به بهانه حال و هوای این روزهای انتصابات صمت؛

ابقای محمد آقاجانلو، تصمیمی درست برای هدایت سازمانی خسته بنام ایمیدرو

وجیهه کردبچه
ابقای محمد آقاجانلو، تصمیمی درست برای هدایت سازمانی خسته بنام ایمیدرو

پایگاه خبری معدن نیوز -محمد آقاجانلو به‌عنوان سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دوره‌ای برگزیده شده است که هم تحولات مهمی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور در حال شکل‌گیری است و هم شرایط ویژه ای بر این سازمان و این صنعت حاکم شده است. او به دلیل ویژگی‌های بارز و سابقه درخشانی که در این صنعت دارد، بهترین گزینه برای ریاست هیئت عامل ایمیدرو به‌شمار می‌رود.

به گزارش معدن نیوز -محمد آقاجانلو به‌عنوان سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دوره‌ای برگزیده شده است که هم تحولات مهمی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور در حال شکل‌گیری است و هم شرایط ویژه ای بر این سازمان و این صنعت حاکم شده است. او به دلیل ویژگی‌های بارز و سابقه درخشانی که در این صنعت دارد، بهترین گزینه برای ریاست هیئت عامل ایمیدرو به‌شمار می‌رود. 

اما چرا؟ 

مسعود پزشکیان همواره یکی از حامیان جوان‌گرایی در ساختار مدیریتی کشور بوده و در زمان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت که با اعتماد به نسل جوان، می‌توان مسیرهای تازه‌ای در پیشرفت کشور گشود. لذا لازم است این رویکرد در کارگزاران منتخب رئیس جمهور به خصوص وزرای محترم دولت وجود داشته باشد. 

یکی از نقاط قوت برجسته محمد آقاجانلو، سن اوست. در شرایطی که بسیاری از نهادهای کلان کشور به مدیرانی با تجربه و مسن‌تر متکی هستند، انتخاب یک مدیر پخته نسبتاً جوان مانند آقاجانلو می‌تواند تحولاتی نوین و پرشتاب را برای ایمیدرو به ارمغان آورد. آقاجانلو با تکیه بر انرژی و انگیزه جوانی خود، می‌تواند مسیری جدید در ایمیدرو باز کند و نوآوری‌هایی در مدیریت منابع معدنی و صنعتی کشور که این روزها بیش از پیش نیاز به آنها حس می شود، ایجاد نماید.

آقاجانلو همچنین برخاسته از بدنه ایمیدرو است، سازمانی که به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای توسعه ای کشور در بخش معادن و صنایع معدنی فعالیت می‌کند. او با مسائل و چالش‌های این سازمان از نزدیک آشناست و درک عمیقی از پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای دارد. این ویژگی به او امکان می‌دهد تصمیماتی عملی و آگاهانه برای بهبود عملکرد و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایران بگیرد. آشنایی آقاجانلو با سازوکارهای داخلی ایمیدرو، همکاری با دیگر مدیران و بخش‌های مختلف سازمان را تسهیل می‌کند و از سوی دیگر موجب می‌شود تا پروژه‌های کلان با سرعت و غیرت بیشتری پیش بروند.

یکی از دلایل اصلی که انتخاب آقاجانلو برای هدایت ایمیدرو را موجه می سازد، آشنایی او با طرح‌ها و پروژه های  مختلف معدنی و صنعتی است. او پیش از این در مناصب مختلف مدیریتی، در جریان دقیق طرح‌های توسعه‌ای معادن و صنایع معدنی بوده و به خوبی می‌داند که چه پروژه‌هایی نیاز به توجه و تسریع دارند. شناخت دقیق از پروژه‌های بزرگ ملی مانند توسعه معادن سنگ آهن، زغال سنگ، مس و سایر منابع معدنی ایران به او کمک می‌کند تا راهبردهای مناسب برای توسعه پایدار و بهینه‌سازی این صنایع را اجرایی کند. این آگاهی و شناخت از پروژه‌های کلان، دقیقاً همان چیزی است که ایمیدرو در سال های اخیر به آن نیاز داشت اما به خصوص در یک سال اخیر به دلیل عدم شناخت کافی رئیس وقت سازمان درجا زد و از حرکت سریع و صحیح خود بازماند.

در حال حاضر، ایران به‌عنوان یکی از کشورهای دارای منابع غنی معدنی، با چالش‌هایی همچون نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر، به‌روزرسانی فناوری‌های استخراج، مسائل زیست‌محیطی و تحریم‌های بین‌المللی مواجه است. در این میان، محمد آقاجانلو با شناخت کامل از این چالش‌ها و درک درست از ظرفیت‌ها، می تواند فرصت‌هایی تازه برای توسعه معادن کشور ایجاد کند.

محمد آقاجانلو به دلیل ویژگی‌هایی همچون جوانی، سلامت، آشنایی با بدنه ایمیدرو، شناخت دقیق از طرح‌ها و پروژه‌ها و رویکردی برنامه‌محور، در حال حاضر گزینه ای مناسب برای هدایت این سازمان مهم به‌شمار می‌آید. انتخاب او به‌عنوان رئیس هیئت عامل ایمیدرو نه‌تنها گامی در راستای توسعه پایدار و بهبود عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی ایران است، بلکه نشان‌دهنده تحقق وعده‌های جوان‌گرایی در سطوح مدیریتی کشور بوده و با وجود چنین گزینه حاضر و آماده ای برای ریاست این سازمان به نظر می رسد بهانه منطقی و قابل قبولی برای صرف زمان بیشتر جهت یافتن فردی دیگر برای این جایگاه وجود ندارد.

لذا محمد اتابک وزیر تازه نفس صمت که در شمار معدود وزرایی است که شخصاٌ تجربه زیادی در روند ایجاد و اتمام پروژه های صنعتی کشور دارد، با تثبیت و تقویت مدیر با انگیزه ای همچون آقاجانلو، قطعاً توفیق بیشتری در به ثمر رساندن اهداف عالیه خود در این صنعت خواهد داشت.