بورس

ارزش معاملات بورس در رقم تاریخی ۱۹۴۰ میلیارد تومان ایستاد

ارزش معاملات بورس در رقم تاریخی ۱۹۴۰ میلیارد تومان ایستاد
پایگاه خبری معدن نیوز- ۲۵ کانال شکنی نماگر شاخص بازار سهام در ۱۵ روز ابتدایی گرمترین ماه سال، کارنامه فعالیت بورس تهران را درخشان تر از قبل کرد. امروز شاخص بورس تهران در روندی افسارگسیخته توانست رشد بیش از پنج هزار واحدی را رقم بزند و از مرز کانال ۱۳۰ هزار واحد عبور کند، روندی که به نظر می رسد تحت تاثیر اثرات مثبت بسته ارزی جدید رخ داده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بورس تهران در روزهای اخیر بار دیگر جان تازه ای گرفت. در همین زمینه، رشد بیش از 5 هزار واحدی شاخص بار دیگر رکورد این مولفه را جابه جا کرد تا شاخص به سطح 133 هزار و 646 واحد رسید. به این ترتیب بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به حدود 39 درصد رسید.

در حالیکه در مدت اخیر بسیاری در انتظار اتخاذ تصمیم های جدید دولت در خصوص سیاست های ارزی بودند، شب گذشته بسته جدید ارزی از سوی رییس کل بانک مرکزی تشریح شد. عبدالناصر همتی، ضمن بیان جزییاتی جدید، شناور سازی ارز شرکت های پتروشیمی و معدنی- فلزی را تایید کرد. موضوعی که پیش تر زمزمه آن میان سهامداران شنیده و منجر به افزایش تقاضا در این گروه ها شد.

براساس گفته های رییس کل بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات این صنایع از سامانه نیما به بازار ثانویه منتقل شده و به فروش می رسد. بر این اساس کارشناسان معتقدند اختلاف قیمت این دو بازار می تواند نهایتا سودآوری بسیاری از شرکت های صادرات محور بورسی را به همراه داشته باشد.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند اتخاذ این سیاست ها علاوه براینکه میتواند به کاهش تلاطم ها در بازار ارز و سکه بینجامد، می تواند نگاه های بسیاری از فعالان این بازار را به سمت بورس روانه کند. دو مولفه گواه بر این موضوع نیز اینروزها حال و احوال دیگری دارد. بر همین اساس، ارزش معاملات بورس روز چهاردهم مرداد به رکورد تاریخی 940 میلیارد تومان نیز رسید که نشان از تحرک بسیار زیاد سهامداران دارد.

اما در روز پانزدهم این رکورد بار دیگر جابه جا شد و ارزش معاملات خرد بورس تهران با رشد حدود 44 درصدی نسبت به روز قبل، به 1940 میلیارد تومان رسید که یک رقم تاریخی برای این بازار به شمار می رود. با این رکود، بازده این بازار نسبت به میانگین یکسال گذشته به محدوده 500 درصد رسید. حجم معاملات نیز با رشد 38 درصدی نسبت به روز قبل 3میلیارد و 668 میلیون سهم رقم خورد.

اما همانطور که گفته شد عمده نگاه ها این روزها به دو صنعت بزرگ بورسی یعنی محصولات شیمیایی و فلزی- معدنی است. از این رو این صنایع طی روزهای هفته اخیر نیز سردمدار رشد شاخص کل بودند و از ساعات پیش از شروع بازار با تقاضای بسیاری همراه بودند. صف نشینی سهامداران در بسیاری از نمادهای کالامحور در حالی صورت گرفت که عمده شرکت های کالایی در صدر این تقاضاها بودند.

در روز دوشنبه 15 مرداد، بیشترین ارزش معاملات را در میان صنایع بورسی، محصولات شیمیایی با رقم 457 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. اما در میان شرکتها امروز فولاد مبارکه اصفهان بیشترین ارزش معامله را در اختیار داشت، که رقم این مولفه به 186 میلیارد تومان رسید، بعد از این نماد نیز پتروشیمی پارس با ارزش معاملات 175 میلیارد تومانی قرار گرفت. بیشترین اثر بر رشد شاخص را نماد "فارس" به ثبت رساند. این نماد که با صف خرید سنگین فعالیت خود را آغاز کرد تحت تاثیر تقاضای بالای سهامداران حقیقی رشد 5 درصدی را رقم زد. با این وجود در ساعات پایانی بازار عرضه سهم از سوی حقوقی ها صف خرید این سهم را تقلیل داد. بعد از آن "فخاس" دومین نماد اثرگذار بود ، که آن هم با صف بیش از یک میلیون سهمی به فعالیت خود پایان داد.

به دلیل رشد قیمتی روز 14 مرداد، دوشنبه 15امبرخی نمادها به دلیل افزایش قیمت بیش از 50 درصدی متوقف شدند. شرکت های پالایش نفت تبریز، گروه صنعتی سپاهان ، پتروشیمی فن آوران و زاگرس از جمله این نمادها بودند.

نمای کلی بازار حاکی از توجه سهامداران به صنایع و نمادهای بزرگ است. نمادهایی که مستقیما در رابطه با ارز هستند و به نوعی کالامحور به شمار می رود. با وجود رشد این صنایع ، صنایع کوچک امروز با عرضه سهام همراه شده و از رشد به همراه دیگر گروه ها بازماندند. گروه هایی نظیر خودرو، دارویی، قند و شکر و محصولات غذایی امروز روند نزولی داشتند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد