معدن‌نیوز بررسی کرد:
COP29 آغاز نشده شکست می‌خورد؟
سه شنبه 27 شهريور 1403 - 08:56:33

به گزارش معدن نیوز -به گفته کشورهای غربی که در گفتگوهای جهانی تغییرات آب و هوایی شرکت می کنند، کشورهای نفت خیز تلاشی هماهنگ برای کاهش پیشرفت در توافقنامه آب و هوایی مهم سازمان ملل برای پایان دادن به استفاده از سوخت های فسیلی انجام می دهند. 

مذاکره کنندگان از پنج کشور غربی به فایننشال تایمز گفتند که آنها در تلاش برای مقابله با "پس زدن قوانین" از سوی دولت های نفتی و متحدان آنها، بر آذربایجان به عنوان کشور میزبان برای نشست آتی COP29 سازمان ملل برای اولویت دادن به بحث های حذف سوخت های فسیلی فشار وارد می کنند.

در COP28 دسامبر گذشته در دبی، تقریباً 200 کشور موافقت کردند که تا سال 2050 از سوخت‌های فسیلی در سیستم‌های انرژی دور شوند و تا سال 2030 ظرفیت انرژی تجدیدپذیر را سه برابر کنند و بازده انرژی را دو برابر کنند.

اما مذاکره کنندگان گفتند که گروهی از کشورها از جمله عربستان سعودی، روسیه و بولیوی - که از لحاظ تاریخی مانع هرگونه توافق جهانی برای حذف تدریجی استفاده از سوخت های فسیلی شده اند - باز هم پیشرفت را کند کردند.

آذربایجان که از نظر اقتصادی به شدت به صادرات نفت و گاز متکی است، به نظر می رسد که تمایلی به تغییر مسیر بیشتر از نفت و گاز ندارد.

یکی از مذاکره کنندگان از یک کشور بزرگ غربی گفت که در بحث درباره توافق سوخت های فسیلی «به وضوح از سوی برخی کشورها عقب نشینی وجود دارد».

آنها گفتند: ما باید با آذربایجان کاملاً واضح بگوییم که اگر در مورد روند اجرای کاهش، از جمله تصمیم COP28 صحبت نکنیم، این COP نیز موفقیت آمیز نخواهد بود.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه همچنین نگرانی های خود را در مورد عدم پیشرفت در توافقنامه COP28 به باکو اعلام کرده است. ما تأیید کردیم که بسیار مهم است که بتوانیم کار بر روی اجماع دبی را دنبال کنیم و مطمئن خواهیم شد که این بخشی از گفتگو است.

مذاکره‌کننده‌ای از یکی دیگر از کشورهای غربی افزود: در این مرحله، چشم انداز مذاکرات به‌شدت تاریک به نظر می‌رسد و این خطر واقعی وجود دارد که گازهای گلخانه‌ای بزرگ در G77 [گروه کشورهای در حال توسعه] از مذاکرات مالی دشوار برای جلوگیری از هرگونه پیشرفت معنادار در کاهش انتشار استفاده کنند.

در COP29 امسال که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، کشورها باید بر سر یک هدف جهانی جدید برای تامین مالی برنامه های آب و هوایی به توافق برسند و ملت‌ها در مورد اینکه این مبلغ چقدر باید باشد، چه کسی پرداخت کند و ساختار آن اختلاف نظر دارند. در آخر هفته، دولت های آفریقایی بیش از 1 تریلیون پوند در سال برای تامین مالی آب و هوا درخواست کردند. 

بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، نفت و گاز طبیعی حدود 90 درصد درآمدهای صادراتی آذربایجان را به ارمغان می‌آورد و حدود 60 درصد از بودجه آن را تامین می‌کند.

در اوایل این ماه، یالچین رفیف، مذاکره کننده اصلی باکو درباره آب و هوا، سخنرانی هفت صفحه ای در مورد مذاکرات اخیر بین کشورها در عقب نشینی در آذربایجان ایراد کرد اما به صراحت به سوخت های فسیلی یا انرژی های تجدیدپذیر اشاره نکرد.

رفیف گفت که تأکید بر اهمیت کاهش، فرآیند کاهش یا جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای در جو در مقابل کاهش سوزاندن سوخت های فسیلی، بسیار مهم است.

آندریاس سیبر، معاون مدیر سیاست ها و کمپین ها در 350.org، که یک گروه ناظر است گفت: عدم اشاره خاص به سوخت های فسیلی یا انرژی های تجدیدپذیر در سخنرانی "یک نادانی شگفت انگیز و یک شکست غیرقابل توجیه رهبری آذربایجان را نشان می دهد. 


http://www.madannews.com/fa/News/644303/COP29 آغاز نشده شکست می‌خورد؟
بستن   چاپ