رویدادها و گزارش های ویژه

نگاهی به مهم‌ترین اخبار بخش معدن و صنایع معدنی در هفته‌ای که گذشت؛

ضرورت بازنگری در سیاست‌های حاکم بر تولید

ضرورت بازنگری در سیاست‌های حاکم بر تولید
پایگاه خبری معدن نیوز -شکایت فعالان بخش معدن و صنایع معدنی از سیاست‌های حاکم بر بخش تولید را باید از مهم‌ترین اخبار این حوزه در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم دانست. این چالش‌ها در قالب نامه خطاب به مسئولان، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کشور منتشر شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -شکایت فعالان بخش معدن و صنایع معدنی از سیاست‌های حاکم بر بخش تولید را باید از مهم‌ترین اخبار این حوزه در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم دانست. این چالش‌ها در قالب نامه خطاب به مسئولان، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کشور منتشر شده است.

وقوع حادثه در ۲۷۰ معدن طی سال ۱۴۰۰

مرکز آمار ایران از وقوع ۲۷۰ حادثه در معادن کشور طی سال ۱۴۰۰ خبرداد. در این میان معادن سنگ آهن، زغالسنگ و شن و ماسه صدرنشین وقوع حوادث هستند. از نظر تعداد حوادثی که در معادن رخ داده نسبت به کل معادن در هر فعالیت، معادل زغالسنگ ۴۳.۶ درصد حوادث را تجربه کرده‌اند. بعد از آن معادن نیکل آنتیموان، تیتانیوم و طلا در گروه پرخطرترین‌ها بوده‌اند. طی سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ سهم معادن حادثه اتفاق افتاده از کل معادن در کشور از ۶.۹ درصد به ۴.۵ درصد کاهش یافته است که متوسط نرخ رشد سالانه منفی ۱۰ درصد را نشان می‌دهد. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ از مجموع افراد شاغل در معادن در حال بهره‌برداری کشور، معادل ۱.۱ درصد دچار حادثه شده‌اند که نسبت به سال قبل، کاهشی معادل نیم درصد را نشان می‌دهد.

معادن را به شرط اشتغالزایی واگذار می‌کنیم

استاندار کرمان با بیان اینکه معادن را به شرط راه‌اندازی کارخانه فرآوری، تکمیل زنجیره ارزش افزوده و از بین رفتن دلالی به سرمایه‌گذاران واگذار می‌کنیم، گفت: در این راستا باید حداقل ظرفیت اشتغال برای استان فراهم شود. محمدمهدی فداکار افزود: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست، زیرا این موضوع اشتغال زیادی در استان ایجاد نمی‌کند و تبعات اجتماعی نیز به همراه دارد. اعتبارات را به حوزه تامین زیرساخت‌ها و رفع مشکلات مردم هدایت می‌کنیم؛ این استان در بخش راه‌ها مشکلات زیادی دارد که بایستی جبران شود.

همان‌طور که بارها تاکید شده معادن امکانی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی را فراهم می‌کنند. برهمین اساس نیز مسئولان استانی به دنبال آن هستند تا با تکیه بر این ظرفیت‌ها، مسیر توسعه را تسهیل کنند.

سودآوری ۴۸ هزار میلیاردی ایمیدرو در یک سال

فهرست سودآورترین شرکت‌های دولتی در عملکرد سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد ایمیدرو نزدیک ۵۰ هزار میلیارد تومان در یک سال سود کسب کرده است. بانک مرکزی نیز در سال مذکور حدود ۲۳ همت سود کسب کرده است. ملی پتروشیمی کمتر از ۲۰ همت سودآوری داشته است. تهیه و تولید مواد معدنی و ملی نفت نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بنابراین باید اذعان کرد که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در رده سودآورترین مجموعه‌های دولتی بوده است. تکیه این سازمان به ظرفیت معادن و صنایع معدنی، این سوداوری را توجیه می‌کند. اما نباید فراموش کرد که ایمیدرو وظیفه تامین زیرساخت‌های موردنیاز بخش معدن و صنایع معدنی را برعهده دارد. برهمین اساس نیز انتظار می‌رود بخشی از سودآوری این حوزه جذب بهبود شرایط معدنی کشور شود.

انتقاد ۱۰ انجمن بزرگ از بانک مرکزی و درخواست واقعی‌سازی نرخ دلار نیما

۱۰ انجمن بزرگ با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی در سرکوب نرخ ارز صادراتی و گواهی سپرده ۳۰ درصدی، خواستار واقعی‌سازی نرخ ارز نیما به‌صورت شناور مدیریت شده از رهبری شدند. ۱۰ انجمن بزرگ تولیدی در نامه‌ای به رهبری، اعلام کردند: در شرایط جنگ اقتصادی و تلاش همه جانبه صنعتگران و کارآفرینان و بازرگانان در راستای حفظ و تعالی جایگاه کشور و همچنین رفع تنگناها و گلوگاه‌های زنجیره‌ای تامین کالاها و خدمات موثر بر معیشت آحاد جامعه، استمرار برخی سیاست‌ها از سوی متولیان انتظام امور اقتصادی موجب کاهش انگیزه تولید و مانع مشارکت مردمی می‌شود.

یکی از موانع جدی پافشاری بر فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ سرکوب شده و بسیار پایین‌تر از نرخ شناور ارز است. این سیاست که بارها شکست در سنوات گذشته تکرار شده و همواره مورد انتقاد متخصصان و جناب رئیسی در بدو تشکیل دولت قرار گرفته بود به مثابه تنبیه صادر‌کنندگان و تشویق وارد‌کنندگان ایرانی در بازارهای صادراتی است.

بر اساس این گزارش، ۱۰ انجمن نگارنده شامل پتروشیمی، فولاد، سرب و روی، پالایش نفت، نساجی، مس، پلیمر، سنگ آهن، آلومینیوم و صنعت کفش هستند.

فعالان بخش تولید تداوم سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی را زمینه‌ساز تحمیل خسارت جدی به بخش تولید، صادرات، توزیع گسترده رانت و از میان رفتن منافع صنعتگران می‌دانند. سیاستی که تداوم آن تولید را متضرر می‌کند و آسیب‌های جدی ناشی از آن، درنهایت اقتصاد کشور را نشانه خواهد گرفت.

بر همین اساس نیز خواستار آن هستند که از یک‌سو واقعی‌سازی نرخ ارز در سامانه نیما مبتنی بر نرخ شناور مدیریت شود. در همین‌حال اعطای تسهیلات برای بخش‌های غیر مولد محدود شود و تولید‌کنندگان واقعی اقتصاد ملی بتوانند تا حد ممکن و با رعایت مقررات منصفانه به اعتبارات بانکی دسترسی داشته باشند.

هشدار انجمن زغال‌سنگ در خصوص کاهش تولید

رییس انجمن زغالسنگ ایران در نامه ای به دکتر علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نسبت به کاهش تولید زغالسنگ به دلیل غیر اقتصادی شدن معادن و افزایش واردات با قیمت سه برابر داخلی هشدار داد.

در این نامه تاکید شده تولید زغالسنگ خام سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۱۵ کاهش داشته است. این افت تولید به دلیل ارزان‌فروشی زغال‌سنگ داخلی است. درحالی‌که نیاز کشور به این محصول قابل توجه است و بخش بزرگی از کمبود ایجاد شده به وسیله واردات تامین خواهد شد. درواقع در سایه بی‌تدبیری وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارز قابل توجهی به واردات زغال‌سنگ اختصاص می‌یابد. درحالی‌که امکان تامین این محصول در بازار داخلی وجود دارد و تنها باید مشکلات حاکم بر این صنعت شنیده شود. 

اثربخشی ایمیدرو در 9.4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) راهبری و هدایت سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی را از اقدامات موثر ایمیدرو برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی خواند.

محمدرضا موثقی‌نیا افزود: نتیجه سرمایه‌گذاری و راهبری ایمیدرو، تاکنون به بهره‌برداری از 9.4 میلیارد دلار پروژه و طرح منجر شده است. وی با بیان اینکه ایمیدرو پیشنهادات قابل اجرا در راستای جهش تولید به ارزش 110 هزار میلیارد تومان ارایه کرده است، اظهار داشت: به منظور دستیابی به اهداف جهشی، میزان نیازهای ارزشی این حوزه برآورد شده است که نیاز ارزی کل تولید و طرح های پیشران را شامل می‌شود. از نیازهای مهم این حوزه، می‌توان به تامین مستمر برق به میزان سالانه 8800 مگاوات و 50 میلیون مترمکعب گاز در روز اشاره کرد. با توجه به نقش غیرقابل انکار انرژی در تداوم تولید و توسعه فعالیت‌های معدنی، رفع کمبودهای این بخش ضروری است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد