فولاد و آهن

مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی

رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی
پایگاه خبری معدن نیوز -مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان گفت: افزایش کمیت همراه با حفظ کیفیت برای رکوردزنی تولید واحد احیا مستقیم در فروردین ماه مدنظر بوده است و تولید این واحد ۱۵ درصد بالاتر از طراحی کارخانه و بهترین عملکرد یک واحد احیا مستقیم بدون ریومپ با این ظرفیت تولید نسبت به طراحی در کل ایران محسوب می‌شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان گفت: افزایش کمیت همراه با حفظ کیفیت برای رکوردزنی تولید واحد احیا مستقیم در فروردین ماه مدنظر بوده است و تولید این واحد 15 درصد بالاتر از طراحی کارخانه و بهترین عملکرد یک واحد احیا مستقیم بدون ریومپ با این ظرفیت تولید نسبت به طراحی در کل ایران محسوب می‌شود.

علیرضا نجار قویدل در این خصوص بیان کرد: در فروردین ‌ماه امسال موفق شدیم چهار رکورد تولید روزانه و رکورد تولید ماهیانه آهن اسفنجی به میزان 170 هزار و 300 تن را به ثبت برسانیم. به ‌هر حال کسب این رکود حاصل یک کار تیمی خوب در فولاد هرمزگان بوده که واحد احیا مستقیم توانست این رکورد را با همکاری همه همکاران به ثبت برساند.در ابتدا جا دارد کسب رکودهای متعدد تولید را در فروردین‌ماه سال جاری خدمت مدیرعامل محترم و معاون محترم بهره‌برداری و همه همکاران در تمامی معاونت‌ها تبریک عرض ‌کنم.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از 14 سال از عمر مدول‌های واحد احیا مستقیم می‌گذرد، برای داشتن یک تولید بهینه همراه با افزایش نرخ تولید، ضروری است یک برنامه‌ریزی چندماهه صورت پذیرد که همکاری صورت گرفته در تمامی واحدهای بهره‌برداری و سایر واحدهای شرکت، باعث شد واحد احیا مستقیم بتواند این نتایج را کسب کند.

مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته، مدول A واحد احیا مستقیم یکی از بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی تاریخ فولاد هرمزگان را از ابتدای راه‌اندازی از لحاظ نفرساعت و تعداد روزهای شات‌دان تجربه کرد که کیفیت خوب این شات‌دان باعث شد این نتایج بی‌نظیر ثبت شود. اینجا جا دارد از تمامی دست‌اندرکاران و حامیان اجرای این شات‌دان به‌ویژه از شخص مدیرعامل محترم، معاونین، مدیران و همچنین از تمامی پرسنل درگیر تشکر کنیم.

نجار قویدل با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در شات‌دان، تصریح کرد: در شات‌دان گذشته فعالیت‌های بزرگی نظیر تعویض کمپرسورها، اقدامات اساسی روی ریفرمر از قبیل تعویض تیوب و شارژ کاتالیست و همچنین تعمیرات اساسی بر روی سیستم آب و تجهیزات آب‌رسانی انجام شد.

وی ادامه داد: از نکات قابل‌ذکر این شات‌دان، راه‌اندازی واحد احیا مستقیم بعد از یک توقف سرد و طولانی بود که با همکاری همه پرسنل درگیر در این واحد و واحدهای پشتیبانی به‌خوبی صورت گرفت و این فعالیت مهم باعث شد میزان توقفات به‌صورت روزبه‌روز کاهش و ریت تولید افزایش یابد. این روند خوب در سال جدید ادامه یافت و فولاد هرمزگان شاهد رشد تولید آهن اسفنجی ازنظر کیفیت و کمیت بود.

مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان تاکید کرد: قابل‌ذکر است که در حال حاضر میزان تولید واحد در فروردین‌ماه حدود 15 درصد بالاتر از طراحی کارخانه است و این عدد افزایش کمیت همراه با حفظ کیفیت است که این می‌تواند نشانگر یک عملکرد فوق‌العاده در واحد احیا مستقیم فولاد هرمزگان باشد.

قویدل با اشاره به دیگر نکات قابل ‌ذکر ابراز کرد: این افزایش تولید بدون هیچ پروژه ریومپ رخ‌ داده است که حاصل بهبود فرایندها، تدارکات خوب، ارسال مواد اولیه کیفی به واحد، پیگیری و اقدامات ساعتی، روزانه و شیفتی بسیار مناسب در تمامی قسمت‌های واحد احیا مستقیم بوده که جا دارد یک تشکر ویژه از تمامی همکارانم در واحد احیا و واحدهای پشتیبانی داشته باشم که این عملکرد فوق‌العاده با وجود تعطیلات گسترده در فروردین ‌ماه و همچنین تقارن با ماه پرفیض و برکت ماه مبارک رمضان صورت دادند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در واحد احیا مستقیم این میزان افزایش کمیت با حفظ کیفیت بوده است، به‌طور قاطع می‌توان اشاره کرد که این بهترین عملکرد یک واحد احیا مستقیم بدون ریومپ با این ظرفیت تولید نسبت به طراحی در کل ایران هستیم.

مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان در پایان بیان کرد: جا دارد بار دیگر از حمایت‌های ویژه مدیرعامل و معاونت بهره‌برداری که به‌صورت لحظه‌ای تمامی این موارد را رصد می‌کردند و از همکاران خودم در واحد تولید، دفتر فنی، حمل مواد، تعمیرات و واحدهای پشتیبانی که همیشه در کنار ما برای ثبت این نتایج حضور داشتند تشکر ویژه‌ای کنم.

رکوردهای ثبت‌شده تولید آهن اسفنجی واحد احیا مستقیم در فروردین‌ماه سال 1403 عبارت‌اند از:

- اولین رکورد روزانه مجموع دو مدول به میزان 5958 تن در تاریخ 13 فروردین‌ماه

- دومین رکورد روزانه مجموع دو مدول به میزان 5976 تن در تاریخ 18 فروردین‌ماه

- سومین رکورد روزانه مجموع دو مدول به میزان 6051 تن در تاریخ 19 فروردین‌ماه

- چهارمین رکورد جدید روزانه مجموع دو مدول به میزان 6086 تن در تاریخ 22 فروردین‌ماه

- اولین رکورد روزانه مدول A به میزان 3041 تن در تاریخ 11 فروردین‌ماه

- دومین رکورد روزانه مدول A به میزان 3086 تن در تاریخ 22 فروردین‌ماه

- رکورد ماهیانه مدول A به میزان 84 هزار و 143 تن در فروردین‌ماه

- رکورد ماهیانه مدول B به میزان 86 هزار و 157 تن در فروردین‌ماه

- رکورد ماهیانه مجموع دو مدول به میزان 170 هزار و 300 تن در فروردین‌ماه

 حمید نظرنژاد، رئیس دفتر فنی تولید احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان نیز عنوان کرد: واحد احیا مستقیم فولاد هرمزگان در فروردین‌ماه سال 1403 موفق به ثبت تولید ماهیانه جدیدی به میزان 170 هزار و 300 تن آهن اسفنجی شد. این رکورد ارزشمند در حالی به دست آمد که آخرین رکورد ماهیانه مربوط به فروردین سال 1401 به میزان 165 هزار و 101 تن بود. در فروردین‌ماه سال 1403 قبل از تحقق رکورد ماهیانه شاهد تحقق رکوردهای روزانه مدول A و دو مدول بوده‌ایم. این رکوردهای تولید برای محصول آهن اسفنجی در صنعت فولاد بسیار قابل‌توجه بوده و نشان از پیشرفت و عملکرد برتر واحد آهن‌سازی فولاد هرمزگان است.

وی افزود: این عملکرد برتر درنتیجه بهبود فرآیندهای تولید، بهره‌وری بالا و کاهش توقفات و افزایش ریت تولید به وجود آمده است. مهم‌ترین بعد ارزشمند رکورد این است که این مهم در حالی رخ داد که تغییراتی برای افزایش ظرفیت زیر سقف در واحد انجام نشده است. تحقق این رکوردهای تولید نتیجه همت و تلاش مستمر تیم‌های کاری، بهبود فرآیندهای تولید و همدلی در مدیریت عملیات است. همچنین قابل‌ذکر است که تلاش‌های پیوسته برای بهبود کیفیت محصولات و افزایش ظرفیت تولید در دستور کار کارخانه قرار دارد. در پایان امید است با انجام و تحویل پروژه‌های مهندسی و مدیریت توقفات برنامه‌ای بتوانیم شاهد تثبیت رکوردهای تولید باشیم.

هومن پورامینی، رئیس نگهداری و تعمیرات احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان گفت: ازجمله مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در فروردین‌ماه جهت دستیابی به رکوردهای تولید روزانه، افزایش بهره‌وری از طریق انجام بهینه و فرصت‌طلبانه PM هایی بود که نیاز به توقف واحد داشت؛ به این صورت که با حذف فعالیت‌های تعمیراتی که تأثیر مستقیم بر تولید نداشته از برنامه تعمیرات، زمان تعمیرات برنامه‌ای کاهش یافته و این زمان در اختیار تیم تولید قرار داده شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد