رویدادها و گزارش های ویژه

نگاهی به مهم‌ترین اخبار بخش معدن و صنایع معدنی در هفته‌ای که گذشت؛

ورود ماشین‌آلات معدنی، همچنان دشوار است

ورود ماشین‌آلات معدنی، همچنان دشوار است
پایگاه خبری معدن نیوز -تامین ماشین‌آلات معدنی یکی از چالش‌های جدی پیش روی فعالان بخش معدن در سال‌های اخیر بوده است. محدودیت در ورود این ماشین‌آلات با عنوان حمایت از تولید داخلی انجام می‌شود. با‌این‌وجود فعالان بخش معدن و صنایع معدنی معتقد هستند این دست محدودیت‌ها نه‌تنها زمینه توسعه عملکردی بخش معدن و صنایع معدنی را فراهم نمی‌کند بلکه از توسعه این بخش نیز جلوگیری خواهد کرد. در طول هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی ابلاغ شد و این‌طور به‌نظر می‌رسد که همچنان موانع جدی در این مسیر وجود دارد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -تامین ماشین‌آلات معدنی یکی از چالش‌های جدی پیش روی فعالان بخش معدن در سال‌های اخیر بوده است. محدودیت در ورود این ماشین‌آلات با عنوان حمایت از تولید داخلی انجام می‌شود. با‌این‌وجود فعالان بخش معدن و صنایع معدنی معتقد هستند این دست محدودیت‌ها نه‌تنها زمینه توسعه عملکردی بخش معدن و صنایع معدنی را فراهم نمی‌کند بلکه از توسعه این بخش نیز جلوگیری خواهد کرد. در طول هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی ابلاغ شد و این‌طور به‌نظر می‌رسد که همچنان موانع جدی در این مسیر وجود دارد.

دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی ابلاغ شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت جزییات دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی مجاز با سال ساخت حداکثر ۱۰ سال را ابلاغ کرد. کلیه دارندگان مجوز عملیات معدنکاری اعم از دارندگان پروانه بهره‌برداری اکتشاف، واحدهای فرآوری معدنی، صنایع معدنی و دارندگان مجوز برداشت مشمول این بخشنامه می‌شوند.

واردات ماشین‌آلات معدنی در سال‌های اخیر به چالشی جدی پیش روی فعالان بخش معدن و صنایع معدنی، بدل شده است. سخت‌گیری‌های متعددی در روند واردات این ماشین‌آلات انجام می‌شود که عمدتا با هدف حمایت از تولید داخلی انجام می‌گیرد. با‌این‌وجود به اعتقاد فعالان این حوزه، سخت‌گیری‌های یاد شده درنهایت به ضعف حداکثری حوزه معدن، منتهی می‌شود.
 
روند رو به رشد صادرات بخش معدن و صنایع معدنی

افت تراز تجاری کشور در سال 1402 به‌عنوان چالشی جدی مطرح می‌شود اما در همین دوره شاهد رشد صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی هستیم. معدن و صنایع معدنی سهم ۲۸‌درصدی از صادرات داشته‏‏‏‌اند. صادرات معدن و صنایع معدنی در سال ‌۱۴۰۲ برابر ۱۳‌میلیارد و ۵۳۷‌ میلیون دلار به وزن حدود ۶۴ میلیون ‌تن بوده که به لحاظ ارزشی نسبت به سال‌قبل ۱۱‌درصد و از لحاظ وزنی ۳۲‌درصد افزایش داشته‌است. بنابراین باید این‌طور نتیجه گرفت که حوزه معدن و صنایع وابسته به آن، از ظرفیت صادرات برخوردار هستند. تمرکز بیشتر روی ارتقا صادرات در این بخش به بهبود شرایط تولید و اثرگذاری حداکثری در اقتصاد منتهی خواهد شد.

بررسی مقاصد صادرتی بخش معدن و صنایع معدنی در سال‌۱۴۰۲ نشان می‌دهد چین سهم ۳۰‌درصدی، عراق سهم ۱۸‌درصدی، ترکیه سهم ۱۱‌درصدی، امارات‌متحده‌عربی سهم ۹‌درصدی، عمان سهم ۶‌درصدی، اندونزی سهم ۵‌درصدی و سایر کشورها سهم ۲۱‌درصدی از صادرات معدنی داشته‌اند.
 
معامله ۴۲۱۰ کیلوگرم اوراق شمش طلا در بورس کالا

ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا واحدهای زیرمجموعه ایمیدرو طی سال گذشته در بورس کالا، از ۱۴۷ هزار میلیارد ریال عبور کرد. گواهی سپرده شمش طلا روش نوین جذب نقدینگی و منابع مالی برای حوزه تولید و توسعه معدن و صنایع معدنی است که توسط ایمیدرو ابداع و با همکاری بورس کالا و بانک ملت از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ اجرایی شده است. این روش تاثیر بسزایی بر مدیریت بازار طلا دارد و در همین‌حال به توسعه عملکردی صنایع فعال در این بخش منتهی می‌شود.
 
رشد ۱۶ درصدی سرمایه‌گذاری‌ منطقه ویژه لامرد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد از رشد ۱۶ درصدی ارزش سرمایه‌گذاری در این منطقه طی سال ۱۴۰۲ خبر داد. منطقه ویژه اقتصادی لامرد از زیر مجموعه‌های ایمیدرو محسوب می‌شود. انتظار می‌رود رشد سرمایه‌گذاری در این منطقه زمینه‌ساز بهبود و توسعه عملکردی بخش معدن و صنایع معدنی باشد.
 
لزوم بازنگری در اولویت‌دهی و نرخ حامل‌ها انرژی

تامین پایدار انرژی و افزایش قابل توجه هزینه‌های انرژی از چالش‌های اساسی صنایع بزرگی مانند فولاد به حساب می‌آید لذا باتوجه به جایگاه کلیدی صنایع فولادی در کشور باید در خصوص اولویت دهی ونرخ حامل‌ها انرژی بازنگری انجام گیرد. تأمین پایدار انرژی و افزایش قابل توجه یعنی ۱۳ برابری تعرفه انرژی از چالش‌های اساسی صنایع بزرگی مانند فولاد به حساب می‌آید. در نتیجه هزینه تمام شده محصولات فولادی افزایش چند برابری پیدا می‌کند. در مقابل نرخ محصولات فولادی و یا تولیدات در صنایع دیگر متناسب با رشد تعرفه‌های انرژی بالا نرفته است که این امر کاهش تاب‌آوری و سوددهی صنایع را به دنبال دارد. این رشد تولید در شرایطی است که محدودیت‌های جدی در روند تامین انرژی صنایع وجود دارد و همین موضوع نیز لطمات جدی را به صنایع تحمیل می‌کند.
 
تولید فولاد خام ایران ۱۶.۳ درصد رشد کرد

انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود اعلام کرد تولید فولاد خام ایران در سه ماه ابتدایی ۲۰۲۴ با افزایش ۱۶.۳ درصدی به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. گزارش انجمن جهانی فولاد درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه مارس ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳) حکایت از آن دارد که تولید جهانی این محصول راهبردی در این ماه به ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید که ۴.۳ درصد نسبت به همین ماه در سال ۲۰۲۳ کاهش داشت. آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می دهد بیشترین افزایش سه ماهه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال ۲۰۲۳ مربوط به ۲ کشور ترکیه و ایران است که به ترتیب رشد ۲۸.۴ و ۱۶.۳ درصدی را تجربه کردند.

بر اساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور به این انجمن، ایران و برزیل ماه «مارس» امسال با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام، به ترتیب رشدهای ۲ و ۵.۶ درصدی را تجربه کردند و در جایگاه ‌های دهم و نهم در بین فولادسازان جهان قرار دارند. ایران ماه ژانویه در رتبه نهم فولادسازان جهان قرار داشت که در ۲ ماه فوریه و مارس با یک پله سقوط جایگاهش را به برزیل داد، هرچند در ماه مارس، صنعت فولاد کشورمان با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، هم اندازه برزیل فولاد خام تولید کرد ولی افزایش محدودیت‌های گازی در اسفند سال گذشته نسبت به ماه بهمن، باعث شد ایران نتواند رشد تولید ماه «ژانویه» را در ماه‌های فوریه و مارس تکرار کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد