رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور:
ماینکس از نمایشگاه‌های اصیل و مستمر بخش معدن کشور است
پنجشنبه 29 شهريور 1403 - 10:38:39

به گزارش معدن نیوز -رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور درخصوص ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در بخش معدن و صنایع معدنی و تاثیر آن در جذب سرمایه‌گذاری، اظهار داشت: با توجه به هدف‌گذاری رشد 13 درصدی سالیانه بخش معدن در برنامه هفتم توسعه کشور، نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار بالاست و به نسبت کشورهای برخوردار معدنی، در کشور ما با توجه به پتانسیل‌های زمین‌شناسی و اکتشافی، ذخایر متنوع معدنی وجود دارد و این موضوع می‌طلبد که سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در کشور اتفاق بیافتد. 

علیرضا شهیدی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بخش معدن، می‌تواند محل مناسبی برای تبادل نظر و معرفی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و همچنین جذب سرمایه‌گذاران مناسب در بخش معدن اعم از بخش‌های اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری، فرآوری و صنایع معدنی باشد. ضمناً این نمایشگاه‌ها محل مناسبی برای معرفی توانمندی‌ها و سرمایه‌گذاران برای این حوزه می‌باشد.

 وی با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور گفت: یکی از مؤلفه‌های توسعه بخش معدن، به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته مطابق با استانداردهای جهانی در روش‌های نوین اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و صنایع معدنی می‌باشد. وجود شرکت‌های دانش بنیان و متخصصین نخبه کشور برای حل مشکلات یا افزایش بازدهی فعالیت‌های معدنی بسیار ضروری است. در نمایشگاه تخصصی بخش معدن یکی از مباحثی که وجود دارد مربوط به شرکت‌های دانش بنیان و میزان آمادگی، پتانسیل‌ها و یافته‌های نوین آن‌ها در حوزه‌ی معدن می‌باشد. به هر حال در بدنه دولت، شرکت‌های دولتی، خصوصی آمادگی لازم برای جذب و به‌کارگیری یافته‌ها در بخش معدن وجود دارد تا امکان افزایش بازدهی فعالیت‌ها فراهم گردد. 

شهیدی تاکید کرد: در حال حاضر میزان بازدهی نامناسب بوده و امیدواریم با به‌کارگیری تخصص‌ها و فناوری‌های طراحی شده و یافته‌های شرکت‌های دانش بنیان این اتفاق رقم بخورد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به تاثیر نمایشگاه‌های تخصصی در روند توسعه کشور عنوان کرد: در کل برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اگر منجر به سرمایه‌گذاری یا تعامل بین مجموعه‌های سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر شود، قطعا باعث افزایش قابل ملاحظه‌ی رشد آن بخش در کشور می‌گردد. در حال حاضر رشد بخش معدن حدود 2.5 درصد از تولید ناخالص ملی می‌باشد که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده به میزان 13 درصد سالیانه برسد که بدون مباحث توسعه‌ای، فناوری و تعامل بین سرمایه‌گذاران و سرمایه ‌ذیران، دستیابی به آن امکان‌پذیر نخواهد بود. 

وی ادامه داد: وجود چنین نمایشگاه‌هایی که عرصه تعامل و آشنایی مؤلفه‌های سرمایه می‌باشد در این حوزه ضروری بوده و می‌تواند تنگناهای این بخش را رفع نماید. ما در مورد کشوری صحبت می‌کنیم که با توجه به تنوع ساختارهای زمین‌شناسی، خواستگاه مواد معدنی متنوعی در آن وجود دارد. با یک مقایسه تطبیقی در زمینه‌های معدنی و محیط‌های رخداد مواد معدنی به این نتیجه می‌رسیم که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند جایگاه مناسبی از لحاظ جایگاه معدنی داشته باشد، البته برای اینکه مسیر توسعه هموار شده و به نتیجه برسد باید روند سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش یافته و سیاست‌های قبلی ما بازنگری شود.

شهیدی نمایشگاه ماینکس را یکی از نمایشگاه‌های اصیل و مستمر بخش معدن دانست و گفت: با توجه به پایشی که بین شرکت‌های توسعه‌ای، خصوصی و حتی مجموعه‌های دولتی صورت گرفته، این نمایشگاه منجر به تعاملات جدید در بین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران شده و حتی حضور شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه به خوبی قابل مشاهده می‌باشد. امیدوارم امسال هم در برگزاری نمایشگاه این نکته مورد توجه قرار گرفته باشد و منجر به پیدایش تحولات مثبت در بخش معدن و صنایع معدنی شود.

گفتنی است سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی (ماینکس ۲۰۲۴) ۲ تا ۵ مهرماه ۱۴۰۳ در تهران، مصلی امام خمینی (ره)، سالن شبستان برگزار می‌شود. 



http://www.madannews.com/fa/News/644342/ماینکس از نمایشگاه‌های اصیل و مستمر بخش معدن کشور است
بستن   چاپ