آلومینیوم و مس

مدیر پروژه احداث کارخانه تغلیظ سونگون مطرح کرد

چالش سرمایه‌گذاری برای پرعیارسازی مس در ایران

چالش سرمایه‌گذاری برای پرعیارسازی مس در ایران
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر پروژه احداث کارخانه تغلیظ سونگون گفت: فناوری پرعیارسازی مس مستلزم سرمایه‌گذاری است و باید برای پرعیارسازی مواد معدنی اقتصادی‌ترین روش استخراجی را انتخاب کرد زیرا هر معدنی ویژگی‌های خاص خود را دارد و این باعث می‌شود ویژگی فناوری‌های استخراجی نیز متفاوت باشد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر پروژه احداث کارخانه تغلیظ سونگون گفت: فناوری پرعیارسازی مس مستلزم سرمایه‌گذاری است و باید برای پرعیارسازی مواد معدنی اقتصادی‌ترین روش استخراجی را انتخاب کرد زیرا هر معدنی ویژگی‌های خاص خود را دارد و این باعث می‌شود ویژگی فناوری‌های استخراجی نیز متفاوت باشد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز به نقل از مس پرس، حسین ثقفی افزود: در حال حاضر کاهش عیار معادن بزرگترین کشورهای تولیدکننده مس، پروژه‌های توسعه‌ای را با خطر توقف روبه‌رو کرده است. امروزه در دنیا روش‌های مختلفی برای پرعیارسازی مس وجود دارد و این روش‌ها اکنون نیز در ایران در حال انجام است اما اگر بخواهیم روش استخراجی را با روش دیگری مقایسه کنیم، باید جنبه‌های اقتصادی این روش را به طور کامل در معادن کشور سنجید.
او تصریح کرد: با توجه به شرایط معدن، نوع خاک و عوامل تاثیرگذار در محیط باید بهترین نوع روش استخراج برای مس انتخاب شود، به لحاظ فنی این امکان وجود دارد که ما هر نوع روشی را انتخاب کنیم اما صرفه اقتصادی در پروژه‌های مس فاکتور بسیار تاثیرگذاری خواهد بود.
مدیر پروژه احداث کارخانه تغلیظ سونگون تصریح کرد: ذخایر کم عیار مس را می‌توان با روش‌های مختلف استحصال کرد. این روش‌ها در حال حاضر در برخی پروژه‌ها انجام می‌شود و بهره‌مندی از این فناوری‌ها باید در تمامی معادن فراگیر شود. این موضوع در راندمان کارخانه‌های مس بسیار مهم تلقی می‌شود و در افزایش راندمان تولید فاکتور مهمی است. ضمن اینکه جایگزین فناوری‌ها در معادن کوچک و بزرگ هر کدام جداگانه شرایط و کارایی خاص خود را دارد.
ثقفی افزود: تجربه ثابت کرده یکی از تاثیرگذارترین متغیر ساختاری که بر هزینه‌ها و رشد تولید در آینده اثرگذار است، کاهش چشمگیر کیفیت ذخایر معدنی است. از طرفی افت سطح عیار فلزات پایه و کیفیت پایین کانه‌ها باعث می‌شود هزینه‌ها در بلندمدت رشد داشته باشد. در حالی که اگر واحدهای معدنی از فناوری و طرح‌های اصلاحی برای افزایش ظرفیت و بالا نگه داشتن سطح تولید و کاهش هزینه‌ها استفاده نکنند در آینده با افزایش هزینه‌ها و کاهش تولید مواجه خواهند شد.
او با اشاره به اهمیت کاهش هزینه‌ها در معادن نیز گفت: باید برای پرعیارسازی مواد معدنی اقتصادی‌ترین روش استخراجی را برگزید. زیرا هر معدنی ویژگی‌های خاص خود را دارد و این باعث می‌شود ویژگی فناوری‌های استخراجی هم متفاوت باشد. وضعیت کارخانجاتی که در شرکت ملی صنایع مس به تازگی احداث شده‌اند، به لحاظ افزایش راندمان تولید، مواد مصرفی و هزینه‌های آن همانند دیگر کارخانجات دنیا هستند و بروزرسانی فناوری استخراجی خود به خود آغاز شده و به صراحت می‌توان گفت که ایران با فناوری‌های روز در صنعت مس آشنا شده است.
ثقفی افزود: بنابراین در حال حاضر شرکت ملی صنایع مس ایران همانند شرکت‌های خارجی دیگر پروژه‌های مس را توسعه می‌بخشد و در این زمینه نمی‌توان گفت عقب مانده است. اما مشکل صنعت مس این است که راندمان تولید در پروژه‌های مس به دلیل پایین بودن بهره‌وری نیروی انسانی بالا نیست و باید سیاستگذاران عرصه مس در این حوزه ورود پیدا کنند و منابع انسانی را در معادن مس نسبت به گذشته تقویت کنند تا کارخانه‌ها و صنایع کشور به لحاظ اقتصادی و درآمدزایی در شرایط بهتری قرار گیرند.
او تصریح کرد: پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها مذاکرات بسیاری در صنعت مس برای ورود خارجی‌ها و انتقال فناوری مطرح می‌شود اما باید به این نکته توجه داشت که تاثیرات برجام در کوتاه‌مدت پدید نمی‌آید و این گونه نیست که در نقطه‌ای شروع و در نقطه‌ای تمام شود. برجام و گشایش روابط فرایندی طولانی است و تصور این است که تاثیرات آن در صنایع معدنی کشور به زودی ظاهر می‌شود اما هنوز در نیمه اول آن هستیم و باید فرصت داده شود بخش معدن و صنایع معدنی آثار فضای جدید پسابرجام را بچشد.
ثقفی با بیان اینکه توسعه معادن مس نیازمند سیاستگذاری‌های کلان کشور است، گفت: برای اینکه سرمایه‌گذاران به صنایع ایران و بازار آن اعتماد پیدا کنند و سرمایه خود را به پروژه‌های ایران تزریق کنند، باید تلاش شود اعتمادسازی در بستر سرمایه‌گذاری شکل بگیرد. سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند اما این خلا احساس می‌شود که آنها نیاز دارند به فضای سرمایه‌گذاری ایران اطمینان پیدا کنند.
وی ادامه داد: باید مشکلات بانکی و نقل و انتقالات پولی برطرف شود تا مبادلات‌ به راحتی انجام شود. اگر بستر لازم برای سرمایه‌گذاری در صنعت مس صورت گیرد، شرایط رقابت برای ادامه پروژه‌های مس فراهم می‌شود و پروژه‌های جدیدی که در صنعت مس تعریف می‌شود، با توجه به شرایط رقابتی صنایع دنیا پیش خواهد رفت.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد