اکتشاف و ماشین آلات

آمادگی "اکتشاف معادن و صنایع غدیر" برای مشارکت در معدنکاری

آمادگی "اکتشاف معادن و صنایع غدیر" برای مشارکت در معدنکاری
پایگاه خبری معدن نیوز -رشید کتال، مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر در تشریح فلسفه وجودی شرکت گفت: این شرکت از زیر مجموعه‌های هلدینگ بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با هدف تامین مواد اولیه صنعت فولاد به ویژه شرکت‌های عضو گروه تاسیس شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -رشید کتال، مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر در تشریح فلسفه وجودی شرکت گفت: این شرکت از زیر مجموعه‌های هلدینگ بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با هدف تامین مواد اولیه صنعت فولاد به ویژه شرکت‌های عضو گروه تاسیس شد.

 به گفته وی شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر با در اختیار گرفتن اکتشاف و بهره‌برداری از پهنه‌های معدنی در آذربایجان، کرمان خطه شمال کشور و... و همچنین همکاری با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران فعالیت خود را آغاز کرده است. 

کتال با اشاره به سوابق فعالیت‌های معدنی این مجموعه افزود: بهره‌برداری از معدن فسفات و سنگ آهن در یزد با ظرفیت ۹۰ میلیون تن و احداث واحد تولید یک میلیون تن کنسانتره و کرمان اکتشاف معدن طلا در منطقه خونیک بیرجند با ذخیره ۷ میلیون تن با عیار متوسط ۱.۲ ppm و اقدام به استخراج و احداث کارخانه فرآوری با ظرفیت تولید سالانه ٤٠٠ کیلو شمش، معدن نیکل در استان فارس، معدن فسفات در کهگیلویه و بویراحمد، برنده شدن چند محدوده کرومیت در جنوب استان کرمان مشارکت در سرمایه‌گذاری ٤٠٠ میلیارد تومانی کارخانه فلوتاسیون معدن سرب و روی در منطقه طرود شاهرود و ... را در کارنامه خود دار است.

 شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر با در اختیارگیری تاسیس شرکت "زاگرس مس سازان" در استان مرکزی شهر ساوه و تملک سه معدن مس، اقدام به تولید کاتد مس با ظرفیت اسمی هزار تن در سال کرده است؛ همچنین این مجموعه اقدام به تجهیز ماشین‌آلات در شرکت "کانی کاوش آرتا غدیر" با ۱۰ دستگاه حفاری مغزه‌گیری، ٦ تراک ٤٠ تنی چند بیل مکانیکی و ... کرده است.

از دیگر شرکت‌های زیر مجموعه گروه می‌توان به شرکت "زرین معدن خونیک" اشاره کرد که علاوه بر مشارکت در مهندسی و نظارت معدن طلای خونیک آمادگی ارائه خدمات مهندسی و نظارت به شرکت‌های فعال در این حوزه را نیز داراست. 

مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر بالا بودن هزینه‌های اکتشافی، شرکت‌های بهره‌بردار را بر آن می‌کند که با صرف حداقل هزینه، اقدام به دریافت پروانه بهره‌برداری با حداقل میزان ذخیره می‌کنند؛ این اقدام فارغ از پرداخت حقوق دولتی کمتر و از دست ندادن محدوده، تبعات نظیر عدم آگاهی از ذخیره واقعی محدوده را در پی دارد که این معزل هنگام واگذاری محدوده به مجموعه‌های توانمند با امکانات فنی بالا نمود پیدا می‌کند.

وی عدم صدور مجوز برای واردات ماشین‌آلات کافی اکتشاف و چالش نیروی انسانی را از عوامل هزینه بر بودن عملیات اکتشاف برشمرد و خاطرنشان کرد که این شرکت در سال گذشته با آموزش نیروی متخصص اکتشاف و تامین ماشین‌آلات حفاری، بیش از ۳۵ هزار متر حفاری را به ثبت رسانده است که هزینه برون سپاری آن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود؛ ضمن آن که شرکت‌های داخلی تولیدکننده ماشین‌آلات توان پاسخگویی به نیاز صنایع معدنی را ندارند در نتیجه شرکت‌های معدنی چاره‌ای جز واردات تجهیزات مورد نیاز خود را ندارند.

کتال شفافیت مالی شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر به واسطه بورسی بودن آن را از مزایای این مجموعه برشمرد و خاطر نشان کرد که در مراحل اولیه اکتشاف به دلیل بالا بودن ریسک پروژه‌ها، بهتر است تامین مالی از طریق سهامداران صورت پذیرد اما در مراحل بالاتر و اطمینان از میزان ذخیره، تامین مالی از بازارهای سرمایه می‌تواند یک راه‌حل برای برون رفت از چالش‌های اقتصادی پروژه شمرده شود؛ از سوی دیگر بانک‌ها نیز در چند سال اخیر با شناخت بهتر از فعالیت‌های اکتشافی همکاری بهتری با این مجموعه‌ها داشته‌اند. 

وی در پایان عدم صرف حقوق دولتی به زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های معدنکاری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: افزایش حقوق دولتی با توجه به بازارهای جهانی قیمت مواد معدنی، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به مجموعه‌های کوچک مقیاس بخش خصوصی وارد کند؛ از این روی شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر آمادگی سرمایه‌گذاری و انجام مطالعات معدنکاری در معادن عناصر کمتر پرداخته شده همچون کبالت، سرب،روی نیکل فسفات و .... دارد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
نمایشگاه معدن رستاک پادویژن
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد