رویدادها و گزارش های ویژه

مروری بر مهم‌ترین اخبار بخش معدن و صنایع معدنی در هفته‌ای که گذشت؛

اصلاح مقررات ارزی، نوشداروی پس از مرگ

اصلاح مقررات ارزی، نوشداروی پس از مرگ
پایگاه خبری معدن نیوز -بازگشت ارز حاصل از صادرات مهم‌ترین چالش پیش روی فعالان بخش معدن و صنایع معدنی بوده، این چالش در ماه‌های اخیر تشدید شده است. حال با تغییر دولت و تغییر نگاه اقتصادی، شاهد اصلاح این مقررات هستیم که خبر خوبی برای فعالان عرصه معدن و صنایع وابسته به آن است. با‌این‌وجود باید تاکید کرد که صادرات بسیاری از صنایع در ماه‌های گذشته و تحت تاثیر مقررات‌گذاری اشتباه از دست رفته و لطمات غیرقابل جبرانی به صنایع تحمیل شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -بازگشت ارز حاصل از صادرات مهم‌ترین چالش پیش روی فعالان بخش معدن و صنایع معدنی بوده، این چالش در ماه‌های اخیر تشدید شده است. حال با تغییر دولت و تغییر نگاه اقتصادی، شاهد اصلاح این مقررات هستیم که خبر خوبی برای فعالان عرصه معدن و صنایع وابسته به آن است. با‌این‌وجود باید تاکید کرد که صادرات بسیاری از صنایع در ماه‌های گذشته و تحت تاثیر مقررات‌گذاری اشتباه از دست رفته و لطمات غیرقابل جبرانی به صنایع تحمیل شده است.

ارز حاصل از صادرات زنجیره فلزات توافقی شد

فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی طی ماه‌های گذشته نسبت به سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی گلایه‌مند بودند. به اعتقاد این فعالان صنعتی، اصرار دولت به بازگشت 100 درصد ارز حاصل از صادرات با قیمت دلار نیمایی، به منزله افت صادرات در ماه‌های گذشته بوده است. به دنبال اجرای این سیاست از میزان فروش محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به شدت کاسته شده است. حال با پیگیری‌های انجام گرفته، این چالش تا حدودی مرتفع شده است.

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی صنایع زنجیره فلزات می‌تواند ارز صادراتی را خود مصرف و یا به متقاضی واردکننده در داخل زنجیره فلزات به صورت ارز / کوتاژ با نرخ توافقی واگذار کنند. در این ابلاغیه تاکید شده: «نظر به حجم واردات و صادرات زنجیره فولاد و فلزات رنگین اساسی توسط تولیدکنندگان این حوزه و با توجه به میزان مصارف ارزی چهار حوزه، ماده اولیه، طرح‌های توسعه‌ای، تکمیل پروژه‌های تولید انرژی و نیاز کالاهای التهابی صنایع فلزی با امکان استفاده از ارز حاصل از صادرات جهت واردات اقلام مورد نیاز مصارف مذکور تا سقف 100 درصد ارز حاصل از صادرات با رعایت شروط 4گانه موافقت می‌شود.»

رفع تعهد ارزی ۱۰ درصد کاهش یافت

رفع تعهد ارزی ۱۶۳ کد تعرفه‌ به میزان ۱۰ درصد کاهش یافت؛ همچنین مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات از ۸ ماه تا ۱۵ ماه برای معدودی از تعرفه‌ها اعمال شد. طبق اعلام کنفدراسیون صادرات ایران، در مهلت بازگشت ارز صادراتی ۱۶۳ کد تعرفه تغییراتی اعمال شده است. بر این اساس کسر تعهد ۱۰ درصد از میزان تعهد صادراتی برای تمام کد تعرفه‌ها و افزایش مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات از ۸ ماه تا ۱۵ ماه برای معدودی از تعرفه‌ها اعمال شد. 

کاهش تعهد ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان

براساس دستورالعمل بانک مرکزی، تعهد ارزی شرکت‌های دانش بنیان از ۱۰۰ و ۹۰ درصد به ۸۰ درصد کاهش یافت. بانک مرکزی طی دستورالعملی، کاهش تعهدات ارزی شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه از ۱۰۰ و ۹۰ درصد به ۸۰ درصد را به وزارت صمت، نهاد ریاست جمهوری و سازمان توسعه تجارت، ابلاغ کرد. این دست اقدامات می‌تواند زمینه حمایت از صنایع دانش‌بنیان را فراهم و به ارتقا سهم تولید و تجارت آنها منتهی شود.

آغاز ساخت دامپتراک ملی با همکاری شرکت ملی مس و گروه مپنا

قرارداد ساخت دامپتراک ملی فی‌مابین شرکت ملی صنایع مس ایران و گروه کارخانجات صنعتی مپنا منعقد و وارد مراحل اجرایی شد. بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته، دامپتراک ملی 136 تنی با بهره‌گیری از تجارب فنی مجتمع مس سرچشمه و توان علمی و تخصصی مراکز پژوهشی، دانشگاهی و دانش‌بنیان با عمق ساخت داخل 65 درصد و در مدت 18 ماه ساخته خواهد شد.

در سال‌های اخیر توسعه ساخت داخلی ماشین‌های معدنی موردتوجه سیاست‌گذاران قرار گرفته است؛ هرچند انتظار می‌رود این سیاست در عین توجه به نیاز فعالان بخش معدن کشور باشد. یعنی توسعه معادن نباید قربانی محدودیت‌های داخلی‌سازی شود.

تاثیر انتخابات آمریکا ۲۰۲۴ بر قیمت فلزات

گروهی از تحلیلگران بازار جهانی فلزات از نقش انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار می‌شود، به‌عنوان یک عامل مهم در تغییر بهای فلزات مختلف خبر داده‌‌‌اند. 

از آنجاکه بهای فلزات در بازار داخلی نیز متاثر از قیمت‌ها در سطح بین‌المللی است، این انتخابات درنهایت بر روند فروش فلزات در بازار داخلی نیز اثرگذار خواهد بود. عدم‌قطعیت‌‌‌ها و نااطمینانی‌‌‌های ناشی از نتیجه این انتخابات می‌‌‌تواند مسیر پیش‌‌‌روی بازار فلزات در دنیا را تحت‌تاثیر قرار دهد. آنچه آنها به‌عنوان یک موضوع مهم در این زمینه بر آن تاکید دارند، مربوط به احتمال ضعیف برای رشد محسوس قیمت فلزات مهم مانند مس، آلومینیوم، سنگ‌‌‌آهن و... تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (نوامبر ۲۰۲۴) است. فرضیه محتمل‌‌‌تر در این زمینه، ادامه روند فعلی یعنی ریزش بهای فلزات تا زمان برگزاری این انتخابات است. هرگونه تغییر در این زمینه می‌‌‌تواند بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات‌متحده، مسیر و جهت قیمت‌ها در بازار فلزات و همچنین رفتار تولیدکننده‌‌‌ها و بازارهای اصلی مصرف‌‌‌ آنها را تعیین کند.

شرکت‌های معدنی در آستانه ورشکستی هستند

فعالان بخش معدن و صنایع معدنی در سال‌های اخیر نسبت به چالش‌های پیش روی خود گلایه دارند. این مشکلات روند تولید و تجارت در این حوزه را تحت تاثیر منفی قرار داده است. این مشکلات در حالی هستند که معادن می‌توانند سهم بالاتری از اقتصاد را در اختیار بگیرند و از اثرگذاری بیشتری برای بهبو شرایط برخوردار باشند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز بسیاری از شرکت‌های معدنی که سود مختصری را نشان می‌دهند با صورت‌سازی انجام گرفته و به زودی با ورشکستگی و بدهکاری بانکی مواجه و اعداد بسیار بالایی را شاهد خواهیم بود. فرهاد طهماسبی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه مجلس نیز همراهی با وزیر جدید و دولت است تا بتوان موفقیت‌هایی را در عرصه تولید شاهد بود. فعالیت در چنین شرایطی افتخار نیست. در نتیجه بخش خصوصی باید مشکلات را بدون تعارف اعلام کند.

تولید سیمان به روال عادی بازگشت

ارزان‌فروشی سیمان در بازار داخلی و تامین نشدن انرژی موردنیاز این صنعت، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که روند فعالیت و تولید در این عرصه را تحت تاثیر منفی قرار داده است. بالاخره با گذشت چند ماه محدودیت در تامین برق صنعت سیمان، با خنک شدن هوا، محدودیت تامین برق در این حوزه محدود شده است.

حمید فرمانی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: با رفع محدودیت‌های مربوط به تامین برق، میزان تولید سیمان در حال بهبود است. در حال حاضر در برخی کارخانه‌های سیمان کشور باتوجه‌به وجود کلینکر، تأمین سیمان به طور طبیعی در حال انجام است و نیاز بازار تأمین شده است. در حال حاضر سیمان در داخل کشور به قیمت حدود ۲۰ دلار فروخته می‌شود، این درحالی است که قیمت جهانی آن حدود ۷۰ دلار است و در صورتی که سیمان از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود، احداث نیروگاه خود تامین برق برای صنعت سیمان نیز توجیه‌پذیرخواهد بود.

توسعه صادرات اولویت اصلی دولت چهاردهم است

سید محمد اتابک وزیر صمت دولت چهاردهم در میان فولادسازان حضور یافت. در این نشست چالش‌های پیش روی فولادسازان بررسی شد. اتابک در این نشست خاطرنشان کرد: توسعه صادرات به عنوان یکی از اولویت‌های مدنظر رئیس جمهور، است. با توجه به موارد مطرح شده از سوی وزیر صمت و آشنایی وی با چالش‌های پیش روی صنعتگران، انتظار می‌رود مشکلات این صنعتگران مرتفع شود. ارتقا صادرات مهم‌ترین خواسته فعالان حوزه صنعت فولاد است که تداوم تولید را در این بخش، ضمانت می‌کند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد