بازار سرمایه

تلاش برای تغییر قوانین قیمت‌گذاری فلزات جهانی؛

چین جایگزین بورس لندن در تعیین قیمت فلزات خواهد شد؟

چین جایگزین بورس لندن در تعیین قیمت فلزات خواهد شد؟
پایگاه خبری معدن نیوز -چین در تلاش است تا کنترل بیشتری بر قیمت‌گذاری مقادیر قابل توجهی از فلزات صنعتی که خود بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده آنهاست، به‌دست آورد. این کشور در حال جذب شرکت‌های خارجی به تجارت در بورس آتی شانگهای (ShFE) است که در نهایت می‌تواند به تجزیه بازارهای جهانی بینجامد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -چین در تلاش است تا کنترل بیشتری بر قیمت‌گذاری مقادیر قابل توجهی از فلزات صنعتی که خود بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده آنهاست، به‌دست آورد. این کشور در حال جذب شرکت‌های خارجی به تجارت در بورس آتی شانگهای (ShFE) است که در نهایت می‌تواند به تجزیه بازارهای جهانی بینجامد.

در دو دهه گذشته، چین با خرید دارایی‌های معدنی در سراسر جهان، فلزات موردنیاز را برای صنعتی‌سازی و اخیراً برای رسیدن به اهداف کاهش کربن تامین کرده است. اکنون این کشور به دنبال نقشی پررنگ‌تر در تعیین قیمت این فلزات است. اما با کاهش سهم بازار چین در معاملات آتی فلزات، این کشور باید سرمایه‌گذاران بین‌المللی را متقاعد کند که از بورس آتی شانگهای استفاده کنند.

چنانچه این تلاش موفقیت‌آمیز باشد، معاملات شانگهای به معاملات معیار تبدیل می‌شود و سیستم قیمت‌گذاری مرجع فلزات صنعتی که از سال ۱۸۷۷ با تأسیس بورس فلزات لندن (LME) شکل گرفت، دستخوش تغییر خواهد شد. معیارهای بورس شانگهای نیاز به پیوند قراردادهای فیزیکی چینی با قیمت‌های LME را از بین می‌برد و به خارجی‌ها این نیاز را القا می‌کند که برای تاثیرگذاری بر قیمت‌های مرجع قراردادهایشان، در بورس شانگهای معامله کنند. این تغییر باعث خواهد شد تسلط بر قیمت‌گذاری جهانی فلزات و کامودیتی‌ها به چین منتقل شود.

در جلسات اخیر، بورس به بازیگران صنعت اعلام کرده که این طرح در اولویت بالایی قرار دارد و احتمالاً به‌زودی اجرایی خواهد شد، اما هنوز بازه زمانی معینی برای آن مطرح نشده است.

طبق گزارش‌های رسانه‌های دولتی، وانگ فنگ‌های، مدیرکل بورس شانگهای، تأکید کرده است که تنها با باز کردن درها به روی سرمایه‌گذاران خارجی می‌توان در فرآیند تعیین قیمت بورس شانگهای مشارکت کرد و تاثیرگذاری قیمت‌ها را افزایش داد. یکی از اقدامات کلیدی برای جذب مشارکت جهانی، فراهم کردن امکان تحویل فرامرزی فلزات است.

در اقدامی مهم، بورس شانگهای در حال برنامه‌ریزی برای تاسیس انبارهایی در خارج از چین جهت نگهداری فلزات مربوط به قراردادهای مس است. این اقدام بخشی از تلاش‌های بورس شانگهای برای رقابت با شبکه جهانی بورس فلزات لندن است که شامل بیش از ۴۵۰ انبار ثبت شده در سراسر جهان می‌شود.

با وجود اینکه صنعت فلزات از سال گذشته آگاه است که بورس شانگهای قصد دارد با راه‌اندازی انبارهایی در خارج از کشور، کار خود را در سنگاپور آغاز کند، اما اظهارات جدید بورس به شرکت‌های خارجی نشان می‌دهد که این برنامه نزدیک به تحقق است.

یکی از چالش‌های اصلی بورس شانگهای، رقابت با بورس فلزات لندن است. در حالی که چین بیش از نیمی از مس، آلومینیوم و روی جهانی را مصرف و مقادیر زیادی از این فلزات را تولید می‌کند، اما بورس شانگهای با از دست دادن سهم خود در بازار، به‌ویژه در بازارهای خارج از کشور، روبرو است.

چین به دنبال این است که فلزاتی مانند آلومینیوم، روی، نیکل، سرب و قلع را که هم‌اکنون در بورس لندن معامله می‌شوند، در بورس بین‌المللی انرژی شانگهای (INE) لیست کند.

بورس شانگهای همچنین با چالش‌های ارزی نیز روبرو است؛ چرا که قراردادهای بورس شانگهای به یوان قیمت‌گذاری می‌شوند و همچنان محدودیت‌هایی برای تبدیل یوان به دلار وجود دارد. این مسئله و نگرانی از مداخله دولت چین در بازارها، سرمایه‌گذاران خارجی را مردد کرده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد