فولاد و آهن

صرفه جویی ۴۰ میلیارد ریالی با بومی سازی پمپ‌های تصفیه خانه نورد گرم

صرفه جویی ۴۰ میلیارد ریالی  با بومی سازی پمپ‌های تصفیه خانه نورد گرم
پایگاه خبری معدن نیوز - با بومی سازی چهار دستگاه پمپ ایستگاه پمپاژ شماره ۲ واحد نورد گرم علاوه بر صرفه جویی چهل میلیارد ریالی، تامین پایدار قطعات یدکی این پمپ ها نیز تضمین گردید.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز - با بومی سازی چهار دستگاه پمپ ایستگاه پمپاژ شماره 2 واحد نورد گرم علاوه بر صرفه جویی چهل میلیارد ریالی، تامین پایدار قطعات یدکی این پمپ ها نیز تضمین گردید.

به گزارش معدن نیوز؛ محمود سید معلمی رییس دفتر برنامه ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات انرژی و سیالات با اعلام این خبر گفت: با بومی سازی پمپ های ایستگاه پمپاژ شماره 2 واحد نوردگرم علاوه بر کاهش چشمگیر وابستگی به شرکت های پمپ ساز خارجی، به ازای هر دستگاه پمپ مبلغ ده میلیارد ریال صرفه جویی حاصل گردید.
وی در این رابطه افزود: با افزایش دبی آب در گردش تصفیه خانه نوردگرم که به دلیل توسعه های انجام شده در واحد نوردگرم رخ داده بود این نیاز احساس می‌گردید تا تعداد پمپهای نصب شده در ایستگاه پمپاژ شماره 2 این تصفیه خانه افزایش یابد به همین دلیل تعداد پمپهای نصب شده از 4 دستگاه به 5 دستگاه  افزایش یافت و برای این کار از پمپ یدک استفاده گردید.
سید معلمی گفت: پس از نصب پمپ پنجم نیاز بود تا یک عدد پمپ به عنوان یدک تامین گردد که پس از درخواست خرید و استعلام از سازنده،  قیمت این پمپ در حدود250 هزار یورو اعلام گردید اما بدلیل تحریم‌های موجود، شرکت ورتینگتون ایتالیا از ارسال پمپ به شرکت فولاد مبارکه خودداری نمود. رییس دفتر برنامه ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات انرژی و سیالات افزود: با توجه به حساسیت این ایستگاه پمپاژ که وقوع هرگونه وقفه در آن باعث توقف واحد نوردگرم می گردد، همراستا با سیاستهای شرکت فولاد مبارکه بومی سازی این پمپها در دستور کار قرار گرفت. به همین منظور پس از شناسایی شرکتهای توانمند داخلی و ارزیابی آنها با همکاری واحد خرید در نهایت شرکت پمپهای صنعتی ایران به عنوان سازنده این پمپها انتخاب و سفارش خرید برای شرکت مزبور صادر گردید.
محمود سید معلمی تصریح کرد: مرحله طراحی پمپهای مزبور با توجه به نوع سیال و شرایط ویژه این ایستگاه با همکاری کارشناسان دفتر فنی تعمیرات انرژی و سیالات و واحد تصفیه پسابهای شیمیایی و تعمیرگاه مرکزی در حدود یکسال طول کشید و پمپ مزبور پس از ساخت و انجام تستهای لازم در تصفیه خانه نورد گرم نصب گردیده و هم اکنون در حال کار می‌باشد.
وی افزود: پس از نصب این پمپ ها با توجه به تقاضای واحد مصرف کننده مبنی بر افزایش دبی و فشار پمپهای ایستگاه پمپاژ شماره یک از 800 مترمکعب بر ساعت به 1600 مترمکعب بر ساعت که وظیفه انتقال آب به کوره های پیش گرم واحد نوردگرم را داراست و با توجه به تجربه موفق قبلی، بومی سازی سه دستگاه پمپ دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت و بهینه سازیهای ناشی از تجربه ساخت پمپ قبلی نیز در آن لحاظ گردید. هم اکنون یکی از سه دستگاه پمپ در حال گذراندن تستهای نهایی برای نصب بوده و دو دستگاه پمپ دیگر نیز در آینده ای نزدیک نصب خواهند گردید.
رییس دفتر برنامه ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات انرژی و سیالات در پایان از همکاری صمیمانه رییس واحد خرید قطعات ساخت داخل، رییس و کارشناسان‌تعمیرات مکانیک، کارشناسان دفترفنی تعمیرات ناحیه و کارکنان واحد تصفیه پساب های شیمیایی و حمایت های مدیریت ناحیه تشکر و قدردانی نمود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد