آلومینیوم و مس

اسکوندیدا؛ معدنی که کوچکترین وقفه در تولیدش بازار جهانی را متاثر می کند

اسکوندیدا؛ معدنی که کوچکترین وقفه در تولیدش بازار جهانی را متاثر می کند
پایگاه خبری معدن نیوز- اسکوندیدا، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان است؛ به‌طوری‌که وقفه در تولید این معدن شیلیایی، عرضه و تقاضای جهانی فلز سرخ را دستخوش تغییر می‌کند. با این معدن بی‌نظیر مس، طلا و نقره آشنا شوید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، اسکوندیدا معدنی در شمال شیلی واقع در صحرای آتاکاما است. این معدن را جوینت‌ونچری از چندین غول معدنی نظیر بی‌اچ‌پی بیلتون (57.5درصد)، ریوتینتو (30درصد)، مؤسسه مالی بین‌المللی (2.5درصد) و یک کنسرسیوم ژاپنی (10درصد) اداره می‌کنند. اسکوندیدا در اواخر دهۀ 90 میلادی به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر 1،270 کیلوتن تولید دارد.

اسکوندیدا یک معدن مس پروفیری است که در امتداد سه ذخیره مس پروفیری غرب شیلی قرار گرفته است. عیار مس این معدن 0.2 تا یک درصد است و کانی‌های دیگری نظیر پریت، کالکوپیریت، کالکوزیت و... نیز از این معدن استخراج می‌شود. ذخیره اثبات‌شده و احتمالی این معدن براساس آخرین برآورده‌ها 2،018 متریک‌تن سنگ معدن مس سولفیدی با عیار 1.24 درصد، 1،701 متریک‌تن سنگ معدن مس سولفیدی با عیار 0.55 درصد و 290 متریک‌تن مس اکسیدی با عیار 0.73 درصد است.

اولین برنامه استخراجی که برای این معدن در سال 1990 میلادی تصویب شد شامل تولید 320 هزار تن کنسانتره در سال بود؛ اما یک سال بعد این برنامه تغییر کرد و تولید 480 هزار تن در سال هدف قرار گرفت. کمی بعد و با توسعه‌هایی که در این معدن اتفاق افتاد برنامه تولید مجدداً تغییر کرد و در سال 1996 ظرفیت تولید 800 هزار تن در سال در نظر گرفته شد. این افزایش تولید با توسعه‌های جدید ادامه پیدا کرد تا این‌که در سال 2005 به ظرفیت تولید فعلی نزدیک شد.

مهم‌ترین توسعه‌ای که در سال‌های اخیر در اسکوندیدا اتفاق افتاده پروژه Escondida Norte است. این پروژه در 5 کیلومتری شمال پیت فعلی معدن قرار دارد. افتتاح این پروژه 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری لازم داشت و Escondida Norte در سال 2005 به بهره‌برداری رسید.

یکی دیگر از پروژه‌های توسعه‌ای که در اسکوندیدا انجام گرفته، بهره‌برداری از پروژه تولید کاتد به روش بیولیچینگ است. این پروژه که در سال 2007 به بهره‌برداری رسید تولید 180 هزار تن کاتد در سال از سنگ‌های معدنی کم‌عیار معدن اسکوندیدا و Escondida Norte را هدف قرار داده است. هزینه سرمایه‌گذاری در این پروژه 870 میلیون دلار بود.

در سال 2012 نیز پروژه OGP1 در اسکوندیدا کلید خورد. OGP1 پروژه جایگزینی کارخانه تغلیظ Los Colorados با کارخانه‌ای جدید بود که ظرفیت را تا 152 هزار تن بالا می‌برد. به‌علاوه امکان دسترسی به یک ذخیره پرعیار را که در زیر کارخانه قبلی قرار گرفته بود، فراهم می‌کرد. در این پروژه 3.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفت و کارخانه جدید در سال 2015 به بهره‌برداری رسید.

همین پروژه‌های بزرگ باعث شده اسکوندیدا به تولیدکننده‌ای تبدیل شود که کوچک‌ترین وقفه در خط تولیدش بازار جهانی را متأثر کند. در هفته‌های اخیر ادامه مذاکرات دستمزد بین نماینده‌های کارگری و بی‌اچ‌پی بیلتون، نگرانی‌هایی درباره آینده بازار مس ایجاد کرده است. با این حال این اولین بار نیست که اسکوندیدا تولید خود را کاهش می‌دهد.

در ابتدای سال 2004 میلادی با افت قیمت جهانی مس اسکوندیدا تولید خود را کاهش داد و تنها 337 متریک‌تن از این معدن استخراج شد. اما با افزایش قیمت در سال 2008 میلادی استخراج این معدن افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرد و تولید به 1.245 میلیون تن افزایش پیدا کرد. در همین سال اسکوندیدا 238،357 تن کاتد تولید کرد. در دوره بعدی رکود که از سال 2014 میلادی آغاز شد، اسکوندیدا میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای خود را کاهش داد. به همین دلیل تولید سال 2017 این معدن برابر است با تولید بی‌نظیر اسکوندیدا در سال 2008؛ با این حال این معدن همچنان اصلی‌ترین تولیدکننده کنسانتره مس در جهان است.

کنسانتره تولیدی اسکوندیدا به‌وسیله یک لوله به طول 170 کیلومتر و قطر 9 اینچ از کارخانه تغلیظ این معدن به بندر ساحلی کولوزو منتقل می‌شود و پس از آن‌که رطوبت آن به‌وسیله فیلترهای هیدروکربنی سرامیکی گرفته شد برای صادرات به نقاط مختلف دنیا و البته چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس شیلی است، آماده می‌شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد