فولاد و آهن

طی سه ماه ابتدایی 2024:

تولید فولاد خام ایران ۱۶.۳ درصد رشد کرد

تولید فولاد خام ایران ۱۶.۳ درصد رشد کرد
پایگاه خبری معدن نیوز -انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود اعلام کرد: تولید فولاد خام ایران در سه ماه ابتدایی ۲۰۲۴ با افزایش ۱۶.۳ درصدی به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن رسید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود اعلام کرد: تولید فولاد خام ایران در سه ماه ابتدایی ۲۰۲۴ با افزایش ۱۶.۳ درصدی به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن رسید.

گزارش «انجمن جهانی فولاد» درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه مارس ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳) که ساعتی پیش منتشره شد، حکایت از آن دارد که تولید جهانی این محصول راهبردی در این ماه به ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن رسید که ۴.۳ درصد نسبت به همین ماه در سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

این سند، که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد با وجود کاهش تولید سه ماه ابتدایی سال میلادی جاری در پنج کشور چین، ژاپن، آمریکا، روسیه و کره جنوبی نسبت به سه ماه نخست ۲۰۲۳، میزان رشد سه ماهه در مورد بقیه فولادسازان عمده جهانی مثبت بوده است.

آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می دهد بیشترین افزایش سه ماهه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال ۲۰۲۳ مربوط به ۲ کشور ترکیه و ایران است که به ترتیب رشد ۲۸.۴ و ۱۶.۳ درصدی را تجربه کردند و در رتبه‌های بعدی هند با ۹.۷، برزیل با ۶.۲ و آلمان با ۶ درصد افزایش تولید قرار دارند.

رشد ۲۸.۴ درصدی تولید فولاد خام ترکیه در سه ماهه اول امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته بدنبال رشد نقطه به نقطه ۴۶.۶ درصدی این کشور در ماه قبل میلادی بدست می آید و باعث شده این کشور رکورددار بیشترین افزایش نقطه به نقطه تولید فولاد خام تا اینجای سال ۲۰۲۴ جهان شود.

رشد صنعت فولاد ترکیه در سال جاری در سایه تامین فولاد پروژه ۵۰۰ میلیاردی «شهر نِئوم» متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی محقق شده است که ایرنا اصفهان پیش از این در گزارش «صنعت فولاد ساختمانی کشور نیازمند تولید ارزش اَفزا و ورود به بازارهای جدید» به آن پرداخته است.

تارنمای معتبر «استیل‌اوربیس» نیز چندی پیش اعلام کرد که «کوکایِر چِلیک» فولادساز نام آشنای ترکیه‌ای فولاد «پروژه شهر نِئوم عربستان سعودی» را تامین می کند و این در حالی است که شهر نِئوم که در شمال غربی عربستان و در ساحل دریای سُرخ قرار دارد که می‌تواند بازار بسیار نزدیکتری برای محصولات فولاد ایران باشد.

گفتنی است رکورد رشد نقطه به نقطه ۲ ماه قبل در ماه ژانویه توسط ایران شکسته شده بود و کشورمان توانسته بود با رشد ۳۹.۹ درصدی در آن ماه، بیشترین رشد نقطه به نقطه را بنام خود ثبت کند.

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولیدکننده فولاد خام در جهان چین، هند و ژاپن هستند و چین «مارس» امسال ۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد که ۷.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال پیش، کاهش داشت.

ماه «مارس» امسال هند با تولید ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام، رشد نقطه به نقطه ۷.۸ درصدی را تجربه کرد و ژاپن با تولید هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام کاهش ۳.۹ درصدی نسبت به مارس سال گذشته را ثبت کرد.

بر اساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای «مارس» امسال، ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تخمین زده می‌شود که معادل تولید این کشور در ماه «مارس» ۲۰۲۳ است و این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در «مارس» ۲۰۲۴، روسیه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد، که ۰.۸ درصد افزایش تولید نسبت همین ماه در سال نشان پیش را می‌دهد و این کشور با این میزان تولید کماکان در جایگاه پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان قرار دارد.

طبق این گزارش، در سومین ماه سال میلادی جاری، کره جنوبی با تولید پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام و با ۹.۵ درصد کاهش در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد جهان قرار گرفت.

براساس این گزارش، آلمان تولید سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن و افزایش ۸.۴ درصدی و ترکیه نیز با تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تُن و رشد ۱۸.۰ درصدی نسبت به تولید ماه مارس ۲۰۲۳ به ترتیب در رتبه های هفتم و هشتم تولید کنندگان برتر فولاد جهان قرار دارند.

بر اساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور به این انجمن، ایران و برزیل ماه «مارس» امسال با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام، به ترتیب رشدهای ۲ و ۵.۶ درصدی را تجربه کردند و در جایگاه ‌های دهم و نهم در بین فولادسازان جهان قرار دارند.

ایران ماه ژانویه در رتبه نهم فولادسازان جهان قرار داشت که در ۲ ماه فوریه و مارس با یک پله سقوط جایگاهش را به برزیل داد، هرچند در ماه مارس، صنعت فولاد کشورمان با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، هم اندازه برزیل فولاد خام تولید کرد ولی افزایش محدودیت‌های گازی در اسفند پارسال نسبت به ماه بهمن، باعث شد ایران نتواند رشد تولید ماه «ژانویه» را در ماه های فوریه و مارس تکرار کند.

گفتنی است افزایش محدودیت‌های گازی از اوایل اسفند بدنبال استقرار موج بارش برف و نفوذ سرما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، باعث محدودیت های بسیار زیاد برای فولادسازان کشور شد، بطوری که گاز بیشتر کارخانجات آهن اسفنجی برای ۲ هفته نزدیک به قطعی بود.

براساس آخرین گزارش انجمن فولاد ایران، از ابتدای سال میلادی جاری ایران با تولید هفت میلیون و ۶۰۰ و برزیل با تولید هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ترتیب در جایگاه های دهم و نهم فولادسازان بزرگ جهان قرار دارند.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه «فوریه» امسال، کشورهای تولید کنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۱.۱ درصد نسبت به ماه مشابه در سال پیش افزایش داشته است و این کشورها از ابتدای سال جاری میلادی در مجموع موفق به تولید هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام شده اند.

آنگونه در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، ماه «مارس» در مجموع ۱۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۵.۸ درصد نسبت به همین ماه در سال پیش کاهش داشته است.

کشورهای استرالیا، چین تایپه، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایلند و ویتنام در مجموع از ابتدای ۲۰۲۴، موفق به تولید ۳۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام شدند.

براساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه «مارس» امسال تنها موفق به تولید ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام شدند که ۴.۳ درصد کاهش نسبت به «مارس» سال پیش را نشان می‌دهد. این کشورها در سه ماه نخست امسال در مجموع ۳۳ میلیون تن فولاد خام تولید کردند.

سایر کشورهای اروپایی تولید کننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا هستند در این مدت در مجموع سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۱۱ درصد افزایش نسبت به تولید ماه سوم سال قبل را نشان می‌دهد.

کشورهای تولیدکننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، «مارس» امسال در مجموع چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۴.۰ درصد افزایش نقطه به نقطه را نشان می‌دهد و بر این اساس و با توجه به تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام در ایران، حدود ۷۰ درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

براساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد از ابتدای سال میلادی جاری ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام در کشورهای ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تولید شده که ۱۳.۷ درصد بیشتر از تولید سه ماه نخست سال گذشته است.

کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا در مجموع ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۱.۴ درصد از تولید سال قبل آن ها در ماه «مارس» کمتر است و این کشورها از ابتدای امسال تنها موفق به تولید ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام شده اند که کاهش ۱.۹ درصدی نسبت به تولید سه ماهه نخست ۲۰۲۳ را نشان می دهد.

روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در اولین ماه سال جاری در مجموع هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۲.۵ درصد کاهش تولید نقطه به نقطه را نشان می دهد، البته عمده‌ترین تولید کننده فولاد در این منطقه «فدراسیون روسیه» است.

روسیه، اکراین و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد در ژانویه، فوریه و مارس امسال در مجموع ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد تولید کردند که ۱.۵ درصد از تولید سه ماه نخست ۲۰۲۳ آن ها بیشتر است.

تولید فولاد خام در کشورهای آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا، «مارس» امسال در مجموع به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که ۰.۲ درصد نسبت به تولید این کشورهای در فوریه سال گذشته کاهش داشته است.

گزارش انجمن جهانی فولاد از تولید ماه «مارس» ۲۰۲۴ میلادی حاکی از آن است که با وجود کاهش ۴.۳ درصدی تولید جهانی فولاد خام نسبت به همین ماه در سال پیش، کشورمان با رشد ۲ درصدی نقطه به نقطه و با افزایش ۱۴.۳ درصدی تولید سه ماهه، افزایش تولید را تجربه کرده است که فولادسازان استان اصفهان سهم بسزایی در این موفقیت داشتند.

چندی پیش نیز انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز اعلام کرد تولید محصول راهبردی فولاد خام در سال ۱۴۰۲ در کشورمان با افزایش ۵.۵ درصدی به بیش از ۳۲ میلیون تن رسید که بالاترین میزان در تاریخ فولاد کشور است.

این گزارش نیز تصریح دارد: بیشترین نرخ رشد تولید در زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲ مربوط به تولید شمش فولادی یا همان فولاد خام است که رشد ۹.۲ درصد نسبت به سال پیش داشت.

فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان ۲ واحد عمده تولید فولاد خام کشور هستند که با ۲ روش متفاوت احیا مستقیم و استفاده از کوره بلند اقدام به تولید فولاد و چدن می کنند.

بدون تردید اصفهان نقش پُررنگی در در تثبیت جایگاه فعلی ایران در بین فولادسازان برتر جهان دارد، بدین گونه که «گروه فولاد مبارکه» که یکی ار واحدهای فولادساز اصفهان است به تنهایی بیش از یک سوم کل تولید فولاد خام کشور را در این مدت انجام داده است.

انتظار می‌رود با تلاش فولادسازان کشور و بویژه صنایع فولادی مستقر در استان اصفهان، روند ثبت رکوردهای روزانه و ماهانه‌ ادامه داشته باشد و شاهد باشیم که کشورمان، در مجموع ۱۲ ماه سال دست کم همچنان جایگاه فعلی خود در بین فولادسازان بزرگ جهان را حفظ کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد