آلومینیوم و مس

در مجمع ملی مس مطرح شد؛

توسعه‌ شرکت مس مطابق با سند چشم‌انداز ۱۴۰۴

توسعه‌ شرکت مس مطابق با سند چشم‌انداز ۱۴۰۴
پایگاه خبری معدن نیوز- مجمع عمومی شرکت مس برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶، امروز(۱۷ تیرماه) با حضور سهامداران در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت برگزار شد. به‌گفته مدیرعامل شرکت مس اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تحقق اهداف این شرکت مطابق با سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ خواهد بود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در ابتدای این جلسه، مهندس «محمدرضا بنی‌اسدی‌راد»، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که شرکت مس در سال گذشته، عملکرد مثبت و قابل‌توجهی داشته است، گفت: «میزان کل فروش این شرکت در سال مالی 96، حدود 88،628 میلیارد ریال برآورد شده است.»

وی افزود: «این عملکرد مثبت و قابل‌توجه مرهون تلاش خانواده مس، کارگران و مدیریت سابق شرکت، مهندس مرادعلیزاده است.»

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به برنامه‌های پیشِ روی شرکت ملی صنایع مس ایران نیز گفت: «از اولویت‌های اصلی این شرکت در سال جاری، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تحقق اهداف این شرکت مطابق با سند چشم‌انداز 1404، خواهد بود.»

در ادامه این جلسه «سعد عبدی»، مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس به ارائه گزارشی از دستاوردها و اقدامات مهم شرکت مس در زمینه بورس، تولید، فروش و طرح‌های توسعه‌ای شرکت پرداخت.

عبدی با اشاره به دستاوردهای شرکت مس در سال 1396 گفت: دستیابی به بالاترین رکورد تولید کنسانتره مس به میزان 1میلیون و 145هزار و 91تن و بالاترین تولید مس محتوی معدنی به میزان 295هزار و 621تن از زمان راه اندازی شرکت تاکنون از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت مس در سال گذشته است.

وی ادامه داد: دستیابی به فروش خارجی به میزان 1،218میلیون دلار که بالاترین میزان صادرات در هفت سال اخیر محسوب می‌شود، یکی دیگر از دستاوردهای ما در این سال است. در حوزه فروش همچنین حفظ و ادامه فعالیت در بازارهای هدف صادراتی از طریق انعقاد قراردادهای فروش با کشورهای اروپایی، چین، ترکیه، حوزه خلیج‌فارس، فیلیپین، هند، کره جنوبی و کانادا از دیگر دستاوردهای سال 1396 است.

به گفته مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس تکمیل و بهره‌برداری از 13 پروژه جدید درمناطق مختلف در سال 1396 با سرمایه‌گذاری بیش از 3520میلیارد تومانی از دستاوردهای شرکت مس در این سال در حوزه توسعه است.

عبدی در ادامه به ارائه دستاوردهای بورسی شرکت مس پرداخت و گفت: ارتقای رتبه شرکت در بین 50 شرکت فعال تر بورس از 30 به 5 در فصل سوم سال 1396، بازدهی مثبت 914 درصدی سهام شرکت طی 11 سال گذشته و بازدهی 67 درصدی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1396 که در مقایسه با شاخص کل بورس بازدهی دو برابری نصیب سهامداران کرده است ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای شرکت مس در این زمینه است.

وی با بیان این‌که ارزش بازار سهام شرکت تا پایان روز 12 تیرماه 97 رقم 200هزار میلیارد ریال بوده است، گفت: در پایان اسفندماه سال 1396 ارزش بازار سهام شرکت به رقم 159،660میلیارد ریال رسید که بالاترین رقم در چهار سال گذشته است.

به گفته عبدی افزایش تولید مجموع مس محتوای شرکت، کاهش نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های انرژی، کاهش قیمت تمام‌شده مس محتوا، کیفیت‌بخشی به تولید در طول سال‌های 1394 تا 1396، رشد فروش شرکت و حرکت به سمت توسعه پایدار با پروژه‌های مطمئن و با چشم‌انداز تولید 425 هزار تن کاتد در پایان سال 1400 مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رشد شرکت در سال 1396 بوده‌اند.

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی عملکرد تولید شرکت طی سال 1396 و مقایسه آن با برنامه و عملکرد سال قبل پرداخت و گفت: تولید مس محتوای معدنی شرکت مس در سال 1396، 295هزار و 600تن بوده است که 6درصد نسبت به برنامه سال 1396 بیشتر بوده است. این در حالی است که تولید مس محتوای معدنی شرکت مس در سال 1395، 282هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: تولید کنسانتره مس در سال 1396، 1145هزار تن بوده است که نسبت به برنامه تولید این سال 7درصد بیشتر بوده است. تولید کنسانتره مس در سال قبل از آن 1077 هزار تن بوده است. تولید مس پالایش‌شده هم در سال گذشته 160هزار تن بوده است.

عبدی همچنین گفت: در حوزه فروش نیز شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1396 بالغ بر 88،628میلیارد ریال فروش داشته است که از این میزان 37،987میلیارد ریال فروش داخلی و 50،641میلیارد ریال فروش خارجی است. ارزش فروش شرکت مس در سال 1396 نسبت به سال قبل از آن 26.5درصد رشد داشته است.

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده بین شرکت ملی صنایع مس ایران، ایمیدرو و و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: یکی از سیاست‌های شرکت ملی صنایع مس ایران برای توسعه معادن کوچک مس، در اختیار گذاشتن دانش فنی و تجربه‌ای است که این شرکت طی چندین دهه فعالیت در صنعت مس کسب کرده، به بخش خصوصی است. بر اساس موافقت‌های اولیه‌ای که بین این شرکت و مسئولین بخش دولتی شکل گرفته است، مقرر شد شرکت مس در بخش‌های مختلف کارشناسی به‌خصوص در مقوله‌های اکتشافات و معدن‌کاری، خدمات مهندسی ارائه کند و نهایتاً محصول تولید شده از این واحدها را پیش‌خرید کند که این تفاهم‌نامه، به عنوان ضمانتی برای سیستم بانکی برای تأمین مالی این طرح‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ذخایر معدنی مس ایران بیش از 22 میلیون تن مس محتواست که حدود 3.1 درصد از ذخایر معدنی مس جهان را شامل می‌شود. چشم‌انداز تولید کنسانتره شرکت مس در سال‌های آینده با اضافه شدن 415 هزار تن کنسانتره از معادن چهارگانه دره‌زار، درآلو، چاه‌فیروزه و دره‌زرشک و 180 هزار تن از معادن کوچک، تولید بیش از یک میلیون و 800 تن کنسانتره است. که با دستیابی به این میزان تولید به رتبه سیزدهم دنیا از نظر تولیدات معدنی خواهیم رسید.

به گفته عبدی مجموع کاتد تولیدی شرکت مس نیز تا چندسال آینده به 425 هزار تن خواهد رسید که با این حجم تولید، ایران در بین 10 کشور برتر دنیا در زمینه تولید مس پالایش‌شده قرار خواهد گرفت.

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی برای تولید برق به ظرفیت 500 مگاوات، توسعه ذوب سرچشمه، تغییر تکنولوژی ذوب از فرایند ریورب به فلش برای ایجاد ظرفیت سالانه 280 هزار تن مس آندی حاصل از کنسانتره، راه‌اندازی سیستم انتقال گاز خروجی از کنورترها و احداث کارخانه پالایشگاه خاتون‌آباد ازجمله طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس هستند که مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس به‌عنوان طرح‌های راه‌اندزی شده در سال 1396 از آن‌ها نام برد.

وی همچنین افزود: طرح احداث کارخانجات اسید کرمان، طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ درآلو، دره‌زار و چاه فیروزه، طرح توسعه ذوب خاتون‌آباد، طرح تولید مس کاتدی سونگون، انتقال آب خلیج‌فارس، طرح تولید مس کاتدی سونگون، طرح جامع آب و برق و... ازجمله طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرای شرکت مس هستند.

عبدی همچنین گفت: میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه شرکت تا پایان سال 1396 بالغ بر7،234میلیارد تومان بوده است. از ابتدای سال 1397 تا پایان پروژه‌ها به 9،657میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که 3،157میلیارد تومان آن از منابع داخلی شرکت و 6،500میلیارد تومان آن از منابع بیرون از شرکت تأمین خواهد شد.

بر اساس این گزارش، همچنین در پایان جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران، سود نهایی 15 تومان به ازای هر سهم تعیین شد.
علاوه بر این، با تصویب مجمع عمومی روزنامه کثیرالانتشار دنیای اقتصاد و روزنامه صمت برای درج آگهی‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در سال مالی 97 انتخاب شدند.
گفتنی است، در پایان مجمع عمومی شرکت مس؛ مقرر شد تا هیأت‌مدیره شرکت مس تهیه گزارشی برای افزایش سرمایه و همچنین اخذ مجوز های لازم برای افزایش سرمایه را در دستور کار قرار دهند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد