سنگ آهن و ذغال سنگ

معدن‌نیوز بررسی کرد:

تداوم فشار نزولی بر قیمت سنگ‌آهن

تداوم فشار نزولی بر قیمت سنگ‌آهن
پایگاه خبری معدن نیوز -از آنجایی که حجم محموله‌های تولیدی و موجود سنگ آهن در چین همچنان بالاست، انتظارات برای مازاد تولید در سال جاری همچنان تقویت می‌شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -از آنجایی که حجم محموله‌های تولیدی و موجود سنگ آهن در چین همچنان بالاست، انتظارات برای مازاد تولید در سال جاری همچنان تقویت می‌شود.

دو نکته غیرمنتظره در این بازار قابل ذکر است: یکی از آن ها سرگیری ارسال محموله ها از اوکراین و نکته دوم ضعف در جلوگیری از عرضه سنگ آهن به خارج از کشور. 

تولید فولاد خام چین در سه ماهه دوم به طور قابل توجهی ضعیف تر از حد معمول بود و افزایش تقاضای سنگ آهن در خارج از کشور نتوانست کاهش تولید سنگ آهن داخلی را پوشش دهد.

اگر روند فعلی حمل و نقل در نیمه دوم سال حفظ شود، افزایش واردات سنگ آهن به چین برای کل سال 2024 ممکن است به 70 میلیون تن برسد و استرالیا به منبع اصلی تامین سنگ آهن اضافی در چین تبدیل شود.

در مورد تولید فولاد، سیاست فعلی می‌تواند حمایتی را برای افزایش بیشتر تولید فراهم کند اما به دلیل محدودیت‌های مالی در خرید مصالح ساختمانی ممکن است کارخانه ها با کاهش جزئی تولید مواجه شوند.

از دیدگاه میان مدت تا بلندمدت و به ویژه با ورود چین به فصل اوج مصرف در ماه اوت، تقاضای واقعی افزایش خواهد یافت.  

در کوتاه مدت، بازار نیاز زیادی به فولاد ندارد، از این رو موجودی زیادی از انبارهای فعلی کاهش نمی یابد. دو جلسه در ماه ژوئیه (سومین پلنوم و جلسه دفتر سیاسی) برگزار می شود و سیگنال های منتشر شده در این جلسه همچنان بر احساسات بازار تأثیر می گذارد. بنابراین پیش بینی می شود که قیمت ها الگوی ضعیف و نوسان و حرکت نزولی خاصی را از خود نشان دهند.

در ماه ژوئن، حمل و نقل اصلی سنگ آهن افزایش یافت و به دنبال آن کاهش فصلی تقاضا در ماه جولای مشاهده شد. مشاهده می شود که محموله ها از برزیل نسبت به مدت مشابه در سال های گذشته افزایش یافته است.

نسبت سنگ آهن استرالیا به چین در سه ماهه دوم سال 2024 به طور قابل توجهی در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2023 افزایش یافته است. اگرچه سهم واردات از برزیل به چین همچنان در سطح فصلی بالایی است. توانایی تامین کنندگان برای انتقال سنگ آهن به خارج از کشور در سال جاری ضعیف تر از حد انتظار است.

تولید معادن داخلی چین به دلیل مسائل ایمنی کاهش یافته است

اخیراً، همزمان با ماه بازرسی ایمنی در هبی، این استان هنجارهای ایمنی خود را برای شرکت های معدنی تقویت کرده است. تأثیر حاصله بر تولید معدن محلی 0.5 تا 0.8 میلیون تن در ماه است. انتظار می رود تولید معدن داخلی به کاهش ادامه دهد.

انتظار می رود تولید فولاد در ماه جولای ثابت بماند

در کوتاه مدت، با توجه به تقاضای پایین بازار، تنها تغییرات حاشیه ای در سطح موجودی رخ داده است که کمکی به افزایش تولید فولاد خام نخواهد کرد.

افزایش موقت معاملات مسکن در اواسط تا اواخر ژوئن در واقع احساسات بازار را تقویت کرده است، اما نشانه‌های اخیر حاکی از آن است که این بهبود عمدتا فصلی بوده و پایداری ضعیفی داشته است. در حال حاضر، تقاضای فولاد برای املاک و مستغلات هنوز منفی است و بخش زیرساخت توسط اقدامات مالی دولت محلی محدود شده است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد