دبير انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات معدني ايران در گفتوگو با معدن نيوز مطرح کرد:
ايران دومين توليدکننده گچ دنيا در مضيقه صادراتي
پايگاه خبري معدن نيوز - دبير انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات معدني ايران گفت: چين با ظرفيت توليد 45 ميليون تن، بزرگترين توليدکننده گچ جهان به شمار ميآيد و ايران با ظرفيت توليد 13 ميليون تن مقام دوم بزرگترين توليدکننده گچ دنيا را به خود اختصاص داده است.
پايگاه خبري معدن نيوز – دبير انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات معدني ايران گفت: چين با ظرفيت توليد 45 ميليون تن، بزرگترين توليدکننده گچ جهان به شمار ميآيد و ايران با ظرفيت توليد 13 ميليون تن مقام دوم بزرگترين توليدکننده گچ دنيا را به خود اختصاص داده است.
کامران وکيل در گفتوگوبا پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: پس از ايران کشورهاي اسپانيا و ايالات متحده امريکا، تايلند، ژاپن، مکزيک، ايتا ليا، کانادا و استراليا قرار دارند که جزو 10 کشور برتر توليدکنندگان گچ جهان محسوب ميشوند.
وي افزود: نکته بسيار مهم در صنعت گچ ايران اين است که بر اساس آمار منتشر شده در سال 2012 م کل توليد گچ جهان رقمي در حدود 152 ميليون تن بوده که توليد گچ در ايران معادل 9 درصد از کل توليد جهان بوده است.
وکيل تصريح کرد: بنابراين با توجه به اين که ذخاير گچ کشور به عنوان يکي از با کيفيتترين انواع گچ در جهان شناخته شده اما درحالحاضر به دليل رکود حاکم بر بازار ساختوساز و همچنين فراهم نبودن زير ساختهاي صادراتي، معادن و کارخانههاي توليدکننده گچ با کمتر از نصف ظرفيت و توان خود به توليد مشغول هستند و مشکلات زيادي در تامين نقدينگي و هزينههاي جاري خود دارند.
دبير انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات معدني ايران خاطر نشان کرد: گچ يک ماده معدني کم قيمت و کم ارزش است، به همين دليل مواد ارزان براي اين که قابليت کار و توليد داشته باشند بايد فرآوري شوند.
به گفته وي، وقتي صنايع معدني در حوزهاي ضعيف باشند به طور طبيعي آن ماده معدني به لحاظ تغييرات قيمت آسيبپذيري بيشتري دارد بنابراين گران شدن هزينههاي حملونقل دريايي يا زميني، افزايش قيمت سوخت و مشکلات ديگر بيشترين اثر را روي محصولات معدني با حجم زياد و ارزش کم ميگذارد.
وکيل اظهار کرد: توليدکنندگان گچ پس از اين که مشاهده کردند با روال گذشته ادامه کار وفعاليت برايشان مقدور نيست تصميم گرفتند به جاي خود گچ، محصولات گچي توليد کنند تا سودمندتر باشد چرا که صادرات محصولات گچي آسانتر و به صرفه تر است.
وي تاکيد کرد: اما از سوي ديگر احداث کارخانه صنايع معدني کاري نيست که يک شبه انجام شود بلکه بايد چندين سال زمان صرف شود تا توليدکننده به توان مالي کافي براي احداث کارخانه برسد و همچنين در بازار مصرف با روشهاي کاملا متفاوت با رقبا مشتري پيدا کند که تمامي اين موارد زمان بر است.
دبير انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات معدني ايران گفت: توليدکنندگان تا بخواهند محصول خود را در بازار جا بيندازند زمان زيادي ميبرد چرا که در مقاطعي محصولات با درجه فرآوري پايين جذابيت خود را از دست ميدهد و ديگر صادر نميشود بنابراين اين موضوع تلنگري شد تا افراد به دنبال پيدا کردن راههاي جديد ي براي محصولات خود پيدا کنند که نتيجه اين امر براي صنعت گچ ما بد نشد.
کامران وکيل در گفتوگوبا پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: پس از ايران کشورهاي اسپانيا و ايالات متحده امريکا، تايلند، ژاپن، مکزيک، ايتا ليا، کانادا و استراليا قرار دارند که جزو 10 کشور برتر توليدکنندگان گچ جهان محسوب ميشوند.
وي افزود: نکته بسيار مهم در صنعت گچ ايران اين است که بر اساس آمار منتشر شده در سال 2012 م کل توليد گچ جهان رقمي در حدود 152 ميليون تن بوده که توليد گچ در ايران معادل 9 درصد از کل توليد جهان بوده است.
وکيل تصريح کرد: بنابراين با توجه به اين که ذخاير گچ کشور به عنوان يکي از با کيفيتترين انواع گچ در جهان شناخته شده اما درحالحاضر به دليل رکود حاکم بر بازار ساختوساز و همچنين فراهم نبودن زير ساختهاي صادراتي، معادن و کارخانههاي توليدکننده گچ با کمتر از نصف ظرفيت و توان خود به توليد مشغول هستند و مشکلات زيادي در تامين نقدينگي و هزينههاي جاري خود دارند.
دبير انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات معدني ايران خاطر نشان کرد: گچ يک ماده معدني کم قيمت و کم ارزش است، به همين دليل مواد ارزان براي اين که قابليت کار و توليد داشته باشند بايد فرآوري شوند.
به گفته وي، وقتي صنايع معدني در حوزهاي ضعيف باشند به طور طبيعي آن ماده معدني به لحاظ تغييرات قيمت آسيبپذيري بيشتري دارد بنابراين گران شدن هزينههاي حملونقل دريايي يا زميني، افزايش قيمت سوخت و مشکلات ديگر بيشترين اثر را روي محصولات معدني با حجم زياد و ارزش کم ميگذارد.
وکيل اظهار کرد: توليدکنندگان گچ پس از اين که مشاهده کردند با روال گذشته ادامه کار وفعاليت برايشان مقدور نيست تصميم گرفتند به جاي خود گچ، محصولات گچي توليد کنند تا سودمندتر باشد چرا که صادرات محصولات گچي آسانتر و به صرفه تر است.
وي تاکيد کرد: اما از سوي ديگر احداث کارخانه صنايع معدني کاري نيست که يک شبه انجام شود بلکه بايد چندين سال زمان صرف شود تا توليدکننده به توان مالي کافي براي احداث کارخانه برسد و همچنين در بازار مصرف با روشهاي کاملا متفاوت با رقبا مشتري پيدا کند که تمامي اين موارد زمان بر است.
دبير انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات معدني ايران گفت: توليدکنندگان تا بخواهند محصول خود را در بازار جا بيندازند زمان زيادي ميبرد چرا که در مقاطعي محصولات با درجه فرآوري پايين جذابيت خود را از دست ميدهد و ديگر صادر نميشود بنابراين اين موضوع تلنگري شد تا افراد به دنبال پيدا کردن راههاي جديد ي براي محصولات خود پيدا کنند که نتيجه اين امر براي صنعت گچ ما بد نشد.