گفتگو، یادداشت و نشست خبری

لزوم بررسی نرخ ریسک صنایع کشور

لزوم بررسی نرخ ریسک صنایع کشور
پایگاه خبری معدن نیوز -نشست خبری بیست و هفتمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران با حضور رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -نشست خبری بیست و هفتمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران با حضور رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بیان کرد: صنایعی که به یک منبع رانت وصل هستند نباید به عنوان شرکت برتر شناخته شوند بلکه شاخص‌هایی چون نرخ ریسک پایین و خلق ارزش پایدار باید به عنوان معیار برتربودن صنایع مدنظر باشد.

بابک احمدی در نشست خبری بیست و هفتمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران گفت: در سرمایه‌گذاری‌ها صنایعی حضور دارند که به نوعی به یک منبع رانت وصل هستندکه این صنایع را به عنوان رتبه‌های برتر می‌بینیم که به منابع مختلف رانت اعم از یارانه‌های انرژی وصل هستند.

وی افزود: این صنایع به لحاظ فروش و درآمد جزو برترین‌ها هستند اما این موضوع نمی‌تواند به عنوان شاخصی برای جذب سرمایه‌گذاری مطرح باشد و نمی‌توانیم با همین یک شاخص سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها کنیم.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عنوان کرد: در بیست و هفتمین دوره رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران نرخ ریسک را مدنظر قرار دادیم چرا که نرخ ریسک و نرخ بازده در کنار همان نشان می‌دهد که سرمایه‌گذار می‌تواند به حوزه ورود کند یا خیر.

به گفته احمدی در رتبه‌بندی سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صادرات محور حضور پررنگی داشتند که یک دستاورد مهم است. 

در ادامه سرپرست مدیریت مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر اظهار داشت: امروز در مدیریت سخت و پررقابت جهانی مدیران نیازمند اطلاعات هستند تا تصمیم‌گیری واقع‌بینانه بگیرند و یکی از اهدافی است که در رتبه‌بندی شرکت‌ها دنبال می‌کنیم ارایه اطلاعات شفاف بر اساس عملکرد و نتایج کمی شرکت‌ها است که یکی از این شاخص‌ها، شاخص درآمد است.

بهنام فیض‌آبادی افزود: رتبه‌بندی IMI100 در سال نخست با رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر از نظر شاخص میزان فروش آغاز شد که در سال‌های بعد به دلیل استقبال خوب شرکت‌ها تعداد شرکت‌های فهرست به ۵۰۰ شرکت افزایش یافت و در حال حاضر تعداد شاخص‌های مورد بررسی به ۳۳ شاخص افزایش یافت. 

وی بیان کرد: در سال گذشته ۶۱ شرکت‌ دانش‌بنیان در رتبه‌بندی حضور داشتند که با رشد ۲۵ درصدی داشته است.

فیض‌آبادی درباره سهم گروه‌های صنعتی از نظر میزان فروش بر اساس رتبه‌بندی سال گذشته گفت: گروه فرآورده‌های نفتی سهم ۲۳.۱ درصدی، گروه پتروشیمی ۱۴.۴ درصدی، گروه بانک‌های و موسسات اعتباری سهم ۱۳.۸ درصدی، گروه فلزات آهنی ۱۱.۸ درصدی و گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی سهم ۱۰.۶ درصدی از نظر میزان فروش داشته‌اند.

سرپرست مدیریت مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر اضافه کرد: سهم گروه‌های صنعتی نیز از نظر صادرات در رتبه‌بندی سال گذشته به ترتیب گروه پتروشیمی ۳۷.۲ درصد، گروه فرآورده‌های نفتی ۲۶.۴ درصد، گروه فلزات آهنی ۱۵.۵ درصد، گروه شرکت‌های چند رشته‌ای ۱۱.۶ درصد، گروه فلزات غیر آهنی ۳.۷ درصد و سایر گروه‌ها ۵.۴ درصد بوده است.

گفتنی است، سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۴۰۳ برای بیست و هفتمین سال متوالی رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران را انجام می‌دهد و ۵۰۰ شرکت بزرگ و مؤثر در اقتصاد کشور را طی همایشی که در بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود، معرفی می‌کند. مهم‌ترین اهداف رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف‌سازی فضای کسب و کار، رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی و استفاده از نتایج رتبه‌بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد