اقتصاد و صنعت

رشد ۱۰ درصدی تجارت غیرنفتی ایران و پاکستان

رشد ۱۰ درصدی تجارت غیرنفتی ایران و پاکستان
پایگاه خبری معدن نیوز -در سال گذشته تجارت غیرنفتی ایران و پاکستان با رشد ۱۰ درصدی به ۲.۷ میلیارد دلار رسید که هنوز با ظرفیت ۵ میلیارد دلاری تجارت دو کشور فاصله زیادی دارد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -در سال گذشته تجارت غیرنفتی ایران و پاکستان با رشد ۱۰ درصدی به ۲.۷ میلیارد دلار رسید که هنوز با ظرفیت ۵ میلیارد دلاری تجارت دو کشور فاصله زیادی دارد.

سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، گزارشی از تجارت ایران و پاکستان در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده است. بر این اساس تجارت غیر نفتی ایران و پاکستان در سالی که گذشت، به بیش از ۴.۹ میلیون تن به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار رسیده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ با  رشد ۱۴.۷ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در  ارزش همراه بوده است.

از این میزان  بیش از ۴.۳ میلیون تن کالا،   به ارزش ۲.۰۷ سهم صادرات ایران به پاکستان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۳۹ درصدی در ارزش داشته است. واردات ایران از پاکستان هم در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۵۵۴ هزار تن کالا، به ارزش ۶۷۳.۹ میلیون دلار رسیده که این میزان نسبت به سال قبل کاهش ۲۶ درصدی در وزن و ۳۳ درصدی در ارزش داشته است.

عمده‌ترین دلیل این کاهش، افزایش تولید برنج در کشور و عدم نیاز به واردات این محصول مانند سال‌های قبل از کشورهایی نظیر پاکستان و هند بوده است.

گفتنی است سال گذشته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان گفته بود که ظرفیت تجارت ۵ میلیارد دلاری ایران و پاکستان وجود دارد.

البته دو کشور تلاش‌هایی برای توسعه مناسبات تجاری داشتند که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است؛ برای مثال در سال ۱۳۸۲ ایران و پاکستان یک موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی منعقد کردند، اما از سال ۱۳۹۷ واردات بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا ممنوع شد و خیلی از کالاهای موجود در توافق نامه تعرفه ترجیحی ایران و پاکستان نیز در این لیست قرار گرفتند. آذر ماه سال ۱۴۰۱ سخنگوی وقت وزارت صمت از احیای موافقت نامه تعرفه ترجیحی بین ایران و پاکستان خبر داد و مقرر شد واردات برخی از کالاهای ممنوعه نیز از این کشور آزاد شود و ایران نیز بتواند با تعرفه کمتر به پاکستان کالاهایی را صادر کند تا کارکرد اصلی تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شد.

پیش‌تر هم قنادزاده معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت - به ایسنا گفته بود که ایران با پاکستان قرارداد تجارت ترجیحی داشته، اما این قرارداد از سال ۲۰۱۷ متوقف شده بود که این موضوع بیشتر هم به ایران بر می‌گشت. اما در حال حاضر موافقتنامه تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شده و موافقتنامه تجارت آزاد با پاکستان هم با این کشور شروع شده که در مراحل نهایی تبادل لیست هستیم و احتمالا در سال جاری به مرحله اجرا می‌رسد.

بررسی آمار تجارت بین ایران و پاکستان نیز نشان می‌دهد تراز تجاری ایران با پاکستان به لحاظ ارزشی طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ همواره به نفع ایران بوده، اما طی دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ واردات ایران از پاکستان از سرعت رشد به مراتب بالاتری در مقایسه با صادرات ایران به پاکستان داشته و سهم برنج نیز از کل ارزش صادرات ایران از این کشور بیش از ۸۵ درصد بوده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد