افتتاح ايستگاه ريخته گري شماره 5 ذوب آهن اصفهان

افتتاح ايستگاه ريخته گري شماره 5 ذوب آهن اصفهان

پايگاه خبري معدن نيوز- واحد توليد ريل ملي و ايستگاه ريخته گري شماره 5 ذوب آهن اصفهان با حضور معاون اول رييس جمهور و مهندس نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت به بهره برداري رسيد.

پايگاه خبري معدن نيوز- واحد توليد ريل ملي و ايستگاه ريخته گري شماره 5 ذوب آهن اصفهان با حضور معاون اول رييس جمهور و مهندس نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت به بهره برداري رسيد.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز ، ايستگاه ريخته گري شماره 5 با ظرفيت اسمي يک ميليون تن درسال، با قرارگرفتن در مدارتوليد، ظرفيت توليد شمش شرکت ذوب آهن اصفهان را به 3 ميليون و 600 هزار تن افزايش خواهد داد.
براي اجراي اين طرح 12 ميليون دلار اعتبار ارزي و500 ميليارد ريال اعتبار ريالي هزينه شد و هدف از اجراي آن جذب کامل چدن توليدي بخش کوره بلند است.
علاوه بر اين واحد توليد ريل ملي با مشخصه فني (UIC60) به عنوان بزرگترين واحد توليد ريل آهن در خاورميانه در محل ذوب آهن به طور رسمي به بهره برداري رسيد.
براي اجراي طرح توليد ريل ملي در ذوب آهن اصفهان 28.2 ميليون يورو اعتبار ارزي و 573 ميليارد ريال اعتبار ريالي هزينه شده است.
اين واحد توليدي با ظرفيت اسمي 400 هزار تن ريل مطابق استانداردهاي اروپايي ساخت و به بهره برداري رسيده است.
همچنين به طور همزمان پروژه بازسازي واصلاح غبارگيرهاي سيستم تصفيه گاز کنورتور ( که با اجراي آن براي سه کنورتور ذوب آهن ، اين شرکت به صنعت سبز تبديل مي شود ) ، پروژه گوگرد زدايي از چدان مذاب و پروژه انتقال پساب زرين شهر نيزافتتاح شد .
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: توليد ريل ملي قرار بود سال پيش آغاز شود اما به دليل کاهش قيمت جهاني فولاد بوده با تاخير با استفاده از منابع خود اتکا به بهره برداري رسيد.
محمدرضا نعمت‌زاده در آئين افتتاحيه بزرگ‌ترين کارخانه توليد ريل خاورميانه و ايستگاه ريخته‌گري شماره 5 ذوب‌آهن اصفهان گفت: دوستان در شرکت ذوب‌آهن بدون کمک‌هاي بانکي و با جذب منابع توانستند اين پروژه را به بهره‌برداري برسانند.
وي تصريح کرد : مختصري از پروژه ريل باقي مانده که تا يکي دوماه آينده کامل مي‌شود تا به استاندارهاي جهاني نزديک شويم.
وي با بيان اين که تکميل زنجيره فولاد از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است، عنوان کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاري فعالان اقتصادي دنبال آن هستيم و هر روز شاهد طرح‌هايي هستيم که مربوط به تکميل اين زنجيره است.
نعمت‌زاده افزود: اين که شمش همين جا توليد مي‌شود و از اين به بعد تبديل به ريل مي‌شود، ارزش افزوده توليد مي‌کند که در راستاي تکميل زنجيره فولاد است.
وي درادامه گفت: تيرآهن بال پهن که در کشور با کمبود آن مواجه هستيم در همين خط توليد مي‌شود که البته در حال حاضر ريل اولويت دارد اما توانمندي توليد تيرآهن بال پهن هم وجود دارد.
وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: تقاضا داريم راه‌آهني‌ها اعتماد کنند و سفارش‌هاي خارج را تا جايي که ممکن است کاهش دهند و از داخل تأمين کنيم؛ ما هم قول داديم که اين کار را انجام دهيم.
وي با بيان اين که ظرفيت توليد ريل ذوب‌آهن به گونه‌اي است که بيش از نياز داخل خواهد بود، تأکيد کرد: امسال 33 پروژه ابلاغ شده که در سال اقتصاد مقاومتي چهاردهمين آن افتتاح شده و اميدواريم تا پايان سال همه اين پروژه‌ها افتتاح شود؛ همچنين قول داده بوديم 5 هزار طرح نيمه تمام صنعتي را تکميل و راه‌اندازي کنيم که تا اين لحظه 2.9 هزار واحد پروانه بهره‌برداري گرفته است و تا پايان سال همه را کامل خواهيم کرد.