صنایع معدنی

در بازار فلزات پایه چه می گذرد؟

در بازار فلزات پایه چه می گذرد؟
پایگاه خبری معدن نیوز- در ماه جولای قیمت فولاد با ۳ درصد افت به ۵۸۰ دلار در هر تن رسید درحالی که قیمت زغال کک شو به طور چشمگیری کاهش یفت و این افت ۱۳ درصد نسبت به مدت ماه قبل داشت و به ۱۷۰ دلار در هر تن رسید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سنگ آهن عیار 62 درصد نیز رشد یک درصدی داشته و به 61 دلار در هر تن رسیده همچنین عیار 58 درصد نیز با یک درصد رشد 44 دلار در هر تن شده و این نشان دهنده این موضوع است که تقاضای سنگ آهن همچنان در ثبات است.

قیمت نورد گرم چین نیز تقریبا ثابت است و با رشد یک درصدی به 699 دلار در هر تن رسیده است.

داده های جهانی نشان می دهد رشد صنعتی در چین در ماه جولای کندتر بوده و اعمال تحریم های آمریکا و وضع تعرفه 34 میلیارد دلاری بر روی صادرات چین باعث کاهش رشد اقتصادی چین شده است.

شاخص مدیران خرید چین (PMI) در جولای 2018 برابر با 51.2 بود درحالی که در ژوئن 51.5 بوده است. البته تقاضا پایدار بوده است.

در طول ماه گذشته قیمت محصولات طویل تضعیف شده و فعالان می گویند این مسئله به جهت تغییرات فصلی است.

تحلیلگران براین باورند که قیمت فولاد همچنان پایدار باقی بماند زیرا محدویت های جدید چین از روند قیمتی فولاد حمایت خواهد کرد.

اقدامات حمایتی در بیشتر نقاط جهان نیز از این روند قیمتی حمایت کرده و موجب ثبات در قیمت ها خواهد شد.

انتظار می رود قیمت سنگ آهن در هند در جهت تثبیت حرکت نماید. قیمت های زغال کک شو استرالیا نیز در ژوئن به بالاترین سطح خود رسیده بود با این حال در جولای قیمت ها به جهت عادی سازی شرایط حمل و لجستیک در استرالیا و کانادا 13 درصد کاهش یافت و به 171 دلار در هر تن رسید.

علاوه بر بهبود مسائل لجستیکی، کاهش واردات زغال کک شو از سوی چینی ها عامل دیگر در این کاهش ها بوده است. کارشناسان می گویند قیمت زغال در همین حدود باقی خواهد ماند. به عبارت دیگر اگرچه تقاضای چینی ها به دلیل کاهش ظرفیت فولاد کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد اما تقاضای بالاتر از سوی هند احتمالا تا حدی این کاهش تقاضا را جبران می شود.

تقریبا تمام قیمت های فلزات غیر آهنی در ماه جولای برای دومین ماه متوالی به روند کاهشی خود ادامه دادند.

دلایل اصلی این اتفاق تنش های تجاری، قدرت گرفتن دلار آمریکا و در نهایت تضعیف تقاضای چین می باشند.

بهای مس از اواخر ماه مارس به 6625 دلار در هر تن رسید که به دلیل کم شدن رشد تولید در چین بوده است.

قیمت روی نیز به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه کاهشی است و به 2907 دلار رسیده است.

قیمت آلومینیوم نیز با وجود اینکه آغاز سال را با افزایش شروع کرد اما در نیمه اول سال نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت و برخلاف فولاد محدودیت های زیست محیطی نمی تواند تاثیر زیادی بر ظرفیت آلومینیوم داشته باشد. لذا دلیل اینکه قیمت ها در نیمه اول سال 2018 نوسانات شدیدی داشت همین امر بوده و انتظار می رود قیمت های آلومینیوم در میان مدت به حدود 2100 تا 2300 دلار در هر تن برسد.

درمورد قیمت طلا و نقره نیز باید گفت قیمت این دو فلز نیز کاهشی بود و هر اونس نقره به 15.5 دلار و هر اونس طلا به 1224 دلار رسیده است.

جنگ تجاری و حرکت دلار برای روند قیمتی فلزات پایه کلیدی است. با این حال اکثر فلزات چشم اندازی مثبت دارند و ارزیابی ها نشان می دهد در کوتاه مدت و میان مدت این سطوح قیمت تثبیت خواهد شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد