مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:

تحقق صنعت سبز برای صنعت فولاد کشور یک الزام است

تحریریه معدن نیوز
تحقق صنعت سبز برای صنعت فولاد کشور یک الزام است

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه گفت: تحقق صنعت سبز برای صنعت فولاد کشور یک الزام است و همه صنعت‌گران باید به این سمت حرکت کنند؛ البته این امر برای صنایع هزینه‌بر است و این در حالی است که دولت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان، مزیت‌هایی را برای هموارسازی مسیر صنایع جهت رعایت الزامات زیست‌محیطی و تبدیل شدن به صنعت سبز ایجاد می‌کنند.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه گفت: تحقق صنعت سبز برای صنعت فولاد کشور یک الزام است و همه صنعت‌گران باید به این سمت حرکت کنند؛ البته این امر برای صنایع هزینه‌بر است و این در حالی است که دولت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان، مزیت‌هایی را برای هموارسازی مسیر صنایع جهت رعایت الزامات زیست‌محیطی و تبدیل شدن به صنعت سبز ایجاد می‌کنند.

بیست‌وششمین همایش و نمایشگاه پژوهشگران صنعت فولاد کشور، با عنوان «سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۳» از اول آبان‌ماه در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش با موضوع «فناوری‌های موجود و نوآورانه بازیافت پسماندها در فرایند تولید فولاد سبز» برگزار شد.

در این رویداد بزرگ فولادی کشور، مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران شرکت فولاد مبارکه آخرین دستاوردهای گروه فولاد مبارکه در حوزه تولید فولاد سبز را در نشست خبری و پنل‌های تخصصی ارائه کردند.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی فولاد ۱۴۰۳ و در نشست خبری با اصحاب رسانه به تبیین ضرورت حرکت صنعت فولاد کشور به سمت مسیر سبز پرداخت و گفت: تحقق صنعت سبز برای صنعت فولاد کشور یک الزام است و همه صنعت‌گران باید به این سمت حرکت کنند؛ البته این امر برای صنایع هزینه‌بر است و این در حالی است که دولت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان، مزیت‌هایی را برای هموارسازی مسیر صنایع جهت رعایت الزامات زیست‌محیطی و تبدیل شدن به صنعت سبز ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع کشور، به‌ویژه صنعت فولاد، تقریباً نیمی از سال را با محدودیت‌های انرژی مواجه‌اند و نمی‌توانند به‌طور کامل از ظرفیت تولید خود استفاده کنند، گفت: به دلیل خالی ماندن بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های تولید، طبیعتاً هزینه‌های تولید نیز افزایش و سودآوری صنعت کاهش پیدا می‌کند.

طیب‌نیا با تأکید بر اینکه متأسفانه سیاست‌گذاری‌ها برای هموارسازی مسیر تولید در کشور مطلوب نیست، افزود: از یک سو صنایع کشور طی سال‌های اخیر با افزایش چند برابر نرخ انرژی مواجه شده‌اند و از دیگر سو، در چنین شرایطی از صنعت فولاد کشور خواسته می‌شود که هزینه‌های تبدیل شدن به صنعت سبز را هم بپذیرد که این سیاست چندان موفقی نخواهد بود؛ بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا شرکت‌ها به‌صورت داوطلبانه به سمت رعایت الزامات زیست‌محیطی حرکت کنند. اگر بخواهیم در حوزه صنعت سبز اتفاق جدیدی در کشور رقم بزنیم، باید سیاست‌گذاری حاکمیت در این حوزه تغییر کند، به‌طوری‌که شرکت‌ها به سمت تبدیل شدن به صنعت سبز سوق داده شوند.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در همین زمینه اظهار داشت: در کشور ما هرقدر هم سرعت تولید انرژی افزایش یابد، هیچ‌گاه به پای سرعت رشد مصرف انرژی نمی‌رسد؛ چراکه شیوه مصرف انرژی، صحیح نیست. امروز متأسفانه شاهد این هستیم که ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در حوزه انرژی به حساب می‌آید. در حال حاضر، بیش از ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور وجود دارد که میزان مصرف آن‌ها به دلیل دارا بودن الکتروموتورهای قدیمی بسیار زیاد است و این در حالی است که سالانه ۱.۲ میلیون کولر آبی جدید در کشور تولید و روانه بازار می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه اخیراً برای تولیدکنندگان سیستم‌های خنک‌کننده خانگی الزاماتی تعیین‌شده تا کم‌مصرف ساخته شوند، اما مصرف انرژی این سیستم‌ها متأسفانه برای مصرف‌کنندگان چندان اهمیتی ندارد. با توجه به سهم ۳۵ درصدی الکتروموتورها در مصرف برق کشور، در صورت بهینه‌سازی مصرف از طریق استفاده از ورق‌های الکتریکی، حدود ۱۵ درصد که معادل ۴ هزار مگاوات است کاهش مصرف خواهیم داشت که برای راه‌اندازی نیروگاه برق جهت تأمین این میزان انرژی باید بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود.

به گفته طیب‌نیا تا زمانی که فرهنگ مصرف انرژی در کشور اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار داشت اتفاق تازه‌ای در حوزه صنعت سبز رقم بخورد.

وی تصریح کرد: گروه فولاد مبارکه همواره سعی داشته در حوزه‌های مختلف پیشتاز باشد و در راستای تحقق صنعت سبز نیز همه‌ساله به‌صورت داوطلبانه اقدامات مهمی انجام داده؛ به‌طوری‌که تاکنون برای تبدیل شدن به صنعت سبز ۲.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پنل تخصصی «فولادهای الکتریکی، مزیت‌ها و چالش‌ها» نیز گفت: افزایش سرعت تولید فولاد الکتریکی برای رفع نیاز کشور جزو استراتژی‌های این شرکت است.

محمدیاسر طیب‌نیا اظهار کرد: اینکه فرایند تولید یک کالا در داخل کشور ایجاد شود، مقدمه‌ای است تا مصارف آن نیز ایجاد شود و این اتفاق بارها تجربه شده است. شک ندارم هنگامی که تولید فولاد الکتریکی به‌صورت جدی در کشور آغاز شود، مصارف و تقاضای آن حتی تا دو برابر میزان کنونی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: به دلیل اینکه در حال حاضر فولادهای الکتریکی در کشور ما تولید نمی‌شود، بسیاری از صنایع مرتبط با این محصول نیز شکل نمی‌گیرند؛ بنابراین فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت پیشرو در تولید فولاد الکتریکی برای رفع نیاز کشور، سرعت خود را بیشتر می‌کند؛ چراکه این امر جزو استراتژی‌های این مجموعه است.

منبع: ایراسین