مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:
نوسازی و بهینه‌سازی جرثقیل‌های ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه
دوشنبه 23 مهر 1403 - 10:43:14

به گزارش معدن نیوز -مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه گفت: هم‌زمان با نوسازی خط تاندم‌میل ناحیه نورد سرد که در ماه‌های شهریور و مهر انجام شد، عملیات نوسازی و بهسازی تعدادی از جرثقیل‌ها، ریل‌ها و سازه‌های مربوط به آن‌ها، با موفقیت و بدون حادثه به اتمام رسید.

بهزاد بهادرانی، عنوان کرد: بسیاری از جرثقیل‌های این ناحیه مانند جرثقیل‌های ورودی و خروجی خطوط تاندم‌میل و باکس‌ آنیلینگ به‌ دلیل تداوم تولید، در شرایط عادی امکان توقف طولانی و بهسازی ندارد؛ از این‌ رو توقف دو هفته‌ای تاندم‌میل و پنج‌ روزه باکس‌ آنیلینگ را برای بهینه‌سازی و رفع برخی مشکلات عمده تعدادی از جرثقیل‌ها و سالن‌های مربوط به آن غنیمت دانستیم و برای بهینه‌سازی و نوسازی آن‌ها برنامه‌ریزی‌ و اقدامات لازم را انجام دادیم.

سید محمدحسن امامی، رئیس تعمیرات مرکزی نورد سرد شرکت فولاد مبارکه گفت: به‌ محض قطعی شدن زمان توقف تاندم‌میل از اسفند ماه ۱۴۰۲، جلسات فشرده‌ای بین واحد تعمیرات جرثقیل‌های نورد سرد، شرکت بهسازان، دفتر فنی تعمیرات، تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی، بازرسی فنی و ایمنی فنی برگزار شد و فهرست فعالیت‌های بهینه‌سازی آماده شد. پس از تهیه فهرست فعالیت‌ها، جلسات فشرده و پیچیده‌ای با سایر خطوط تولید ناحیه نورد سرد برای هماهنگی برنامه توقف جرثقیل‌ها، برگزار و برنامه زمان‌بندی توقف هر جرثقیل مشخص شد.

محمد دهقانی، سرپرست تعمیرات برنامه‌ریزی‌ شده خطوط شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: فعالیت‌های انجام‌ شده در این توقف به‌ صورت کلی شامل تعویض تابلوهای برق، تعویض و اصلاح ریل‌های فرسوده، جوشکاری و اصلاح ترک‌های سازه زیر ریل‌ها، تعریض راهروهای باریک دسترسی به جرثقیل‌ها، اصلاح سبد کفشک، تعویض و اصلاح شین، اصلاح اساسی درام و گیربکس قلاب، تعمیر اساسی هوک، تعویض چرخ، جوشکاری و اصلاح سازه پل و تعمیرات تابلوهای تغذیه AT جرثقیل‌ها بوده است.

اکبر شفیعی، کارشناس برق جرثقیل‌های نورد سرد شرکت فولاد مبارکه گفت: در جریان اجرای این پروژه بهینه‌سازی، تابلوهای برق و کنترل فرسوده سه جرثقیل اصلی و پرکار نورد سرد در خطوط تاندم و باکس‌ آنیلینگ با عمر ۳۰ سال که باعث توقفات مکرر می‌شد، با همکاری واحد بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی، شرکت احیا فرایند و آلفا برق به‌ طور کامل تعویض شد. همچنین بخشی از شین‌های فرسوده جرثقیل‌های سالن باکس‌ آنیلینگ توسط شرکت بهسازان تعمیرات جرثقیل‌های نورد سرد تعویض و اصلاح شد.

مهدی فروغی، کارشناس مکانیک ناظر جرثقیل‌های نورد سرد شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: با توجه به توقف هم‌زمان واحدهای تاندم‌میل و باکس‌ آنیلینگ و فراهم شدن شرایط اصلاح ترک‌های سازه زیر ریل انبار بین تاندم و باکس، بررسی‌های دقیقی با همکاری تیم بازرسی فنی سازه و بازرسی فنی خوردگی، انجام و ۷۰ ترک اصلی سازه این سالن با عمر کاری ۳۰ سال مشخص شد؛ همچنین با توجه به درگیری پرسنل تاندم در شات‌دان تاندم و دستور مدیریت ناحیه، واحد جرثقیل‌های نورد سرد جهت اصلاح این ترک‌ها همکاری کرد.

وی بیان کرد: در این تعمیرات حدود ۲۰ ترک روی سازه بحرانی تشخیص داده شد که با توجه به زمان شات‌دان، این ترک‌ها به طور کامل جوشکاری و اصلاح شد؛همچنین تعریض راهروهای دسترسی به جرثقیل‌های ناحیه، از جمله پروژه‌هایی بود که در این زمان انجام شد و ایمنی و سرعت کار تعمیراتی جرثقیل‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش داد.

یوسف افخم نیا، کارشناس مکانیک جرثقیل‌های نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در این خصوص گفت: در این بازه زمانی ریل‌های سالن ورودی تاندم‌میل به‌ دلیل شکستگی‌های زیاد، اصلاح و تعویض شد. همچنین تعمیرات اساسی مکانیکی روی درام و گیربکس جرثقیل‌های ۲ و ۵ در ورودی تاندم و کارگاه غلتک انجام شد.

ایوب رزاقی، تکنسین برنامه‌ریزی دفتر فنی تعمیرات نورد سرد شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: در خصوص برنامه‌ریزی فعالیت‌های صورت‌گرفته بر روی جرثقیل‌ها، باید گفت بیش از ۵۰ جلسه با گروه‌های مختلف در بازه ۶ ماهه قبل از شات‌دان برنامه‌ریزی و برگزار شد و برای توقف جرثقیل‌ها طوری برنامه‌ریزی شد که اولا سایر خطوط تولید نورد سرد بتوانند به تولید خود ادامه دهند و ثانیا کمترین تداخل کاری بین گروه‌های مختلف کاری به وجود آید.

به گفته وی، در نهایت فعالیت بهینه‌سازی جرثقیل‌ها با بیش از هشت هزار نفرساعت و طبق برنامه مشخص‌ شده به‌ طور کامل انجام شد.


http://www.madannews.com/fa/News/644681/نوسازی و بهینه‌سازی جرثقیل‌های ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه
بستن   چاپ