سایر

مطالعات فرونشست زمین در ۲ دشت سمنان تکمیل شد

مطالعات فرونشست زمین در ۲ دشت سمنان تکمیل شد
پایگاه خبری معدن نیوز -مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی سمنان گفت: ۲ دشت مربوط به شهرستان‌های سمنان و دامغان از لحاظ بررسی وضعیت فرونشست به صورت تفصیلی بررسی شدند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی سمنان گفت: ۲ دشت مربوط به شهرستان‌های سمنان و دامغان از لحاظ بررسی وضعیت فرونشست به صورت تفصیلی بررسی شدند.

شهرام نواواجاری با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با کار تحقیقاتی وضعیت فرونشست زمین را بررسی می‌کند، افزود: نتیجه پژوهش‌های این مجموعه در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار می‌گیرد و انجام کار تحقیقاتی برای بررسی وضعیت فرونشست این استان در قالب چهار دشت برنامه‌ریزی و تاکنون در ۲ دشت مربوط به شهرستان‌های سمنان و دامغان این تحقیق انجام شد.

وی تصریح کرد: بررسی وضعیت فرونشست زمین برای شهرستان‌های شاهرود و میامی در قالب یک دشت و شهرستان‌های گرمسار و آرادان در قالب دشت، برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

به گفته نواجاری، بررسی وضعیت فرونشست زمین در ۲ دشت باقیمانده در سمنان توسط کارشناسان سازمان مرکزی زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در تهران انجام می‌شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی سمنان با اشاره به اینکه فرونشست در مناطق آبرفتی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: پدیده فرونشست زمین می‌تواند در اثر پدیده‌های طبیعی زمین‌شناسی یا فعالیت‌های انسانی ایجاد شود و با استفاده از علم مهندسی زمین‌شناسی می‌توان خطر را از زیرساخت‌ها دور کرد.

شایان ذکر است، فرونشست زمین یک پدیده زیست‌محیطی، به ‌معنی نشست تدریجی و یا پایین رفتن ناگهانی سطح زمین به ‌دلیل کم شدن حجم آب در لایه‌های زیرین و در نتیجه پوک شدن خاک به واسطه استفاده بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی، نشات گرفته از نیاز روزافزون به منابع آبی و در نتیجه، از بین رفتن شناوری خاک و کم‌شدن تراکم مواد زیرسطحی، رخ می‌دهد.

برداشت بی‌رویه که البته گاه باید گفت «بی‌ملاحظه» از منابع آب زیرزمینی و خالی‌شدن لایه‌های زیرین دشت‌ها به علت تامین بیش از ۷۵ درصد نیاز آبی سمنان از منابع آب زیرزمینی، موجب شده تا فرونشست به عنوان یک تهدید اصلی و جبران‌ناپذیر دامنگیر طبیعت این استان باشد.

زمانی که پدیده فرونشست در منطقه‌ای رخ داد، امکان بازگشت زمین به حالت قبل از آن وجود ندارد، بنابراین اگر امروز چاره‌ای برای جلوگیری از این پدیده زیان بار انجام نشود، در آینده شاهد معضل‌ها و آسیب‌های جدی در حوزه‌های زیستی و اقتصادی خواهیم شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد