آلومینیوم و مس

عضو کمیته بانوان معدنکار ایران در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح کرد:

بازیابی ۹۵ درصد آب مصرفی در مجتمع مس سونگون

بازیابی ۹۵ درصد آب مصرفی در مجتمع مس سونگون
پایگاه خبری معدن نیوز- عضو کمیته بانوان معدنکار ایران گفت: با توجه به اقدامات انجام شده ۹۵ درصد آب مصرفی در مجتمع مس سونگون بازیابی شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- عضو کمیته بانوان معدنکار ایران گفت: با توجه به اقدامات انجام شده 95 درصد آب مصرفی در مجتمع مس سونگون بازیابی شد.
 بهار روانبد در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: از جمله اقدامات انجام شده در این مجتمع اقدامات مثبت زیست‌محیطی در مجتمع و احداث سدهای رسوب گیر و طرح جامع آب که شامل 95 درصد آب مصرفی کارخانه از سد است.
وی افزود: همچنین طرح تامین آب و تاسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله مس سونگون که در مرحله یک با موفقیت انجام شده است.
روانبد تاکید کرد: مراحل تغلیظ سنگ معدن مس در کارخانه فرآوری پس از مراحل سنگ شکنی و آسیاب‌های نیمه خرد کن و گلوله‌ای به شناور‌سازی ( فلوتاسیون ) و سلول‌های کلینر اولیه انجام می‌شود.
عضو کمیته بانوان معدنکار ایران تصریح کرد: پس از این مراحل به مرحله آب گیری کنسانتره و باطله با تجهیزات پمپاژ و برگشت آب به چرخه تولید باز می‌شود.
وی عنوان کرد: یکی از مراحل تغلیظ سنگ معدن مس در مرحله استخراج نسبت به الگوی حفاری و کیفیت آتشباری متفاوت است.
روانبد گفت: سنگ معدن توسط سنگ شکن‌های هیدرولیکی خردایش می‌شود و بخش عمده تغلیظ سنگ معدن مس مربوط به شناور‌سازی ( فلوتاسیون ) و کنسانتره مس بوده که به شناور‌سازی کفی یا فومی موسوم است.
عضو کمیته بانوان معدنکار ایران بیان کرد: به گزارش امور مهندسی شرکت مس آذربایجان، حدود 90 درصد آب مصرفی مجتمع مس سونگون در یک سیکل بسته که شامل کارخانه، پمپ استیشن و سد باطله تامین می‌شود.
وی گفت: ایجاد کمیته انرژی مجتمع مس سونگون یکی دیگر از فعالیت‌های شاخص در حفظ و منابع انرژی و زیست‌محیطی صورت گرفته است، این کمیته به منظور پی گیری و بررسی مصرف انرژی و شناسایی نقاطی که اتلاف انرژی در آن وجود دارد فعالیت می‌کند.
روانبد عنوان کرد: جنس سنگ معدن، شرایط آب و هوایی منطقه و نیز ظرفیت تولید واحد کارخانه بستگی داشته باشد.
وی گفت: بنابراین ایجاد کمیته‌های انرژی در افزایش بهره‌وری فرآیند تغلیظ در یک محدوده معدنی حایز اهمیت است، زیرا در فرآیند و بهینه‌سازی خط تولید یک محصول کنسانتره، از برآورد هزینه‌ها و صرفه جویی انرژی، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و از طرفی تعامل سازنده‌ای را می‌تواند با دستگاه‌های ذیربط به‌وجود آورد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد