معدن‌نیوز بررسی کرد:

گزارش فعالیت کارخانه‌های ژاپن در ماه دسامبر

پرهام کریمی
گزارش فعالیت کارخانه‌های ژاپن در ماه دسامبر

فعالیت کارخانه‌ای ژاپن در ماه دسامبر با سرعت کمتری کاهش یافت، زیرا افت تولید و کاهش قبلی در سفارشات جدید کاهش یافتند. این امر طبق نظرسنجی بخش خصوصی که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که این بخش به تثبیت نزدیک‌تر شده است.

فعالیت کارخانه‌ای ژاپن در ماه دسامبر با سرعت کمتری کاهش یافت، زیرا افت تولید و کاهش قبلی در سفارشات جدید کاهش یافتند. این امر طبق نظرسنجی بخش خصوصی که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که این بخش به تثبیت نزدیک‌تر شده است.

شاخص نهایی مدیران خرید بخش تولید (PMI) ژاپن که توسط بانک au Jibun منتشر شده، در ماه دسامبر به 49.6 رسید که نشان‌دهنده کمترین میزان انقباض در سه ماه گذشته است. این شاخص اندکی بالاتر از عدد 49.5 در گزارش اولیه و 49.0 در ماه نوامبر بود، اما همچنان برای ششمین ماه متوالی زیر حد 50.0 قرار داشت که مرز بین رشد و انقباض را مشخص می‌کند.

اسامه بهاتی از شرکت S&P Global Market Intelligence، که این نظرسنجی را تهیه کرده است، اظهار داشت: «عدد اصلی شاخص به دلیل کاهش نرم‌تر در تولید و دریافت سفارشات جدید به سمت حالت خنثی نزدیک‌تر شد.»

شاخص فرعی تولید برای چهارمین ماه متوالی در دسامبر کاهش یافت، اما این انقباض نسبت به ماه گذشته نیز کندتر بود. تولیدکنندگان اشاره کردند که کاهش تقاضای جدید دلیل اصلی افت تولید بوده است.

سفارشات جدید برای نوزدهمین ماه متوالی کاهش یافت که ناشی از کاهش تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی اصلی بود. برخی شرکت‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی اشاره کردند که وضعیت بازار نیمه‌هادی‌ها (Semiconductor) عامل اصلی ضعف در سفارشات جدید بوده است.

استخدام در ماه دسامبر افزایش یافت و افتی که در ماه نوامبر مشاهده شده بود، معکوس شد. این میزان استخدام به بالاترین سطح خود از ماه آوریل رسید. شرکت‌ها اعلام کردند که به دلیل کمبود نیروی کار و همچنین برای آماده‌سازی جهت تقاضای آینده، کارکنان بیشتری استخدام کرده‌اند.

قیمت مواد اولیه با سریع‌ترین نرخ از ماه اوت افزایش یافت، زیرا شرکت‌ها به افزایش هزینه مواد خام و نیروی کار اشاره کردند. ین ضعیف نیز به افزایش تورم دامن زد. برای مقابله با افزایش قیمت‌ها، شرکت‌ها قیمت محصولات خود را با سریع‌ترین نرخ در پنج ماه گذشته افزایش دادند.

چشم‌انداز

تولیدکنندگان نسبت به چشم‌انداز خود مطمئن باقی مانده‌اند، زیرا انتظار دارند با راه‌اندازی و تولید انبوه محصولات جدید، کسب‌وکار آن‌ها گسترش یابد.