کاهش ظرفیت تولید سیمان کشور به دلیل ناترازی انرژی
شنبه 14 مهر 1403 - 14:04:07
ایسنا

به گزارش معدن نیوز -مشاور فنی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: ایران ظرفیت تولید سالانه بیش از ۸۰ میلیون تن سیمان را دارد اما هم اکنون به دلیل برخی محدودیت‌ها ۱۰ میلیون کمتر از این ظرفیت تولید می‌شود.

سعید محمودی افزود: هم اکنون حدود ۷۸ کارخانه سیمان در کشور با ۱۰۰ کوره فعال وجود دارد که از این تعداد ۶۸ واحد کارخانه تولید سیمان خاکستری و ۱۰ واحد نیز سیمان سفید تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کنند.

وی یادآور شد: کارخانه های سیمان فعال کشور سالانه توان تولید حدود ۸۰ میلیون تن سیمان را دارند ولی به دلیل محدودیت هایی همچون قطع برق و گاز در فصول تابستان و زمستان این میزان بیش از ۱۰ میلیون تن در سال کاهش یافته است.

مشاور فنی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور اضافه کرد: این محدودیت ها که عمدتا به دلیل ناترازی انرژی بوده باعث شده تا ظرفیت تولید سیمان در برخی ماه ها از ۶ میلیون تن به ۲.۵ میلیون تن کاهش پیدا کند.

محمودی همچنین با انتقاد از دستوری بودن قیمت سیمان در کشور افزود: در هفت یا هشت سال قبل قیمت سیمان و فولاد یک به هفت بود ولی هم اکنون به یک به ۲۵ رسیده است یعنی قیمت این محصول در مقایسه با فولاد در کشور به صورت دستوری پایین نگه داشته شده است.

وی با بیان اینکه این امر موجب کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت در کشور شده است، اظهار کرد: در حال حاضر هزینه احداث یک کارخانه یک میلیون تنی سیمان در کشور بیش از هفت هزار میلیارد تومان است که اگر سود بانکی که این مبلغ را شما در مقایسه با قیمت تمام شده سیمان درنظر بگیرید به این نتیجه می رسید که سرمایه گذاری در این صنعت صرفه اقتصادی ندارد.

محمودی تاکید کرد: مجموعه این عوامل موجب شده است تا در روند سرمایه گذاری در این صنعت طی ۱۰ سال گذشته هیچ رشدی مشاهده نشده و سرمایه گذاران تمایل و رغبتی به سرمایه گذاری در این صنعت در کشور از خود نشان ندهند.

مشاور فنی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با بیان اینکه با توجه به رکودی که در صنعت ساخت و ساز در کشور اتفاق افتاده است بنظر می رسد تولید فعلی حتی بالاتر از نیاز کشور باشد افزود: واقعیت این است اگر سرانه مصرف سیمان در کشورهای توسعه یافته به دلیل کاهش سرمایه گذاری در زیرساخت ها پایین آمده است ولی کاهش این سرانه در کشور ما که یک کشور توسعه یافته است یک شاخص منفی به حساب می آید.

وی با اشاره به کیفیت بالای سیمان تولیدی در کشور گفت: خوشبختانه در حوزه کیفیت با وجود محدودیت های فراوانی که برای این صنعت وجود دارد ولی با هیچگونه افت کیفیتی مواجه نبودیم و می توان گفت کیفیت سیمان تولیدی ایران جزو کشورهای برتر جهان به حساب می آید.

محمودی ادامه داد: با وجود اینکه کیفیت سیمان تولیدی در ایران بالاست ولی متاسفانه در تنوع سیمان ما عقب افتاده ایم به طوری که هم اکنون در کشورهای پیشرفته بیش از ۵۰ نوع سیمان عرضه می شود که این در کشور ما به سختی به ۱۰ تا ۱۲ نوع می رسد که از این نظر باید کار شود.

وی افزود: در ۲ سال گذشته سهم سیمان های آمیخته اعم از سیمان های بنایی، پوزولانی، مرکب، سرباره ای و سایر سیمان ها پنج درصد از کل سیمان های تولیدی در کشور را شامل می شد ولی امروزه این رقم هر چند در مقایسه با رقم ۶۰ درصد کشورهای پیشرفته پایین است ولی در سایه فرهنگ سازی و نشست های فنی و پیگیری های انجمن سیمان کشور به ۱۱ درصد رسیده است.


http://www.madannews.com/fa/News/644534/کاهش ظرفیت تولید سیمان کشور به دلیل ناترازی انرژی
بستن   چاپ