سایر

معاون وزیر صنایع و معادن خبر داد: پیاده سازی سیستم GIS در بخش معادن در سال ۸۹

معاون وزیر صنایع و معادن خبر داد: پیاده سازی سیستم GIS در بخش معادن در سال ۸۹
خبرگزاری معدن- معاون وزیرصنایع و معادن در امور معادن اعلام کرد: پیاده سازی سیستم GIS در بخش معادن، افزایش نظارت بر معادن کشور و اعمال سیاستهای ترویجی و حمایتی بخش خصوصی برای پیمانکاری اکتشافات، از مهمترین برنامه های بخش معادن در حوزه اکتشافات معدنی در سال آینده است.
  بزرگنمايي:

خبرگزاری معدن- معاون وزیرصنایع و معادن در امور معادن اعلام کرد:  پیاده سازی سیستم GIS در بخش معادن، افزایش نظارت بر معادن کشور و اعمال سیاستهای ترویجی و حمایتی بخش خصوصی برای پیمانکاری اکتشافات، از مهمترین برنامه های بخش معادن در حوزه اکتشافات معدنی در سال آینده  است.
به گزارش معدن نیوز دکتر "محمدمسعود سمیعی‌نژاد" روز یکشنبه در نخستین سمینار تخصصی اکتشاف با بیان این مطلب گفت: برای رسیدن به حجم عملیات اکتشاف و تولید معدنی لازم در کشور، سیاستگذاری معاونت معدنی از سال آینده روی بخش اکتشاف متمرکز می شود.
وی افزود: در این راستا، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی تدوین شده است که برگشت مبالغ حقوق دولتی معادن به بخش اکتشافات معدنی، یکی از مهمترین برنامه های بلندمدت است.
سمیعی‌نژاد، اصلاح قانون معادن را از دیگر برنامه های بلندمدت برشمرد و یادآور شد: اصلاح این قانون در حال طی مراحل انتهایی بوده و براساس آن،‌ متولی بخش معدن فقط وزارت صنایع و معادن خواهد بود.
وی با تاکید بر ضرورت مکانیزه شدن ثبت اطلاعات معادن تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته،‌ در سال 90 چیزی بعنوان ثبت دستی مناطق معدنی وجود نخواهد داشت و همه ثبت‌ها باید از سیستم GIS انجام شده و این عملیات مکانیزه گردد.
سمیعی‌نژاد همچنین از اتخاذ سیاست های ترویجی و حمایتی برای بخش خصوصی بمنظور پیمانکاری بخش اکتشافات خبرداد و افزود: تسهیلات ارزی که برای ورود ماشین‌آلات درنظر گرفته شده، به بخش اکتشافات نیز اعطا می شود.
وی با اشاره به اینکه در برخی استانها، هنوز معدن های آماده استخراجی وجود دارند که  پروانه اکتشاف دریافت نکرده اند تاکید کرد:  این امر حاکی از آن است که این بخش نیازمند نظارت بیشتری است .
معاون وزیر در امور معادن یادآور شد: هم اکنون بخش اکتشافات ایران از استانداردهای بین المللی فاصله زیادی دارد که در این راستا برنامه ریزی هایی برای برنامه توسعه پنجم صورت گرفته است.
سمیعی‌نژاد افزود: دستیابی کشور به 570 میلیون تن برداشت مواد معدنی، تا پایان برنامه پنجم توسعه، یکی از این هدف‌گذاری هاست بوده و بعد از تصویب برنامه توسه پنجم، هدف هر استان در بخش اکتشاف مشخص خواهد شد.
وی اعلام کرد: برای حصول هدف برنامه توسعه پنجم در بخش اکتشاف، با موافقت وزیر صنایع و معادن،‌ مقرر شد بخش اکتشاف از سازمان زمین شناسی جدا و به معاونت معدنی ملحق گردد.
بنا بر این گزارش، در ادامه این همایش،‌ مهندس سید "رضا عظیمی"، مدیرکل دفتر امور اکتشاف نیز، گزارشی از عملکرد این دفتر ارائه کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد اکثر استانها، برای ثبت مکانیزه اطلاعات معدن نیاز به آماده سازی ویژه دارند، به همین منظور،‌ نخستین سمینار اکتشاف با محوریت GIS برگزار شده است.
وی گفت: در این سمینار یک روزه، همه موارد لازم برای پیاده سازی GIS ارائه خواهد شد تا حصول این هدف سریعتر و بهتر محقق گردد.
عظیمی افزود: براساس برنامه‌ریزیها و پیش بینی‌های صورت گرفته، انتظار می رود طی سه ماه آینده، این سیستم، درخصوص محدوده‌های معدنی تا پروانه اکتشاف، پیاده سازی شود.
گفتنی است؛ نخستین سمینار تخصصی اکتشاف، با حضور معاون امور معادن و کارشناسان بخش اکتشاف سازمان صنایع و معادن 30 استان، در محل شرکت تهیه وتولید مواد معدنی برگزار ‌شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد