گفتگو، یادداشت و نشست خبری

اما و اگرهای صنعت فولاد جهان در سال ۲۰۱۸/ ایران به طور حتم بیشترین ضرر و زیان را از جنگ تعرفه ای متحمل خواهد شد

اما و اگرهای صنعت فولاد جهان در سال ۲۰۱۸/ ایران به طور حتم بیشترین ضرر و زیان را از جنگ تعرفه ای متحمل خواهد شد
پایگاه خبری معدن نیوز- فولاد هرمزگان در بخشی از خبرنامه داخلی خود تحلیلی از بازار فولاد در جهان در سال ۲۰۱۸ و تاثیر آن بر پیش بینی بازار فولاد ایران در سال ۱۳۹۷ را داشته است در ادامه این تحلیل ارائه شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در تحلیل ارائه شده از سوی فولاد هرمزگان آمده: طی سالیان گذشته بازار فولاد همواره تحت تاثیر سیاست های کلان دولت ها بوده و برنامه ریزی های صورت گرفته می تواند مسیر بازار این صنعت را دستخوش تغییر نماید. از آنجائیکه بیش از 70 درصد برنامه فروش شرکت فولاد هرمزگان در سال 1397 اختصاص به بازارهای صادراتی دارد، تحلیل و بررسی تحولات بازارهای جهانی فولاد اعم از نوسانات قیمت مواد اولیه و کشش تقاضای بازار در تصمیم گیری های استراتژیک شرکت بسیار ضروری می باشد و می توانند به شدت بر روی برنامه درآمد شرکت تاثیرگذار باشند، لذا در این ارتباط به دلیل اهمیت تاثیر تحولات بازارهای جهانی بر عرضه تختال شرکت، وضعیت آتی بازارهای جهانی فولاد را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهیم.
اما آن چه در بازار جهانی فولاد به ویژه در سال آینده روشن است نقش تعیین کننده کشور چین در تحولات بازار فولاد می باشد. کشوری که بیش از نیمی از تولیدات فولاد دنیا را در اختیار دارد و بیشترین سهم بازار های جهانی فولاد را به خود اختصاص داده است به طوری که نوسانات اقتصادی در این کشور منجر به تغییر روند عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی می گردد. در حال حاضر رقمی حدود 400 میلیون تن مازاد ظرفیت تولید فولاد در چین وجود دارد که عامل بی ثباتی بازار جهانی فولاد و افت شدید قیمت فولاد در 2 سال اخیر بوده است که نه فقط چین، بلکه کل شرکت فولادی دنیا را متضرر کرده است.
مطابق گزارش منابع معتبر از جمله فایننشال تایمز، تولید فولاد جهانی در سال 2018، حدود 2.1 درصد رشد خواهد کرد که این میزان برای کشور چین تا 2 درصد، اتحادیه اروپا 2.4 درصد و برای ایالات متحده 3.4 درصد پیش بینی می گردد و به طور کلی برآورد می شود در سال 2018 میزان تولید فولاد
به یک میلیارد و 710 میلیون تن برسد.
در سال 2018 چشم انداز بخش فولاد برای منطقه اروپا به دلیل رشد تقاضا در بخش هایی مانند ساختمان، صنایع خودرویی و بخش های زیرساختی مساعد خواهد بود و انتظار می رود با توجه به افزایش سودآوری شرکت های فولادی شاهد بهبود در وضعیت بازار فولاد در این منطقه باشیم.
این روند در حالی ادامه دارد که هرگونه افزایش ظرفیت تولید می تواند ریسک های توام با این صنعت را بیشتر سازد. از سوی دیگر پیش بینی ها از افزایش مصرف جهانی فولاد طی سال های پیش رو خبر می دهند، اما سرعت رشد مصرف قادر نخواهد بود تا با نرخ افزایش ظرفیت تولید در سال های آتی برابری کند. بنابراین خطر مازاد ظرفیت همچنان صنعت فولاد دنیا را تهدید می کند.
چین به عنوان تولیدکننده عمده فولاد جهان با توجه به سیاست های حفاظت از محیط زیست، طی دو سال گذشته تولیدکنندگان را وادار به کاهش ظرفیت های خود نموده است. در سال 2018 میزان صادرات فولاد از سوی چین 80 میلیون تن پیش بینی می شود که رشدی معادل 11 درصد نسبت به
سال 2017 را نشان می دهد و چنانچه این پیش بینی درست باشد باید گفت سال 2018 نیز چین به اهداف خود در راستای کاهش تولید دست نخواهد یافت و همچنان چشم انداز قیمت ها در بازار فولاد به وضعیت صادرات چین و تقاضای داخلی این کشور بستگی خواهد داشت اما شواهد نشان می دهد در سال 2018 با توجه به روند افزایشی ساخت و ساز در چین، این موضوع باعث تحریک تقاضای بازار داخل و کاهش صادرات این کشور گردد. لذا در صورت کاهش صادرات چین به بازارهای جهانی، می توان روند قیمت ها را در سال 2018 مثبت ارزیابی نمود.
اما آن چه احتمال دارد تحلیل های پیشین را تحت تاثیر قرار دهد و افق جدیدی را در صنعت فولاد رقم زند، تصمیمات جدید دولت آمریکاست.
دونالد ترامپ با خبر اعمال تعرفه واردات 25 درصد بر روی محصولات فولادی عملا وارد یک چالش جدید با سایر تولیدکنندگان فولاد شده است. عاملی که در کوتاه مدت منجر به رشد قیمت فولاد در آمریکا به دلیل زمان بر بودن فرایند آغاز به کار کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل فولادساز می گردد.
به طور حتم در صورت تحقق این برنامه باید در بخشی از پیش بینی های سال آتی تجدید نظر کرد. کشور چین بطور مستقیم صادرات قابل توجه ای از فولاد را به آمریکا ندارد اما از جمله
تامین کنندگان عمده فولاد، کشورهایی است که پس از فرآوری به امریکا صادر می کنند و لذا در بازارهای آمریکا به شدت تاثیرگذار می باشند و کاهش صادرات این کشورها به آمریکا بطور غیر مستقیم موجب پررنگ شدن مازاد عرضه فولاد در بازارهای جهانی می گردد که این موضوع به احتمال زیاد تبدیل به یک چالش جدید برای سایر صادرکنندگان نوپایی مثل ایران یا هند خواهد شد.
در این ارتباط پیش بینی می گردد سهام فولادسازان برخی از کشورهای دنیا مثل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، روسیه و ترکیه با انتشار این خبر سقوط کنند و همچنین پررنگ تر شدن مازاد عرضه های جهانی فولاد و نهایتا کاهش قیمت و یا حتی تعطیلی برخی از کارخانه ها محتمل به نظر می رسد. هر چند درحال حاضر قیمت های محصولات بیلت و اسلب CIS در بالاترین قیمت پنج ساله اخیر خود قرار دارند با این حال برخی از کارشناسان نیز عنوان کرده اند که در ماه های آینده قراضه صادراتی آمریکا ممکن است تغییر قیمت داشته باشد اما معتقد هستند که نرخ شمش ترکیه و CIS و پیرو آن شمش صادراتی ایران طی هفته های آینده احتمالا شروع به اصلاح قیمت نماید و در واقع نرخ های کنونی نقطه اوج را تجربه می کند و احتمالا به زودی شاهد تغییر روند خواهیم بود.
در مجموع بنظر می رسد که در این جنگ تمام عیار اقتصادی تنها کشورهایی پیروز میدان خواهند بود که از زنجیره های
قوی تری در لایه های مختلف تولید در صنایع داخل کشور خود برخوردار باشند، به گونه ای که هر چقدر بین زنجیره مواد اولیه تولید شده و محصول نهایی، توازن بیشتری وجود داشته باشد، آن کشور در تغییرات تعرفه ای سایر کشورها، کمتر دچار تلاطمات اقتصادی خواهد شد.
در خصوص ایران به عنوان یک صادرکننده فولاد، می بایست اظهار داشت برخی از تولیدکنندگان داخلی از جمله شرکت فولاد هرمزگان که فاقد توازن در زنجیره تامین فولاد خود هستند و توجه و تمرکز عمده خود را روی توسعه بازارهای صادراتی محصولات نیمه نهایی اسلب قرار داده اند و از توسعه زنجیره های پایین دستی مانند نورد نهایی محصول در جهت ایجاد ارزش افزوده غفلت نموده اند در سال های آتی با یک چالش جدی مواجه خواهند شد و بطور حتم کشور ایران یکی از کشورهایی خواهد بود که از کاهش تقاضای احتمالی فولاد در بازارهای بین المللی و جنگ تعرفه ای بیشترین ضرر و زیان را متحمل خواهد شد و موضوع مازاد عرضه و کاهش تقاضای جهانی شاید تلنگر دیگری برای بدنه اقتصاد کالن کشور باشد تا به جای تمرکز بر افزایش ظرفیت های تولید مواد خام و محصولات نیمه نهایی فولاد، به فکر توسعه زنجیره های پایین دستی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد