عضو کميته بانوان معدنکار در گفت‌وگو با معدن نيوز تشريح کرد:

روش‌هاي خالص‌سازي آب با به کارگيري فناوري نانو

روش‌هاي خالص‌سازي آب با به کارگيري فناوري نانو

پايگاه خبري معدن نيوز- عضو کميته بانوان معدنکار گفت: نانو، دلالت بر يک واحد بسيار کوچک در علم اندازه گيري دارد. يک نانومتر معادل 9-10 متر يا به عبارتي يک ميلياردم متر است.

پايگاه خبري معدن نيوز- عضو کميته بانوان معدنکار گفت: نانو، دلالت بر يک واحد بسيار کوچک در علم اندازه گيري دارد. يک نانومتر معادل 9-10 متر يا به عبارتي يک ميلياردم متر است.
نازنين نمازي در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: به تازگي با ورود فناوري‌هاي نوين از قبيل زيست فناوري و نانو فناوري، مواد و راهکارهاي جديدي براي تصفيه آب و نيز آب و فاضلاب‌هاي صنعتي و کشاورزي معرفي شده و يا مي‌شوند.
وي افزود: کاربردهاي فناوري نانو در اين خصوص عبارتند از نانو فيلترها، نانو فتوکاتاليست ها، مواد نانو حفره اي، نانو ذرات، نانو سنسورها، توانايي‌هاي اين فناوري در تصفيه آب و با توجه به انواع آلودگي‌هاي نقاط مختلف ايران مورد ارزيابي قرار گرفته است.
نمازي تاکيد کرد: در گذشته نه چندان دور اهداف تصفيه خانه‌هاي آب آشاميدني کاهش مواد معلق و زدودن عوامل زنده بيماري زا در آب بود که با روش‌هاي متداول فيلتراسيون و گندزدايي قابل حصول بوده‌اند. اما با افزايش غلظت مواد ريزدانه، ترکيبات ازته، مواد آلي و معدني و فلزات سنگين به منابع آب روش‌هاي متعارف جوابگوي نياز تصفيه خانه‌ها نبوده و لازم است از فرآيندهاي به نسبت جديد در تصفيه خانه‌ها استفاده شود.
اين کارشناس زمين شناسي تصريح کرد: مفهوم نانوفناوري به اندازه‌اي گسترده است که بخش‌هاي مختلف علوم و فناوري را تحت تأثير خود قرار داده و در عرصه‌هاي مختلف از جمله محيط‌زيست کاربردهاي وسيعي يافته است.
وي درباره نانو فيلترها خاطر نشان کرد: تاريخچه نانو فيلتراسيون به دهه 70 ميلادي، زماني که غشاهاي اسمز معکوس با فشارهاي به نسبت پايين همراه با جريان آب تصفيه‌اي قابل قبول، بسط و توسعه پيدا کردند باز مي‌شود. استفاده از فشارهاي بسيار بالا در فرآيند اسمز معکوس، اگر چه منجر به تهيه آب با کيفيت بسيار عالي مي‌شد، اما به همان نسبت هزينه گزاف انرژي مصرفي عاملي نگران‌کننده به شماره مي‌آمد. در نتيجه، تهيه آب با استفاده از اين روش از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نبود. بنابراين استفاده از غشاهايي با ميزان درصد حذف پايين تر ترکيبات محلول، اما با قدرت نفوذ آب بيشتر و به طبع آن، افزايش حجم آب تصفيه شده با کيفيتي مطلوب (درحد استانداردهاي مورد نظر) در فناوري جداسازي يک پيشرفت قابل ملاحظه، به شمار مي‌آمد. از ين رو غشاهاي اسمز معکوس با فشار پايين، بعنوان غشاهاي نانو فيلتراسيوني شناخته شدند.
نمازي تاکيد کرد: هزينه حمل‌ونقل و دفع آن کمتر است و به کمک تجهيزات خاص غشاء‌ها به طور خودکار تميز مي‌شود. در مورد فرآيند نانو فيلتراسيون، هزينه انرژي به مراتب از اسمز معکوس کمتر است. نکته حايز اهميت در مورد نانو فيلترها نسبت به ساير غشاها، قدرت انتخاب گري در حذف يون هاست.
او ادامه داد: غشاهاي نانو فيلتراسيون از دو لايه نازک و متراکم تشکيل مي‌شود که عمل جداسازي و لايه محافظ، عمل حفاظت در برابر فشار سيستم را انجام مي‌دهد. غشاهاي نانو فيلتراسيون معمولاً در دو نوع باردار و غيرباردار موجود هستند. مکانيسم اصلي در حذف ملکول‌هاي بدون بار، به خصوص ترکيبات آلي بر پايه غربالسازي استوار است.
نمازي تصريح کرد: در حالي که حذف ترکيبات يوني به دليل بر عم کنش‌هاي الکتروستاتيک بين سطح غشا و گونه‌هاي باردار، حذف مي‌شوند.