رویدادها و گزارش های ویژه

نگاهی به مهم‌ترین اخبار بخش معدن و صنایع معدنی در هفته‌ای که گذشت؛

اهمیت حوادث معدنی را دست‌کم نگیرید

اهمیت حوادث معدنی را دست‌کم نگیرید
پایگاه خبری معدن نیوز -براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تنها ۲۳درصد از معادن کشور در سال ۱۴۰۰ دارای واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) بوده‌اند. این در حالی است که معادن زغال‌سنگ با ۳۶۸ حادثه شغلی در صدر حوادث معدنی قرار دارند. با وجود کاهش حوادث شغلی نسبت به سال‌های گذشته، همچنان ایمنی معادن به ویژه در بخش زغال‌سنگ و سنگ‌آهن، چالش‌برانگیز است و آسیب‌های جدی به کارگران وارد می‌شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تنها ۲۳درصد از معادن کشور در سال ۱۴۰۰ دارای واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) بوده‌اند. این در حالی است که معادن زغال‌سنگ با ۳۶۸ حادثه شغلی در صدر حوادث معدنی قرار دارند. با وجود کاهش حوادث شغلی نسبت به سال‌های گذشته، همچنان ایمنی معادن به ویژه در بخش زغال‌سنگ و سنگ‌آهن، چالش‌برانگیز است و آسیب‌های جدی به کارگران وارد می‌شود.

ضرورت سازماندهی فرآیند صادرات در صنعت فولاد

صنعت فولاد ایران با هدف صادرات و فروش بخش بزرگی از محصولات این زنجیره به بازار جهانی، توسعه یافته است. سرانه مصرف پایین فولاد در ایران در مقایسه با سایر کشورها اهمیت فروش این محصول به بازار جهانی را تقویت می‌کند.

سمیه خلوصی از مدیران سازمان ایمیدرو در جلسه هم اندیشی تحقق اهداف زنجیره فولاد که با حضور اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار شد، گفت: در راستای سازماندهی درست در حوزه صادرات محصولات فولادی، لازم است فرآیندهای داخلی کشور در جهت توسعه صادرات محصولات این زنجیره اصلاح و بهبود یابند و در خصوص سازماندهی بین المللی نیز اقداماتی مشابه دولت های مختلف موفق در این حوزه صورت پذیرد تا بتوان حداکثر بهره برداری از این منابع خدادادی نصیب کشور شود. به عنوان نمونه تعیین محلی به عنوان محدوده دپو محصولات به عنوان هاب صادراتی یکی از راهکارهای تحقق این مهم است. توسعه صادرات و حضور موفق فولاد ایران در بازار جهانی نیازمند بهره‌گیری از روش‌های اصولی برای حضور در بازار جهانی است. 

شیرین سازی و انتقال 280 میلیون مترمکعب آب دریای عمان به شرق کشور با راهبری ایمیدرو

شیرین‌سازی و انتقال آب از جنوب کشور به سایر استان‌ها طرحی پرحاشیه است. شرکت‌های معدنی با راهبری ایمیدرو در اجرای این پروژه سهمی جدی ایفا کرده‌اند. هدف از اجرای پروژه انتقال آب دریای عمان به شرق کشور با راهبری ایمیدرو؛ شیرین سازی و انتقال آب 280 میلیون مترمکعب آب در سال است. این خط با مشارکت شرکت‌های معدن و صنایع معدنی 129 هزار میلیارد تومان در این خط سرمایه گذاری شده است. شرکت‌های گل‌گهر، فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران، چادرملو، گهرزمین، فولاد خراسان و اپال پارسیان از سهامداران این خط هستند.

پیشرفت 86 درصدی چهار پروژه برق‌رسانی معادن توسط ایمیدرو

با توجه به نیاز کشور به توسعه زیرساخت‌های انرژی برق، بسیاری از واحدهای معدنی و صنایع معدنی اقدام به سرمایه‌گذاری در این بخش کرده‌اند تا کمبودهای پیش روی صنایع مرتفع شود. میزان پیشرفت چهار پروژه برق‌رسانی به معادن توسط ایمیدرو، طی 5 ماهه امسال، به طور میانگین به بیش از 86 درصد رسیده است. امید می‌رود با نهایی شدن پروژه‌های یاد شده نیاز صنایع تامین و از تحمیل خسارت روزافزون ناشی از محدودیت برق، جلوگیری شود.

تولید بیش از 264 هزار تن شمش آلومینیوم

صنعت آلومینیوم در رده صنایع مهم فلزی کشور است که با هدف بهره‌مندی از منابع غنی انرژی در کشور توسعه یافته است. هرچند این صنعت در تحقق اهداف توسعه‌ای برای آن ناکام بوده است. تولید شمش آلومینیوم کشور طی پنج ماهه نخست 1403، به بیش از 264 هزار تن رسید. محدودیت در تامین انرژی این صنعت به افت حدودا یک درصدی تولید در این بخش منجر شده است. البته با توجه به نقش غیرقابل جایگزین انرژی در این صنعت، در ماه‌های گرم سال تلاش شد تا محدودیت اعمالی برای این صنعت محدود باشد.

مشارکت با بخش خصوصی با ارایه 9 بسته اکتشافی

مدیر اکتشاف ایمیدرو اعلام کرد: در راستای اجرای بند (ب) ماده 48 برنامه 5 ساله هفتم پیشرفت، به ایمیدرو این مجوز اعطا شده است که در راستای مشارکت با بخش خصوصی در حوزه پروانه های اکتشاف متعلق به ایمیدرو؛ با بخش خصوصی صلاحیت دار مشارکت فنی و مالی کند.

احمد فتاحی مجلج افزود: از مرداد امسال که این قانون ابلاغ شد در قالب 9 بسته اکتشافی، 28 پروانه اکتشاف در دستور کار قرار گرفت و فراخوان اسناد این پروانه ها آگهی و در این زمینه اسناد توسط متقاضیان بخش خصوصی خریداری شد.

توسعه فعالیت‌های اکتشافی یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تولید در بخش معدن و صنایع معدنی است. انتظار می‌رود در این مسیر از تمام ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی و تعامل آنها با یکیدیگر بهره گرفته شود. 

بیش از ۵۷ هزار متر حفاری مغزه‌گیری توسط ایمپاسکو انجام شد

معاون اکتشاف و بهره‌برداری ایمپاسکو گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای انجام اکتشافات بیشتر طی 6 ماهه سال جاری، بیش از ۵۷ هزار متر حفاری مغزه‌گیری به ثبت رسانده است.

شهرام ادیب عنوان کرد: مساحت نقشه‌های زمین شناسی تهیه شده توسط ایمپاسکو در مقیاس‌های مختلف در شش ماهه سال جاری به ۱۳۷.۸ کیلومتر مربع رسیده است. حفاری پیش‌نیاز فعالیت‌های معدنی است. ازآنجاکه این فعالیت هزینه‌بر است انتظار می‌رود مجموعه‌های وابسته دولت در این اقدام مشارکت کافی داشته باشند.

ضرورت پیشگیری از تکرار فاجعه معدن طبس

بروز حادثه در یکی از معادن زغال‌سنگ طبس که به از دست رفتن جان بیش از 50 کارگر منتهی شد، توجه به نبود ایمنی را در سایر معادن کشور تقویت کرد. برهمین‌اساس نیز در هفته اخیر این خبر در صدر اخبار حوزه معدن قرار داشت. 

درحالی وزیر کار پیشنهاد تعطیلی ۳ماهه معادن پرخطر با پرداخت حقوق از سمت تأمین اجتماعی را مطرح کرده که برخی فعالان معدنی معتقدند، امکان تعطیلی معادن زغال سنگ به مدت سه ماه وجود ندارد و می‌شود اقدامات ایمنی را همزمان با فعالیت معدن انجام داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه معدنکاران طبس قربانیان نظام ناکارآمد بودند. گفت: بعضی از مساله‌ها را نمی‌توانیم با نوشتن آیین‌نامه حل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۸۵۰ هزار بازنشسته از محل مشاغل سخت و زیان‌آور داریم، گفت: اراده وزارتخانه کار است که کارگران کمتری در شرایط زیان و سخت کار کنند ما تنها امتیازی که می توانیم به کارگران ارائه کنیم بازنشسته کردن زودتر از موعود است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به فعالیت ۱۸ معدن زغال سنگ گفت: دو شرکت معدنی به دلیل شرایط ناایمن پلمب شدند زیرا ۳۰ تونل استخراجی ناایمن داشتند. باقری از فعال بودن ۱۸ شرکت معدنی در خصوص استخراج ذغال سنگ در استان مازندران خبر داد و افزود: حدود ۲ هزار نفر کارگر در معادن مشغول به کار هستند.

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی گفت: از ۱۷ معدن زغال سنگ در طبس تنها یک معدن مکانیزه است و ۱۶ معدن دیگر به دلیل مکانیزه نبودن همچنان در معرض حوادث و تلفات انسانی هستند.

قیمت مواد معدنی در سایه تنش‌های ژئوپلیتیکی رشد کرد

حملات نظامی میان ایران و اسرائیل، به عنوان دو بازیگر کلیدی در خاورمیانه، نه تنها در صحنه سیاسی و نظامی واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت، بلکه تأثیرات عمیقی بر بازارهای جهانی، از جمله بازار مواد معدنی، گذاشت. هرگاه تنش‌های ژئوپلیتیکی در این منطقه حساس افزایش می‌یابد، بازارهای کالا، به ویژه مواد معدنی که برای صنایع مختلف از جمله ساخت‌وساز، تولیدات صنعتی و فناوری حیاتی هستند، دچار نوسان می‌شوند.

یکی از دلایل این افزایش قیمت‌ها، نگرانی از محدودیت‌های بالقوه در زنجیره تأمین مواد معدنی است. فلزات اساسی مانند مس و آلومینیوم، که نقش حیاتی در صنایع مختلف از جمله تولید برق، خودروسازی و ساختمان‌سازی دارند، بیشترین تأثیر را از حملات دیشب پذیرفتند. قیمت مس که به دلیل تقاضای بالای جهانی و محدودیت‌های عرضه پیش از این نیز در حال افزایش بود، به سرعت با رشد مواجه شد. نگرانی از اختلال در تامین مس از منابع خاورمیانه‌ای، معامله‌گران را به خریدهای سریع‌تر و بیشتری تشویق کرد که موجب افزایش قیمت این فلز شد.

تخصیص ارز صادرات زنجیره فلزات به واردات خود ابلاغ شد

پیمان‌سپاری ارزی فعالان بخش معدن و صنایع معدنی به چالش جدی برای صنعتگران در این بخش بدل شده است. البته هرازگاهی اقداماتی با هدف تسهیل شرایط پیمان‌سپاری ارزی این صنایع انجام می‌گیرد. نامه بانک مرکزی مبنی بر موافقت تخصیص ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات واحدهای زنجیره فلزات به واردات خود (مواد اولیه، ماشین آلات طرح‌های توسعه‌ای، طرح‌های انرژی و کالاهای التهابی) ابلاغ شد. انتظار می‌رود با ابلاغیه جدید، فرآیند بازگشت ارز این صنایع تسهیل شود. گفتنی است سخت‌گیری‌های یاد شده در ماه‌های گذشته عملا عملکرد فعالان این بخش را تحت تاثیر منفی قرار داده و از صادرات بسیاری صنایع کاسته است بنابراین بازنگری جدی در این روند ضروری به‌نظر می‌رسد. 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد