آلومینیوم و مس

معاون طرح و برنامه وزیر صمت؛

شاهد استقلال کامل شرکت مس آذربایجان در سال جاری خواهیم بود/ اهداف سه گانه برای شرکت مس سونگون/ امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی در معادن مس سنگون وجود دارد

شاهد استقلال کامل شرکت مس آذربایجان در سال جاری خواهیم بود/ اهداف سه گانه برای شرکت مس سونگون/ امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی در معادن مس سنگون وجود دارد
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت از استقلال کامل شرکت مس آذربایجان تا پایان سال ۹۷ خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رضا رحمانی اظهار داشت: شرکت مس سونگون به تدریج به تولید 300 هزار تنی امروزی رسیده و سال گذشته یک هزار و 400 میلیارد تومان فروش داشت، به هر حال قیمت جهانی مس افزایش یافته و احتمال دارد مس تا آخر امسال به درآمد 2 هزار میلیاردی هم برسد.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از دلایل عضویت در هیئت مدیره شرکت ملی مس را که از یک سال پیش اتفاق افتاده را چنین توضیح داد: در آن زمان نعمت‌زاده برای پیگیری و تسریع پروژه ‌های تولیدی مس از جمله مس سونگون از بنده خواست تا به آنجا بروم در همین راستا نیز قصد داریم کارخانه تولید مس 100 هزار تنی را در شرکت مس سونگون راه ‌اندازی کنیم و کنستانتره را همینجا به مس تبدیل کنیم.

وی برنامه خود برای شرکت مس را سه پروژه شامل «احداث کارخانه تولید مس کاتدی در سونگون»؛ «استقلال شرکت مس آذربایجان» و «ایجاد شهرکت صنایع پایین دستی مس» عنوان و تاکید کرد: به شکل ویژه این سه پروژه را دنبال می‌کنم. خوشبختانه احداث کارخانه مس کاتدی به مراحل پایانی تحقق خود نزدیک می‌شود و در صورت تحقق، طالب کنسانتره مس معادن مناطق دیگر هم خواهیم شد. ظرفیت ذوب ما بیشتر از مس استخراج شده در معدن سونگون است و این بدین معنی است که افرادی می‌توانند در معادن مس سرمایه‌گذاری و این معادن را فعال کنند.

رحمانی ادامه داد: تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان در مراحل میانی است و بورس ایراداتی گرفته بود که ما پاسخ همه ایرادات را داده‌ایم. برای استقلال لازم است همه اموال و دارایی ‌ها منفک شود که این مراحل به تدریج طی می‌شود. اما تبدیل کنسانتره به مس در اینجا تمام کار نیست و باید روی صنایع پایین دستی مس هم کار کنیم و اگر این سه هدفی که اشاره کردم تحقق یابد خودبه‌خود همه مسایل حاشیه ‌ای حل می‌شود.

وی در خصوص تحقق این اهداف سه گانه تصریح کرد: در سال 97 شاهد استقلال کامل شرکت مس آذربایجان خواهیم بود. استارت راه‌ اندازی کارخانه ذوب زده شده و در طول چند سال می‌تواند به بهره‌ برداری برسد. در مورد شهرک صنایع پایین دستی مس هم سه نقطه مکان ‌یابی شده و شرکت شهرک‌ های صنعتی با منابع طبیعی و محیط زیست در حال رایزنی هستند و طبق آخرین اطلاعاتی که دارم ظاهرا یک نقطه قطعی شده است. همزمان با روند احداث کارخانه ذوب، مردم می‌توانند احداث کارخانجاتی را که مواد اولیه آنها از مس تامین می‌شود، دنبال کنند. در مجموع تصور بنده این است که بخش عمده ‌ای از مسیر طی شده و امیدواریم در سال ‎های آتی آروزی دیرینه مردم تحقق یابد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد