دریا به ویژه شرکت فلزات TMC یکی از شرکت‌های پیشرو و مستقر در کانادا داشته باشند.

علاوه بر آن، شرکت نروژی کانگزبرگ علاقه مستقیم و عمیقی به استخراج معدنی از اعماق دریا، تحقیق و توسعه فناوری نشان داده است. مسابقه برای تسلیحاتی کردن فلزات و مواد معدنی اعماق اقیانوس عواقب فاجعه‌باری برای مردم و کره زمین در برخواهد داشت و به تخریب محیط زیست دامن زده و صلح و ثبات جهانی را تهدید خواهد کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
نمایشگاه معدن رستاک پادویژن
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد