ظرفيت دوبرابري پروانه‌هاي اکتشافي کشور در دولت سيزدهم

وجیهه کردبچه
ظرفيت دوبرابري پروانه‌هاي اکتشافي کشور در دولت سيزدهم

پایگاه خبری معدن نیوز -معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو اظهار داشت: شروع فعالیت‌های معدنی با اکتشاف است و در صورتی‌که اکتشافات روند شفافی داشته باشد سرمایه‌گذاری در این بخش قابل تحقق و دسترسی است.

به گزارش معدن نیوز -معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو اظهار داشت: شروع فعالیت‌های معدنی با اکتشاف است و در صورتی‌که اکتشافات روند شفافی داشته باشد سرمایه‌گذاری در این بخش قابل تحقق و دسترسی است. 

حسام مقدم‌علی طی نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: ‌خوشبختانه طی تعاملاتی که در دو سال گذشته با مجموعه‌‌های اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، شاهد افزایش طرح‌های توسعه‌ای معادن در مناطق مختلف به‌ویژه مناطق کمتر توسعه یافته هستیم که این مهم می‌تواند ظرفیت توسعه و آبادانی کشور را افزایش دهد. 

وی افزود: در حوزه عناصر نادرخاکی نمی‌توانیم ادعاکنیم که ظرفیت استحصال تمامی عناصر را در کشور دارا هستیم، لذا اولویت‌ها و ظرفیت‌های این بخش مورد مطالعه قرار گرفت. بر همین اساس یک طرح مطالعاتی توسط ایمیدرو انجام شد که منجر به کشف ١۶ عنصر استراتژیک شده که امکان فرآوری آنها وجود دارد. در همین راستا یک بسته برون مرزی نیز تهیه شده است.

مقدم‌علی با اشاره به استانداردهای آزمایشگاهی در عناصر معدنی، گفت: در مرکز تحقیقات فرآوری ایران در استان البرز تجهیزاتی اضافه شده است تا نتایج حاصله عاری از هرگونه خطا باشد. 

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به مطالعات در حوزه لیتیوم گفت: لیتیوم جزو عناصر استراتژیک است، اگر بخواهیم به نرم‌های بین‌المللی توجه کنیم باید به دنبال عیار بالا باشیم، این در حالی است که در کشور عیار بالا نداریم. 

وی با اشاره به واردات دانش فنی از روسیه و چین در حوزه اکتشاف بیان کرد: اکتشاف تجربه‌محور است، در داخل کشور توانمندی‌های خوبی در این حوزه وجود دارد اما این نباید منجر شود که از تجربه‌های بین‌المللی استفاده نکنیم. 

مقدم‌علی از افزایش ۲ برابری پروانه اکتشافی کشور طی ۲ سال گذشته خبر داد و افزود: ٢٠٠ پروانه اکتشاف از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم صادر شده است 

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی درباره طرح‌های معدنی طلا گفت: تولید طلا در کشور سالیانه ۱۰ تن است و با توجه به طرح جامع طلا برای چشم انداز سال ١۴٠٩، تولید ۲۵ تن طلا هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: برنامه‌ی منسجمی برای شناسایی و اکتشاف معادن طلا در نظر گرفته شده است برای نمونه معدن طلای هیرد در استان خراسان جنوبی ١۵ سال پیش شناسایی شده بود اما اکتشاف کامل نبود اما در حال حاضر ١٠٠ کیلو طلا در این معدن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تولید می‌شود.

مقدم‌علی درباره حوزه گوهر سنگ گفت: در حوزه گوهرسنگ‌ها برای تسهیل فعالان، اصلاح قوانین انجام شده و در حوزه اکتشاف نتایج خوب و مزایده‌هایی برای فعالان انجام شده است. در همین راستا نخستین دوره مسابقات گوهرسنگ از 9 تا 11 آبان در فردوس مشهد برگزار می‌شود که این مسابقات فرصتی برای معرفی این صنعت و برندسازی است.

در ادامه مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور اظهار داشت: طرح ملی توسعه سنگ گوهرسنگ از ۲ سال پیش ابلاغ شده است که این سند بهم پیوسته از اکتشاف تا توسعه بازار را در بر می‌گیرد. 

ابومحمد هاشمی گفت: ۳۵ درصد از اکتشافات کشور در این حوزه است و عملیات اکتشافی گوهرسنگ‌ها در ۱۱ استان در حال اجراست.

وی افزود: در ۳۱ استان کشور آموزش تراش محور گوهر سنگ در مراکز فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود.