فولاد و آهن

معدن‌نیوز بررسی کرد:

افزایش صادرات فولاد چین

افزایش صادرات فولاد چین
پایگاه خبری معدن نیوز -صادرات فولاد چین در شش ماهه اول سال ۲۰۲۴ به میزان قابل توجه ۲۲ درصد در سال افزایش یافت. بر اساس داده‌های گمرک چین و صادرات محصولات فولادی توسط چین در ژانویه ۲۰۲۴ به ۵۳.۴ میلیون تن رسید که در مقایسه با ۴۳.۹ میلیون تن در دوره مشابه سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش بود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -صادرات فولاد چین در شش ماهه اول سال 2024 به میزان قابل توجه 22 درصد در سال افزایش یافت. بر اساس داده‌های گمرک چین و صادرات محصولات فولادی توسط چین در ژانویه 2024 به 53.4 میلیون تن رسید که در مقایسه با 43.9 میلیون تن در دوره مشابه سال 2023 شاهد افزایش بود.

بر اساس تناژ، کل صادرات در ژوئن 2024 با 9 درصد کاهش به 8.74 میلیون تن در مقابل 9.63 میلیون تن در ماه می رسید. 

جنوب شرق آسیا همچنان بزرگترین واردکننده فولاد از چین با افزایش 31 درصدی حجم نسبت به ژانویه تا ژوئن به 16.53 میلیون تن (12.62 میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته) بود. 

ویتنام، بزرگترین کشو واردکننده از چین، شاهد افزایش 73 درصدی حجم صادرات به 6.37 میلیون تن (3.68 میلیون تن در سال گذشته) بود. بقیه مناطق جغرافیایی آسیای جنوب شرقی نیز افزایشی را در دوره مورد بررسی ثبت کردند.

خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) که خریدهای بسیار زیادی از چین داشته است، در نیمه اول سال 2024 با تقریباً 15.49 میلیون تن در جایگاه دوم قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.78 میلیون تن افزایش 21 درصدی دارد. امارات متحده عربی، بزرگترین واردکننده، با افزایش 51 درصدی سالانه به تقریبا 2.57 میلیون تن (1.71 میلیون تن) رسید.

حجم صادرات ماهانه در ژوئن کاهش یافت زیرا فعالان بازار در منطقه بین 16 تا 18 ژوئن برای جشن عید قربان در تعطیلات بودند. علاوه بر این، انتخاب طبیعی برای واردات، چین بود، نه به این دلیل که گزینه ارجح بود، بلکه به این دلیل که هند قیمت‌گذاری بالاتری نسبت به چین کرد.

صادرات به آسیای شرقی با 8 درصد افزایش به 7 میلیون تن (6.38 میلیون تن) رسید. حجم صادرات به ژاپن با 19 درصد افزایش به 0.63 میلیون تن (0.53 میلیون تن) رسید در حالی که واردات کره با 2 درصد کاهش به 4.42 میلیون تن (4.51 میلیون تن) رسید.

جنوب آسیا شاهد افزایش 50 درصدی واردات در ژانویه تا ژوئن به 3.35 میلیون تن (2.23 میلیون تن) بود. به طرز نگران کننده ای، حجم صادرات به هند 43 درصد افزایش یافت و به 1.42 میلیون تن (0.99 میلیون تن) رسید. 

حجم صادرات به اروپا در ژانویه 5 درصد کاهش یافت و به 2.09 میلیون تن (2.20 میلیون تن) رسید، در حالی که کشورهای بزرگ در ماه ژوئن شاهد کاهش 4 درصدی بودند و تنها اسپانیا در در نیمه اول سال جاری 4 درصد افزایش واردات داشت.

چرا صادرات چین در نیمه اول سال افزایش یافت؟

تقاضای فولاد در چین به دلیل تداوم عملکرد ضعیف بخش ساخت و ساز که حدود 35 درصد از تقاضای فولاد چین را تشکیل می دهد، همچنان ضعیف است. در نتیجه کارخانه ها چاره ای جز چشم دوختن به بازارهای فرامرزی برای جبران ضررهای وارده در داخل نداشت. بخش املاک و مستغلات همچنان با کاهش 10.1 درصدی سرمایه گذاری در ماه ژوئن و رشد متوسط 9.6 درصدی در نیمه اول سال جاری در مقابل 6.85 درصد در مدت مشابه سال گذشته دست و پنجه نرم می کند.

تقاضای داخلی چین نیز تحت تأثیر شرایط نامساعد آب و هوایی، از جمله دمای بالا در شمال و باران‌های شدید در شرق و جنوب قرار گرفت که منجر به کندی فعالیت‌های ساختمانی شد. این امر، همراه با کاهش قیمت‌های آتی، مصرف داخلی را کاهش داد. علاوه بر این، تولید فولاد چین در ماه ژوئن با 0.2 درصد افزایش نسبت به 91.11 میلیون تن در ماه مشابه سال گذشته به بیش از 91.61 میلیون تن رسید.

صنعت فولاد چین به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان از طریق استراتژی های قیمت گذاری تهاجمی به صادرات خود ادامه می دهد. داده ها نشان می دهد که چین به طور مداوم پیشنهادات جهانی HRC را پایین تر نگه داشته است و رقبای هند، ژاپن و کره جنوبی را پایین تر می آورد. چین نه تنها سهم بازار جهانی را تصاحب کرده است، بلکه چالش مهمی برای تولیدکنندگان داخلی در بازارهای کلیدی مانند هند و ویتنام ایجاد کرده است. در ماه ژوئن، پیشنهادات HRC آن به پایین ترین سطح 522 دلار در هر تن فوب رسید، در حالی که ژاپنی ها 560 دلار در تن قیمت داشتند.

ضعیف تر شدن یوان چین مزیت قابل توجهی برای بخش های تولیدی و صادراتی این کشور ایجاد کرده است. از بالاترین سطح 6.93 به دلار در نیمه اول سال 2023 یوان تقریباً 3 درصد کاهش یافته و به پایین ترین سطح یعنی 7.15 در نیمه اول سال 2024 رسید. علیرغم قیمت های فروش پایین تر، کارخانه های چینی با افزایش حجم صادرات سود بردند. این استراتژی قیمت گذاری تهاجمی با موفقیت خریداران بسیاری از کشورها را جذب کرد.

قیمت صادرات HRC چین به پایین ترین حد در چهار سال گذشته رسیده است و در حال حاضر حدود 500 دلار در هر تن فوب است. سطح فعلی قیمت نشان دهنده کاهش قابل توجهی است که استراتژی صادرات رقابتی چین در بازار جهانی فولاد را برجسته می کند.

صادرات غیرمستقیم فولاد چین که به ویژه در سه سال گذشته روند رشد سالمی را نشان داده است، احتمالاً در تقویم سال 2024 با افزایش 9 درصدی به حدود 127 میلیون تن پایان خواهد یافت.

علاوه بر این، صادرات فولاد چین احتمالاً در نیمه دوم سال 2024 به دلیل قیمت‌گذاری رقابتی و تقاضای رو به رشد در بازارهای نوظهور قوی خواهد ماند. با وجود مشکلات اقتصادی جهانی، انتظار می‌رود که صادرات فولاد چین با سرعتی متوسط به رشد خود ادامه دهد، زیرا فولادسازان این کشور از نقاط قوت خود برای تصاحب سهم بازار و جبران تقاضای ضعیف داخلی استفاده می‌کنند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد