امروز: شنبه 3 تير 1396 صفحه اصلی - RSS - درباره ما - ارتباط با ما - پیوندها - همه اخبار
     آهن و فولاد

ذوب آهن اصفهان تولید تیرآهن H تا سایز 300 میلیمتر را هدف گرفته است
یکشنبه 28 خرداد 1396 - 12:05:54 PM
  بزرگنمایی:

به منظور اطلاع رسانی در خصوص كم و كیف تولید تیرآهن بال پهن در ذوب آهن اصفهان و چشم انداز آینده این محصول ویژه ،‌ با مهندس محمد امین یوسف زاده سرپرست كارگاه نورد 650  گفتگویی انجام داده ایم كه در ادامه می خوانید :

مهندس یوسف زاده گفت : نورد 650 یكی از معدود كارگاه نورد سنگین در دنیا است كه به دلیل وجود موتورهای بزرگ و تا شش  مگاوات ، توان و تنوع تولید پروفیل های سنگین بسیاری نظیر : تیرآهن های معمولی I- beam در مقطع فعلی تا  300 میلی متر و بزودی و پس از تكمیل پروژه توسعه تا 500 میلیمتر ، تیرآهن های بال پهن H-beam در مقطع فعلی تا 200 میلیمتر و به زودی و پس از تكمیل پروژه توسعه تا    300   میلی متر ،  انواع ریل تا وزن 75 كیلوگرم بر متر ، انواع گرد تا قطر 150 میلیمتر ، انواع آرك معدن ، انواع ناودانی های بزرگ ، انواع نبشی های سنگین و انواع بیلت نوردی تا 130*130 را دارا است . در این میان پروفیل های H به عنوان یكی از متداول ترین مصالح ساختمانی در اكثر كشورهای پیشرفته و دارای سازمان نظام مهندسی مدرن ، یكی از پرمزیت ترین مصالح ساختمانی به شمار می روند .   

عمده تولید كارگاه نورد 650 ،‌ صادراتی و به مقصد اروپا است

 وی در خصوص تاریخچه تولید تیرآهن بال پهن افزود : اولین تولید آزمایشی H در نورد 650  در تاریخ پنجم تیرماه  سال 86  و با سایز 0H16 آغاز شد  و در مقطع فعلی تا سایز H200 را در دو گروه معمولی و سبك به تولید انبوه رسانده و به بازار عرضه كرده ایم . در حال حاضر عمده تولید كارگاه نورد 650 ،‌ صادراتی و به مقصد اروپا است .   
مزایای پروفیل های H نسبت به بتن مسلح
سرپرست كارگاه نورد 650 در ادامه و ضمن اشاره به اینكه پروفیل های H نسبت به بتن مسلح ، مزیت های بسیاری دارند و حتی از قابلیت جایگزینی نیز با بتن نیز برخوردار هستند ، مزیت های این محصول را چنین برشمرد : تولید راحت ، وزن سبك و صرفه جویی در هزینه ها ، انعطاف پذیری سبك معماری در طراحی فضاهای بزرگ تر و تقسیم بندی بسیار ساده تر فضاهای داخل ساختمان برای سلایق مختلف و متنوع  مالكان ساختمان ،كاهش ابعاد ستون ها و در نتیجه افزایش فضای مفید سازه تا در حدود 3 الی 6%  وكاهش مصرف انرژی به دلیل  شكل خاص و استاندارد  پروفیل در استفاده از دیوارهای پیش ساخته صنعتی و عایق حرارتی كه منجر به كاهش 65 درصدی مصرف انرژی می شود ، كاهش آلودگی صوتی به دلیل سهولت در به كارگیری پوشش های ایزولاسیون صوتی و تسریع در اجرای سازه حتی در فضاهای محدود از جمله مزیت های پروفیل H نسبت به بتن مسلح است .
وی با اشاره به اینكه اجرای سازه به روش اسكلت فلزی بر اساس آمار بین المللی سبب كاهش در  وزن سازه تا 15 درصد ،‌ مصرف بتن تا 50 درصد ،‌  هزینه های كارگری تا 75 درصد و هزینه های پی ریزی 20 الی 30  درصد می شود ، ادامه داد :  قابلیت بالای صنعتی سازی سازه دركارخانه خارج از محوطه ساختمان سازی به دلیل انعطاف پذیری  در طرح دهی ساختمان به روش اسكلت فلزی ،  سازه های فولادی بر پایه H دارای قابلت بالای تغییرفرم پلاستیكی در مقابل زلزله و توفان بوده و با افزایش میزان عرض مقطع پروفیل استحكام فشاری (compressive strength ) و مقاومت در مقابل خمش جانبی (resistance to lateral bending strength)  تا 1.5 برابرستون های با بتن مسلح افزایش پیدا می كند . در نتیجه سطح ایمنی سازه را به همین میزان در مقابله با زلزله بالا می برد و از ریزش یكباره سازه هنگام وقوع زلزله جلوگیری می نماید . موضوعی كه در كشور ما علی رغم زلزله خیز بودن و قرار گرفتن روی نوار زلزله  مغفول مانده است ، در حالیكه در ژاپن جزء الزامات اجباری ساختمان سازی می باشد .

تمام مراحل تولید محصول بر اساس استاندارد و با دقت بالا كنترل می شود

محصولات ذوب آهن اصفهان بر اساس گواهی CE از سطح كنترل كیفی بسیار بالایی برخوردار هستند

مهندس یوسف زاده فرایند تولید این محصول را چنین تشریح كرد : برای H های تا سایز 200 میلمیتر از شمش ریخته گری تا ابعاد 250*360 استفاده می شود كه در حال حاضر در ذوب آهن این امكان فراهم است .برای Hهای با سایز بالاتر از 200 میلیمتر به دلیل اینكه امكان ریخته گری شمش با ابعاد بالاتر نه تنها در ذوب آهن بلكه در هیچ جای دنیا مقدور و مقرون به صرفه نیست ، باید از شمش BEAM BLANK  استفاده شود كه شكل آن نزدیك به خود پروفیل H در مراحل اولیه نورد آن  است  ضمن اینكه منجر به كاهش پاس های نوردی می شود و علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی الكتریكی نورد ، كارگاه نورد را از  موتورهای نوردی بسیار بزرگ بی نیاز می كند. مانند سایر پروفیل های دیگر ، شمش ریخته گری شده  در كوره های پیش گرم  پس از رسیدن به دمای بالای 1180 درجه  سانتیگراد ، توسط قفسه های  نوردی و طی 15 الی 17 عبور براساس استاندارد DIN10034 به ابعاد مورد نظر خواهد رسید و متعاقباً پس از خنك شدن روی بسترهای خنك كننده و با دمای حدود 80 درجه، صافكاری شده  و  سپس بسته بندی می شود . بدیهی است در تمامی مراحل تولید از لحظه ریخته گری تا شارژ در كوره و نورد تا صافكاری تمامی پارامترهای ابعادی براساس استاندارد( عموما DIN 1025) با دقت و سخت گیری بسیار بالایی كنترل خواهد شد . به ویژه در  ذوب آهن اصفهان كه دارای گواهی CE (مجوز صادرات به اتحادیه اروپا ) است سطح كنترل كیفی محصول بسیار بالا است . بعد از نورد هر ذوب دو نمونه جهت تست های آزمایشگاهی شامل كشش ، خمش ، ضربه و.... به آزمایشگاه ارسال خواهد شد و پس از اخذ جواب محصول تولید شده و تایید آن توسط كنترل كیفی محصول توسط واگن و تریلی به انبار و یا مستقیماً با تریلی وارد بازار خواهد شد .

وی  در پاسخ به این سوال كه آیا واردات این محصول هم اكنون صورت می گیرد گفت : با وجود تولید انواع تیرآهن و میلگرد در كشور و توقف اكثر كارخانجات به دلیل ركود ، هنوز انواع تیرآهن و میلگرد وارد كشور می شود و این موضوع مشكلات بسیار جدی برای تولیدكنندگان فولاد ایجاد كرده است .

تولید  پروفیل های H از حدود 10 سال پیش در ذوب آهن آغاز شد

مهندس یوسف زاده در پاسخ به این سوال كه سالانه چه میزان از انواع تیرآهن بال پهن تولید و روانه  بازار می شود گفت : متاسفانه به دلیل ساختار فنی و اصول طراحی حاكم بر سازمان نظام مهندسی كشور، كه دانش و محاسبات آنها عمدتاً بر مبنای سازه های بتنی است وكمبود منابع طراحی سازه براساس H  ، اكثر منابع محاسباتی  سازه بر مبنای سازه های بتنی است كه از میلگرد استفاده می شود  و از طرف دیگر تولید  پروفیل های H از حدود 10 سال پیش در ذوب آهن آغاز شد . به اعتقاد بنده عدم شناخت بازار نسبت به این پروفیل و عدم تبلیغات كافی روی این محصولات منجر به لختی حركت طراحان  به سمت این محصولات شده است . بنابراین اشتیاق بازار برای این محصول چندان بالا نیست . در صورتی كه استفاده از این محصول در سازه های مرتفع و در شهرهای بزرگ و پرترافیك  سبب تسریع در اجرای سازه می شود . همچنین در سازه های صنعتی و  پل ها نیز می توان از این محصول كیفی و استاندارد بهره گرفت .

از دیدگاه شما چرا همچنان محصولات فاقد استاندارد مانند تیرورق در صنعت ساختمان همچنان مورد استفاده قرار می گیرد نیز از جمله سوالات بود كه مهندس یوسف زاده در پاسخ گفت : عدم نظارت كافی از طرف نهادهای مسئول در امور شهرسازی و اداره استاندارد و كمبود عرضه و سودجویی افراد غیر كارشناس از عوامل بسیار مهم محسوب می شود .  یقیناً كمبود عرضه و تنوع این محصول منجر به سود جویی افراد و شركت های غیرمجاز  خواهد شد .  باید تاكید كرد كه استفاده از تیر ورق دارای ریسك بسیار بالایی است .

وی افزود : روش تولید تیرورق به صورت جوشكاری در پروسه تولید دارای استاندارد  و كنترل های  بسیار سختگیرانه است زیرا فرایند اتصال به روش جوش، جزء اتصالات مخاطره آمیز است كه نیاز به بازرسی های بسیار حساب شده و تست عیب یابی دقیق دارد زیرا محل جوش ،  جدای از اینكه مكان مناسبی برای  تجمع حفره ، آخال و جدایش محسوب می شود ،كلونی جوش هم نسبت به فلز پایه همیشه ضعیف تر و مناطقی را تشكیل می دهد (HAZ) كه  مستعد شروع ترك می باشد . تصور كنید افراد سود جو بخواهند در كارگاه های غیر مجاز و به روش دستی اقدام به جوشكاری نمایند و در پایان استفاده از هر الكترود ، جوش قطع شود.  اگر بنا را براین بگذاریم كه جوشكار فردی  بسیار دقیق و متعهد بوده  است و هر بار گل جوش را كامل تمیز و برس میزند ( غیر ممكن ) ،  باز قطع و وصل شدن جوش به عنوان نقطه ضعف عمل كرده و در صورت بروز زلزله و توفان فاجعه بار خواهد بود و این موارد حتی در جوشكاری های اتوماتیك نیز در صورت بروز قطع جریان برق اتفاق می افتد .

وی اضافه كرد : بعد از تولید باید مناطق جوش بازرسی فنی و به كمك تجهیزات پیشرفته  عیب یابی شوند كه یقیناً به دلیل هزینه های مترتب بر آن تولید كنندگان زیر بار آن نمی روند بنابراین اگر دقت كنیم در می یابیم از هر نظر استفاده از تیرورق های تولیدی ( كه عمدتاً در كارگاه های غیر مجاز و بدون بازرسی تولید می شوند ) پر مخاطره است و هیچكدام از استاردهای مصوب ایمنی را پوشش نمی دهند .
تولید تیرآهن بال پهن هیچ گونه تبعات زیست محیطی ندارد
پهن ذوب آهن چه برنامه هایی را برای آینده در دستور كارداده است گفت : از سال 86 تولید H در نورد 650 استارت زده شد و تاكنون موفق شده ایم  سایزهای 140-160-180 و 200 میلیمتر را در دو گروه معمولی و سبك تولید نماییم و با ساختار فنی كه تا سال قبل داشتیم به دلیل محدودیت در قفسه نهایی و عدم تجهیز كارگاه به روش تاندم میل توانایی تولید سایز بالاتراز200 وجود نداشت .  از این رو و همزمان به طرح تولید ریل تصمیم گرفته شد كه كارگاه از سبك نورد ناپیوسته به نورد تاندم میل تجهیز و تغییر داده شود كه با تكمیل آن  بزودی شاهد تولید H تا سایز 300 میلیمتر خواهیم بود  و قطعا خبر آن به اطلاع هم وطنان عزیز خواهد رسید .

مهندس یوسف زاده در خصوص چالش های تولید تیرآهن بال پهن خاطر نشان كرد : در مقطع فعلی ركود حاكم بر بازار فولاد و هجوم واردات بزرگترین چالش صنعت فولادكشور به حساب می آید . با وجود این كه  شاهد كاهش واردات بوده ایم ولی در سال 95 بنا بر آمارهای مندرج در سایت های فولادی هنوز واردات انجام می شود ، حقیقتاً صنعت فولاد نیاز به حمایت جدی تر و بیشتری از ناحیه دولت دارد .

ذوب آهن اصفهان به منظور رعایت بالاترین سطوح استانداردهای تولیدی در محصولات ، هزینه تمام شده بالاتری را متحمل می شود

محصولات غیر استاندارد ارزان تبعات خطرناك بسیاری دارند

وی ضمن اشاره به اینكه عدم نظارت كافی بر محصولات وارداتی و حتی تولید شده  در معدودی از كارگاه های خصوصی و عدول از حدود استاندارد مشكل آفرین است ،‌  بیان كرد :   قاعدتا كارخانه ای  به عظمت و قدمت ذوب آهن اصفهان به دلیل برند ریشه دار و رعایت بالاترین سطوح استانداردهای تولیدی و اخذ گواهینامه های كیفیت متعدد ، هزینه تمام شده بالاتری را متحمل می شود و برعكس در كارگاه های كه اهمیت زیادی به تولید استاندارد نمی دهند و نظارت نهادهای جنبی هم كفایت نمی كند ،  هزینه تمام شده آنها پایین تر می شود و با توجه به غیر فنی بودن بازار مصرف و جذابیت آن ، حتی كاهش جزیی قیمت محصول ، اشتیاق بیشتر مصرف كننده به سمت آن را در پی دارد در حالی كه متاسفانه از تبعات بسیار خطرناك آنها در صورت بروز حوادث طبیعی ، اطلاعی ندارد .

جستجو
تبلیغات
شعار سال 1396
شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران
نمايشگاه معدن کرمان
 
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به خبرگزاری تخصصی معدن می باشد.