رویدادها و گزارش های ویژه

معدن‌نیوز ارائه می‌دهد؛

معرفی کتاب "معدنکاری سبز: چالش‌ها و راهکارها"

معرفی کتاب "معدنکاری سبز: چالش‌ها و راهکارها"
پایگاه خبری معدن نیوز -رسانه معدن‌نیوز کتاب‌های منتشر شده حوزه معدن و صنایع معدنی را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه، ارائه می‌نماید. در این بخش به معرفی کتاب "معدنکاری سبز: چالش‌ها و راهکارها" می‌پردازیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز - رسانه معدن‌نیوز کتاب‌های منتشر شده حوزه معدن و صنایع معدنی را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه، ارائه می‌نماید. در این بخش به معرفی کتاب "معدنکاری سبز: چالش‌ها و راهکارها" می‌پردازیم.

امروزه در جوامع بشری توسعه پایدار یک چارچوب اساسی و مطمئن برای دستیابی به یک جامعه پویا، توانمند، سالم و محیط زیست پاک و اقتصاد قابل اتکا می‌باشد. با توجه به اهمیت این مفهوم کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه و نوظهور بخش قابل توجهی از بودجه آموزشی خود را در دانشگاه‌ها و حتی مدارس صرف آموزش و نهادینه کردن مفاهیم توسعه پایدار می‌کنند. 

در ایران منابع و ذخایر معدنی به عنوان یک فرصت مهم برای پیشرفت و توسعه کشور می‌باشد اما متاسفانه معدنکاری در ایران در مولفه‌های مختلف توسعه پایدار، در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته معدنی، وضعیت مناسبی ندارد. برای آنکه صنعت معدنکاری بتواند یک صنعت پایدار باشد و نقش خود را در توسعه پایدار ایفا نماید، تعریف یک چارچوب کلی و جامع برای آن بسیار مهم است.

معادن برای ادامه فعالیت خود در ایران با چالش‌های اساسی در حوزه‌های مختلف مانند محیط زیست ایمنی و بهداشت و مدیریت آن، مدیریت باطله، بازسازی و احیا، تعامل، سهامداران و شفافیت ابزارهای نظارتی، بازفرآوری، معادن غیر فعال، نوآوری و ظرفیت‌سازی و ... رو به رو هستند. در این راستا مدیریت صحیح پساب کارخانه‌های فرآوری توجه بیشتر به تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر، برگزاری دوره‌های باز آموزی برای نیروی کار و همچنین تدوین دستورالعمل‌های کارآمد و به‌روز از راه کارهای مهم برای بهبود وضعیت موجود است. همچنین با توجه به افزایش مصرف مواد معدنی و نیاز صنعت کشور به کانی‌ها، توجه ویژه به روش‌های نوین در اکتشاف ذخایر عمیق و نیز استخراج ذخایر کم عیار و همچنین مسئولیت اجتماعی صنعت معدنکاری یکی از ارکان اصلی در دستیابی به توسعه پایدار است.

کتاب "معدنکاری سبز: چالش‌ها و راهکارها" تالیف ایرج تاج‌الدین و نارسیس دیندار است که توسط مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی در سال ۱۴۰۰ در ۱۳۴ صفحه به چاپ رسیده است.

این کتاب حاوی ۷ فصل است که حاوی مطالبی چون اثرات زیست محیطی معدنکاری، به سوی عملکرد بهتر زیست محیطی در معدنکاری، بازسازی و احیای معادن، راهبردهای نظارتی، برنامه تدوین شده برای اجرای نوآوری در معدنکاری سبز در کانادا می‌باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
نمایشگاه معدن رستاک پادویژن
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد