اقتصاد و صنعت

معدن‌نیوز بررسی کرد:

پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از اقتصاد جهانی در ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵

پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از اقتصاد جهانی در ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵
پایگاه خبری معدن نیوز -سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پیش‌بینی کرده است که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ با رشدی معادل ۳.۲ درصد همراه خواهد بود که کمی بیشتر از پیش‌بینی قبلی آن در ماه مه با رقم ۳.۱ درصد است. این پیش‌بینی در آخرین گزارش «چشم‌انداز اقتصادی» که در تاریخ ۲۵ سپتامبر منتشر شد، ارائه شده است. پیش‌بینی این سازمان برای رشد اقتصادی سال ۲۰۲۵ بدون تغییر و در سطح ۳.۲ درصد باقی مانده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پیش‌بینی کرده است که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ با رشدی معادل ۳.۲ درصد همراه خواهد بود که کمی بیشتر از پیش‌بینی قبلی آن در ماه مه با رقم ۳.۱ درصد است. این پیش‌بینی در آخرین گزارش «چشم‌انداز اقتصادی» که در تاریخ ۲۵ سپتامبر منتشر شد، ارائه شده است. پیش‌بینی این سازمان برای رشد اقتصادی سال ۲۰۲۵ بدون تغییر و در سطح ۳.۲ درصد باقی مانده است.

OECD  تاکید کرد که اقتصاد جهانی در نیمه اول سال جاری مقاوم بوده و رشد در بسیاری از کشورهای گروه ۲۰ نسبتاً قوی بوده است.

همزمان، تورم جهانی به روند کاهش خود ادامه داده و کاهش تورم قیمت‌های مصرف‌کننده، به‌عنوان وزنه‌ای در مقابل اثرات منفی شرایط مالی محدودکننده و عدم قطعیت‌های ناشی از درگیری‌های جاری در خاورمیانه عمل کرده است. طبق این گزارش، انتظار می‌رود که تا پایان سال ۲۰۲۵ تورم در اکثر کشورهای گروه ۲۰ به سطح هدف گزارس شده بازگردد.

با این حال، سازمان هشدار داد که خطرات قابل‌توجهی همچنان باقی است، زیرا تداوم تنش‌های ژئوپلیتیکی و تجاری می‌تواند به احساسات سرمایه‌گذاری آسیب زده و باعث افزایش قیمت واردات شود. رشد اقتصادی ممکن است در بسیاری از کشورها، با توجه به خنک شدن هوا در بازارهای کار، بیش از حد انتظار کاهش یابد و تغییرات ناگهانی در رشد اقتصادی یا تورم ممکن است منجر به اصلاحات مختل‌کننده در بازارهای مالی شود.

OECD  اظهار داشت که فضا برای کاهش نرخ بهره وجود دارد، اما سیاست پولی باید محتاطانه باقی بماند. کاهش نرخ‌های سیاست پولی باید ادامه یابد، در حالی که زمان‌بندی و دامنه این کاهش‌ها باید با دقت مورد ارزیابی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که فشارهای تورمی به طور پایدار کنترل می‌شوند.

علاوه بر اینOECD  در گزارش خود هشدار داد که دولت‌ها با چالش‌های مالی قابل توجهی مواجه هستند. این چالش‌ها شامل بدهی‌های بالاتر و فشارهای هزینه‌ای اضافی ناشی از پیر شدن جمعیت، اقدامات کاهش و سازگاری با تغییرات اقلیمی، برنامه‌های افزایش بودجه دفاعی و نیاز به تامین مالی اصلاحات جدید است. اقدامات مالی قاطعانه برای کنترل هزینه‌ها و افزایش درآمدها لازم است تا چشم‌انداز پایداری بدهی‌ها بهبود یابد.

رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) سالانه در ایالات متحده (آمریکا) کند خواهد شد، اما با تسهیل سیاست‌های پولی تعدیل خواهد شد. رشد اقتصادی برای سال ۲۰۲۴ معادل ۲.۶ درصد و برای سال ۲۰۲۵ حدود ۱.۶ درصد پیش‌بینی شده است.

رشد تولید ناخالص داخلی در اروپا برای سال ۲۰۲۴ برابر با ۰.۷ درصد و برای سال ۲۰۲۵ معادل ۱.۳ درصد پیش‌بینی شده است، که فعالیت‌ها توسط بهبود درآمدهای واقعی و افزایش دسترسی به اعتبار حمایت خواهد شد.

رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ به ۴.۹ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۴.۵ درصد کاهش یابد، زیرا محرک‌های سیاستی اضافی با تقاضای مصرفی ضعیف و اصلاحات عمیق در بخش املاک و مستغلات همراه خواهد بود.

با توجه به چشم‌انداز رشد متوسط پیش رو، OECD پیشنهاد کرده است که در تمامی کشورها اصلاحات سیاستی بلندپروازانه‌ای برای تقویت بنیان‌های رشد اقتصادی پایدار مورد نیاز است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد