نجم الدين پاسخگوي رسانه هاي داخلي و خارجي

نجم الدين پاسخگوي رسانه هاي داخلي و خارجي

خبرگزاري تخصصي معدن- مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو در نشست خبري با رسانه هاي داخلي و خارجي ضمن تبيين برنامه هاي راهبردي اين شرکت به پرسش هاي متعدد آنان با محوريت هدفمندسازي يارانه ها پاسخ داد.

خبرگزاري تخصصي معدن- مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو در نشست خبري با رسانه هاي داخلي و خارجي ضمن تبيين برنامه هاي راهبردي اين شرکت به پرسش هاي متعدد آنان با محوريت هدفمندسازي يارانه ها پاسخ داد.
به گزارش معدن نيوز ، اين کنفرانس خبري  که با حضور بيش از 70 خبر نگار رسانه هاي داخلي و خارجي برگزار شد به مدت سه ساعت طول کشيد که مشروح آن درپي مي آيد: 


کنترل قيمت براي جلوگيري از افزايش قيمت


خبرنگار روزنامه دنياي اقتصاد با اظهار عقيده که هدفمندسازي يارانه ها بيشتر روي صنايع وابسته به خودروسازي تاثير گذار است، در مورد خريد سهام ايران خودرو توسط سايپا نيز سوال کرد که در جواب وي مهندس نجم الدين تاکيد کرد که خودروسازي بيشتر تحت تاثير قرار مي گيرد. وي هر خودرو را در بردارنده 10 هزار قطعه از 60 صنعت مختلف از قبيل فولاد، پليمر، شيشه، نساجي و بسياري موارد ديگر دانست که از منابع و انرژي يکسان استفاده مي کنند.
مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو اظهار داشت: هدفمند سازي يارانه ها در جهت استفاده بهينه از منابع و کاهش مصرف سوخت و کنترل قيمت تمام شده عمل مي کند و ايران خودرو در همين راستا قيمت محصولات خود را کاهش مي دهد.
وي بسته هاي حمايتي را ابزاري در جهت جلوگيري از صدمه خوردن صنايع مختلف دانست و پيش بيني کرد که با توجه به زيرساخت هاي ايجاد شده، بسته هاي حمايتي اجازه افزايش قيمت ها را نخواهد داد.
مدير عامل  گروه صنعتي ايران خودرو واگذاري شرکت ها را موضوعي ذکر کرد که در اختيار سازمان بورس و شوراي مالي بورس است و موضوع ادغام ايران خودرو و سايپارا تکذيب کرد . 


استفاده از موتورهاي کم مصرف


نجم الدين در پاسخ به سوال خبرنگار سايت پرشين خودرو در مورد محصول ارزان و کم مصرف، اظهار داشت: ميزان مصرف خودروها به عوامل مختلف از جمله کلاس آن ها نيز بستگي دارد و خودروهاي مشابه بايستي از اين نظر با يکديگر مقايسه شوند.
وي  استفاده از موتورهاي کم مصرف تي يو 5 و اي اف 7  را راهبرد اصلي ايران خودرو براي کاهش مصرف سوخت محصولات اعلام کرد.
مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو رانا را يک محصول ملي، ساخت داخل و مدرن عنوان و پيش بيني کرد اين خودرو که از شهريور ماه سال آينده به توليد انبوه مي رسد، سهم عمده اي از بازار خودروي کلاس بي را در اختيار بگيرد.


يک حرکت تاريخي


نجم الدين در پاسخ به پرسش  خبرنگار روزنامه ايران، کاهش پنج درصدي قيمت 65 خودرو را يک رويداد بي سابقه درتاريخ صنعت کشور ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: خيلي ها انتظار داشتند در آستانه هدفمندسازي يارانه ها قيمت ها 15 درصد افزايش يابد که نه تنها اين اتفاق نيفتاد بلکه دو تا پنج درصد هم کاهش قيمت داديم که نشان دهنده يک کار بزرگ در زمينه کنترل قيمت ها است و به مردم اين امکان را مي دهد تا پولي را که به واسطه هدفمندسازي يارانه ها به دست مي آورند، براي خريد خودرو استفاده کنند.


کيفيت خط قرمز است


وي کيفيت را خط قرمز ايران خودرو دانست که در هر وضعيت و شرايطي بايد افزايش يابد. مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو بر رعايت مو به موي استانداردهاي کيفيتي تاکيد و آن را شرط اصلي همکاري ايران خودرو با قطعه سازان عنوان کرد.
نجم الدين با بيان اين که 120 پروژه کيفيتي در ايران خودرو در حال اجرا است، سرمايه گذاري در ارتقاي کيفيت را يک راهبرد مهم در اين گروه صنعتي دانست.
مدير عامل ايران خودرو يادآور شد: بيش از 60 صنعت مختلفي که در خودروسازي دخيل هستند، به طور مستقيم يا غير مستقيم در بسته هاي حمايتي وزارت صنايع قرار گرفته اند؛ چنان که ريخته گري به دليل انرژي بر بودن، بدون بسته هاي حمايتي قيمت محصولات آن و در نتيجه قيمت خودرو بالا مي رود، چرا که در هر خودرو صد کيلوگرم چدن و 30 کيلوگرم آلومينيوم مصرف مي شود.


در صنعت خودرو سهامداري تعيين کننده نيست


سپس خبرنگار خودروي امروز، در مورد نحوه کنترل قيمت ها و امکان برگزاري مجمع به دليل تغييرات سهامداري ايران خودرو و هم چنين شرکت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو سوال کرد که در جواب وي نجم الدين اظهار داشت: مرکز مطالعات استراتژيک ايران خودرو از يک و نيم سال پيش تاثير هدفمندسازي يارانه ها را  بررسي کرده و گزارش خود در اين زمينه را در خرداد ماه امسال داده که بر اساس آن برنامه ها و تمهيدات لازم براي پيشگيري از آثار احتمالي هدفمندسازي يارانه ها انديشيده شده است.
وي با اشاره به واگذار شدن 18 درصد از سهام ايران خودرو در سازمان گسترش، برپايي مجمع را وابسته به خواست سهامداران دانست و اظهار داشت: ايران خودرو وارد سرمايه گذاري جديد نشده و جايي که نياز به اعمال مديريت مستقيم نباشد، به بخش خصوصي واگذار مي کنيم. وي تاکيد کرد که در صنعت خودرو تنها سهام تعيين کننده نيست، جا به جايي سهام تاثيري در سياست گذاري هاي آن ندارد، بلکه شوراي سياست گذاري به اين موضوع مي پردازد.


ايمني و پاک بودن خودروها


تعامل نهادهاي گوناگون با صنعت خودرو، موضوع سوال مزاريان خبرنگار خبرگزاري موج بود که مدير عامل ايران خودرو در پاسخ وي، ضمن مثبت خواندن هدفمندسازي يارانه ها و خصوصي سازي که استفاده بهينه از منابع و رشد صنعت را ممکن مي سازد، گفت: از اول سال 88 همه خودروهاي توليدي به کاتاليست کانورتور و کنيستر مجهز و به پليس اطمينان داده شده که محصولات ايران خودرو به لحاظ زيست محيطي و آلايندگي مشکلي ندارد.


رشد ساخت داخل


خبرنگار دنياي خودرو در مورد سمند جديد سوال کرد که نجم الدين در پاسخ وي گفت: اين خودرو در سال آينده به توليد مي رسد و در کلاس دي قرار دارد.
سپس در پاسخ به خبرنگار روزنامه صبح اقتصاد، مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو  ارتباط با پژو را يک ارتباط برنده برنده عنوان کرد و اظهار داشت: در 20 سال گذشته قيمت هاي پژو رو به افزايش بوده اما به تازگي سه تا پنج درصد کاهش قيمت گرفته و ساخت داخل را افزايش داده ايم.


مشکل گيربکس حل شده


خبرنگار روزنامه جهان صنعت در خصوص مشكلات گيربكس خودرو برخي خودرو ها سوال كرد كه مهندس نجم الدين در پاسخ وي اظهار داشت: بيش از يك سال است كه مشكل گير بكس كليه خودرو ها حل شده و در حال حاضر هيچ خودرويي از لحاظ گيربكس مشكل ندارد.
وي ادامه داد: در حال حاضر كيفيت قطعات و خودروها بالا رفته و قطعات يدكي نيز در بازار خدمات پس از فروش به وفور يافت مي شود.


تعويض کنيستر منوط به معاينه فني است


در ادامه خبرنگار عصر خودرو در خصوص كمبود كنيستر در بازار سوال كرد كه مهندس نجم الدين پاسخ داد: ايران خودرو روزانه حدود سه هزار دستگاه خودرو توليد مي كند و همه اين خودرو ها نيز كنيستر دارند. ما آمادگي داريم اين قطعه را در اختيار مردم قرار دهيم.
وي تصريح كرد: به نظر من ستاد معاينه فني بايد نصب و يا تعويض كنيستر براي خودروهاي سال هاي اخير را اجباري كند تا مردم از اين قطعه استفاده كنند.


سوخت بايد با استاندارد خودرو هماهنگ باشد


خبرنگار روزنامه شرق نيز سوالي مبني بر استاندارد خودرو و ميزان مصرف بنزين پرسيد كه مديرعامل ايران خودرو پاسخ داد: موتور اي اف 7 داراي استاندارد يورو 4 است.
وي خاطرنشان ساخت: قانوني كه در اين مورد وضع شده است به ما مي گويد اگر ما خودرويي را با استاندارد يورو سه توليد مي كنيم وزارت نفت نيز بايد استاندارد بنزين خود را بالا ببرد و در غير اين صورت خودروها با مشكل مواجه مي شوند.
مديرعامل ايران خودرو خاطرنشان ساخت: ارتقاي استاندارد خودرو مستلزم بالا بردن اكتاين بنزين است.


از سرمايه گذاري خارجي استقبال مي کنيم


 خبرنگار خبر خودرو سوالي در خصوص جذب سرمايه گذار هاي خارجي بود كه آيا ايران خودرو مايل به اين كار است که مهندس نجم الدين پاسخ داد: ايران خودرو از سرمايه گذار هاي خارجي در صورتي كه به صورت برنده، برنده باشد استقبال مي كند.
وي تصريح كرد: در حال حاضر با خودروسازي تركيه براي توليد خودروي مشترك در حال مذاكره هستيم كه اين امر نشان دهنده استقبال ما از سرمايه گذار هاي خارجي است.


دو پلتفرم و 10 محصول تا هفت سال ديگر


در ادامه خبرنگار روزنامه دنياي اقتصاد در خصوص خودروهاي جديد و ارزان قيمت كه در سال هاي آينده به بازار مي آيد پرسيد كه مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو پاسخ داد: ايران خودرو در سال هاي آينده دو پلتفرم در كلاس هاي A وb  خواهد داشت كه بر روي هر پلتفرم حدود پنج محصول توليد و تا هفت سال، به مرور زمان وارد بازار مي كند.
مهندس نجم الدين همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر كاهش كيفيت خودرو ها به دليل تثبيت قيمت ها گفت: ايران خودرو هيچ وقت به دليل تثبيت قيمت ها كيفيت خود را كاهش نمي دهد و اين كار به هيچ وجه جزء سياست هاي ما نيست.
وي ادامه داد: چنانچه قطعه اي فاقد كيفيت باشد از خط توليد ما خارج شده و با آن قطعه ساز ديگر همكاري نمي كنيم.
سوال آخر خبرنگار دنياي اقتصاد در مورد مهم ترين چالش هاي مهندس نجم الدين در طول مديريت ايران خودرو پرسيد كه وي پاسخ داد: مهم ترين چالش ما در سال گذشته ، بدهي زيادي داشتيم ولي خوشبختانه توانستيم همه بدهي هاي شركت به بانك ها و قطعه سازان را پرداخت كنيم و سود دهي شركت را نيز بالا ببريم و در نهايت مايه خوشحالي سهامداران، كاركنان و مشتريان محترم خود باشيم.


وانت سمند


خبرنگار سياست روز نيز در ادامه در خصوص ورود وانت هاي جديد و قيمت آن ها سوال كرد كه مهندس نجم الدين پاسخ داد: در سال آينده وانت جديد سمند وارد بازار مي شود ولي هنوز قيمت واقعي آن مشخص نشده است.