سنگ آهن و ذغال سنگ

زمزمه واردات کنسانتره به گوش می رسد/ مزیت صادرات آهن اسفنجی ظرف ۲ سال آینده کمرنگ می شود

زمزمه واردات کنسانتره به گوش می رسد/ مزیت صادرات آهن اسفنجی ظرف ۲ سال آینده کمرنگ می شود
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون فروش و بازاریابی فولاد کاوه جنوب کیش از برنامه این شرکت برای تولید ۱.۲ میلیون تن شمش و صادرات بالغ بر یک میلیون تن آن به بازارهای هدف خبر داد.
  بزرگنمايي:

تقی ممتازان در گفت و گو با معدن نیوز در محل کنفرانس گندله و آهن اسفنجی دبی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید شمش فولاد کاوه جنوب کیش 1.2 میلیون تن می باشد گفت: امیدواریم امسال به ظرفیت اسمی دست پیدا کنیم و حدود یک میلیون تن آنرا نیز در بازارهای صادراتی به فروش برسانیم.

معاون فروش و بازاریابی فولاد کاوه جنوب خاطرنشان کرد: بازارهای صادراتی فولاد کاوه جنوب کیش شامل کشورهای شرق آسیا ، خاورمیانه و آفریقا می باشد البته برنامه توسعه ای برای صادرات به اروپا داریم. با این حال به جهت قیمت، بازار شرق آسیا و خاورمیانه جذابیت بیشتری برای فروش محصولات دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون در حال مذاکره جهت ورود به بازارهای اروپایی و کانادا هستیم.

ممتازان در بخش دیگری از صحبت های خود به طرح توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه پرداخت و گفت: کارخانه فاز دوم کاوه جنوب در حال ساخت است تا ظرفیت تولید را ارتقا دهد و این طرح در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصدی دارد و امیدواریم ظرف یک سال آینده این طرح با ظرفیت 1.2 میلیون تن به مدار تولید وارد شود. با روی کار آمدن این کارخانه مجموع ظرفیت تولید فولاد کاوه جنوب کیش در سال 2019 به 2.4 میلیون تن شمش فولادی خواهد رسید.

وی ادامه داد: در کنار خط تولید شمش، دو مدول تولید آهن اسفنجی در مجموعه وجود دارد که در حال اجرای تعمیراتی در آن می باشیم. ظرفیت فعلی این دو مدول 1.9 میلیون تن بوده و با تعمیراتی که صورت خواهد گرفت ظرفیت به 2.3 تا 2.4 میلیون تن خواهد رسید تا جوابگوی نیاز واحد فولادسازی ما باشد.

معاون فروش فولاد کاوه جنوب تاکید کرد: هدف اصلی فولاد کاوه جنوب کیش اگرچه فروش شمش فولاد است اما درمواقعی که تولید در واحد فولادسازی با وقفه مواجه می‌شود از فضای موجود استفاده کرده و آهن اسفنجی را به فروش می رسانیم . برای مثال در سال گذشته شاهد صادرات 100 تا 200 هزار تن آهن اسفنجی از تولیدات اسفنجی کاوه جنوب بودیم.

وی در برابر این پرسش خبرنگار معدن نیوز که برخی معتقدند ایران در صادرات آهن اسفنجی مزیت نسبی دارد و لذا می تواند بر صادرات آن تمرکز کند گفت: درست است که هر کالایی که امکان ایجاد ارزش افزوده آن وجود دارد قابلیت صادرات دارد اما با توجه به ظرفیت های نصب شده فولاد در کشور و عدم توسعه و شناسایی معادن جدید و بهره برداری مناسب از آنها انتظار کمبود آهن اسفنجی در کشور وجود دارد و ایران به زودی با مشکل تامین کنسانتره مواجه خواهد شد. زمزمه هایی برای واردات کنسانتره به گوش می رسد و چنانچه این اتفاق بیافتد ممکن است دیگر صادرات آهن اسفنجی مانند گذشته دارای مزیت نباشد.

بنابراین انتظارات این است که با بهره برداری متوازن از ظرفیت های موجود در کشور در طول زنجیره، ایران تنها در یک یا دو سال آینده دارای مزیت و ظرفیت صادرات آهن اسفنجی خواهد بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد