اکتشاف و ماشین آلات

۱۰ هزار میلیارد ریال قطعات CKD هپکو تامین شد

۱۰ هزار میلیارد ریال قطعات CKD هپکو تامین شد
پایگاه خبری معدن نیوز -مدیرعامل هلدینگ هپکو گفت: ۱۰ هزار میلیارد ریال قطعات CKD در چهار ماهه نخست امسال برای این شرکت تامین شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -مدیرعامل هلدینگ هپکو گفت: ۱۰ هزار میلیارد ریال قطعات CKD در چهار ماهه نخست امسال برای این شرکت تامین شد.

حسین قربانی افزود: یک هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال سال گذشته در این شرکت تامین قطعات انجام شد.

وی بیان کرد: شرکت به دلیل روند خصوصی‌سازی در دهه ۹۰ با مشکلات بسیاری مواجه شده بود که پس از واگذاری به سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۹، اعضای هیات مدیره روند رفع مشکلات را پیش گرفتند و سعی بر استقلال شرکت داشتند که در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت.

️مدیرعامل هلدینگ شرکت هپکو با اشاره به اینکه برای اولین بار در تاریخ هپکو خریدهای خارجی شرکت که ۸۰ درصد مخارج شرکت را به خود اختصاص می‌دهد به صورت اعتباری ۲ تا ۶ ماهه انجام شد، گفت: با رایزنی و مذاکرات، شرکت به نقطه‌ای رسیده‌ است که بیش از ۵۰ درصد از خریدهای خارجی به صورت اعتباری انجام می‌شود.

️قربانی تصریح کرد: با تغییر رویکرد در حوزه فروش و افزایش قراردادهای منعقد شده، از ۱۱ هزار ملیارد ریال به ۶۰ هزار میلیارد ریال، معادل ۴۵۳ درصد رشد در بازه زمانی تیرماه ۱۴۰۲ تا تیرماه ۱۴۰۳ حاصل شده است.

وی ادامه داد: همچنین اخذ تسهیلات به میزان چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال انجام شد که از این میزان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بابت پرداخت اقساط تسهیلات قبلی و مابقی برای تامین مواد اولیه صرف شد.

️مدیرعامل هلدینگ هپکو با تاکید بر اینکه این شرکت ظرفیت تولید ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه در سال را دارد، اما این ظرفیت به صورت کامل محقق نشده است، گفت: برای تکمیل ظرفیت‌های خالی پروژه‌هایی در حوزه صنعت جذب شد که فرصت خوبی را برای شرکت مهیا کرده است.

️قربانی افزود: ۴۱ هزار میلیارد ریال از تیرماه سال گذشته تاکنون قرارداد قطعی منعقد شده است که از حیث مبلغ قراردادها، ۱۳۱ درصد رشد حاصل شده است، همچنین رشد ۴۷ درصدی درآمدهای عملیاتی تلفیقی شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ به دست آمده است در حالی که بهای تمام شده محصولات شرکت تنها ۱۵ درصد رشد داشته است.

️وی بیان کرد: سود تلفیقی شرکت از سال ۱۳۹۳ منفی بوده است، اما در ۲ سال اخیر با تغییر رویکرد به سود مثبت رسیده است، ۱۲ درصد حاشیه سود منفی نیز سال گذشته به چهار درصد حاشیه سود مثبت رسیده است،

مدیرعامل هلدینگ هپکو گفت: نرخ بازده دارایی‌ها در سال گذشته پس از سال‌های متمادی به رشد هفت دهم درصد رسید، همچنین نرخ بازده حقوق صاحبان سهام به ۶ درصد رشد در سال گذشته رسیده است.

ق️ربانی با بیان اینکه نبض هپکو در تامین قطعات CKD است، افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد که از تیرماه ۱۴۰۱ با حضور هیات مدیره جدید تا تیرماه ۱۴۰۳ با حل مشکلات ارزی، مالی و تخصیص ارز، شرکت موفق شد به رشد خوبی دست پیدا کند.

وی ادامه داد: از تیرماه ۱۴۰۱ تا تیرماه ۱۴۰۲ به لحاظ تعداد دستگاه، ۳۶۰ دستگاه با رشد ۱۹۵ درصدی تولید شد و ۲۰ هزار میلیارد ریال به صورت کاملا خودکفا، بدون استقراض از سهامدار و بدون افزایش سرمایه طبق عملکرد شرکت، تامین قطعات CKD صورت گرفته است.

️مدیرعامل هلدینگ هپکو، میزان رشد داخلی‌سازی قطعات را از ۳۷ درصد به ۳۴۷ درصد به لحاظ تناژ بیان کرد و گفت: نوسازی و بازسازی روبات‌ها، راه‌اندازی دستگاه برش پلاسما پس از هفت سال، راه‌اندازی واحد تولید شیرهای نفتی، پالایش انبارهای شرکت و ایجاد ارزش افزوده بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال، احیا و استفاده از قطعات راکد و ضایعاتی در خطوط تولید به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال، تولید دستگاه حفاری برای اولین بار با کمک یک شرکت دانش بنیان، اقدام برای اخذ گواهینامه ۱۷۰۲۵، اقدام برای دانش‌بنیان کردن شرکت و عضویت در پارک علم و فناوری، به روز رسانی دستگاه ماشین‌کاری شرکت، به روز آوری سیستم کنترل برش شعله، رشد ۶۴ درصدی موجودی کالا نسبت به سال گذشته از جمله اقداماتی است که به انجام رسیده است.

ق️ربانی افزود: در حوزه تحقیق و توسعه محصول و نوآوری، تولید بیل مکانیکی ۷۵ تن انجام شد و پروژه تولید بیل مکانیکی ۱۲۵ تن، پروژه تولید دامپتراک ۴۰ تن اروپایی، دامپتراک ۱۰۰ و ۱۲۰ تن اروپایی نیز در دستور کار قرار دارد.

و️ی با بیان اینکه تولید و فروش یک هزار و ۹۰۰ دستگاه همگن هدفگذاری شده است، افزود: با این اقدام سهم بازار شرکت به دوران اوج خود باز می‌گردد چراکه هیات مدیره هیچگاه نگاه محافظه‌کارانه نداشته و با تعریف بودجه‌های همراه با ریسک معتقد است بخش قابل توجهی از اهداف در حوزه فروش و تولید و سودآوری محقق می‌شود.

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی در اراک تاسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد.

هپکو ۲۵ نوع ماشین آلات راه‌سازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می‌کند که هشت نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی چون ژاپن، آلمان، سوئد تولید می‌شود.

شرکت هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد