افت بازار بورس در دومین روز هفته:

کاهش 5054 واحدی شاخص کل

مرضیه ربی
کاهش 5054 واحدی شاخص کل

پایگاه خبری معدن نیوز -بازار بورس در دومین روز هفته جاری با ادامه روند نزولی خود، شاهد کاهش شاخص کل بود. شاخص کل با افت 5054 واحدی به رقم دو میلیون و 101 هزار واحد رسید. این افت در حالی رخ داد که بازار در هفته گذشته عموماً روندی صعودی را طی کرده بود، اما از روزهای ابتدایی مهرماه مجدداً به سمت کاهش حرکت کرد.

به گزارش معدن نیوز -بازار بورس در دومین روز هفته جاری با ادامه روند نزولی خود، شاهد کاهش شاخص کل بود. شاخص کل با افت ۵۰۵۴ واحدی به رقم دو میلیون و ۱۰۱ هزار واحد رسید. این افت در حالی رخ داد که بازار در هفته گذشته عموماً روندی صعودی را طی کرده بود، اما از روزهای ابتدایی مهرماه مجدداً به سمت کاهش حرکت کرد.

پانزدهمین روز از مهرماه، بازار بورس اوراق بهادار تهران با کاهش کلی ۰.۲۴ درصدی مواجه شد. تعداد سهام مثبت در بازار تنها ۱۱ عدد بود، در حالی که تعداد سهام منفی به ۱۵۷ رسید.

روز یکشنبه شاخص هم‌وزن بورس نیز ۷۴۵ واحد افت کرد و در رقم ۶۹۸ هزار و ۶۵۴ واحد متوقف شد. حجم معاملات به ۴۷ هزار فقره و ارزش آن به ۱۹۰۹ میلیارد تومان رسید. از مهم‌ترین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل می‌توان به “فولاد”، “فملی” و “نوری” اشاره کرد که همگی با افت مواجه شدند. همچنین “فولاد”، “پارسیان” و “فباهنر” جزو نمادهای پرتراکنش روز بودند.

در بازار فرابورس نیز روند مشابهی مشاهده شد. شاخص فرابورس با ۲۸ واحد کاهش به ۲۲ هزار و ۷۱ واحد رسید. تعداد معاملات در فرابورس ۴۰ هزار فقره و ارزش آن ۹۸۶۸ میلیارد تومان بود. نمادهای “آریا”، “فزر” و “سپیدار” بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند و نمادهای پرتراکنش شامل “فن‌افزار”، “کتوسعه” و “فزر” بودند.

دلایل افت بازار بورس

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ریسک‌های سیستماتیک و تحولات سیاسی اخیر، فشار فروش در بازار سهام را افزایش داده است. از جمله این تحولات می‌توان به حملات موشکی ایران به تل‌آویو در روز ۱۰ مهر ۱۴۰۳ اشاره کرد. در این حمله، ایران در پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی، ۲۰۰ موشک بالستیک به تل‌آویو شلیک کرد که منجر به تضعیف بازار سهام و افزایش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران شد.

همچنین، سازمان بورس در واکنش به افزایش تنش‌ها و برای کنترل هیجانات، از ابتدای هفته گذشته دامنه نوسان را از ۳ درصد به مثبت و منفی ۱ درصد کاهش داد. این تصمیم پس از جلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در روز ۷ مهرماه ۱۴۰۳ اتخاذ شد تا از حقوق سهامداران حمایت و از تأثیر نوسانات سیاسی بر روند بازار جلوگیری شود.

با توجه به تحولات سیاسی و محدودیت‌های اعمال شده بر بازار، به نظر می‌رسد که روند نزولی بازار بورس همچنان ادامه خواهد داشت. سرمایه‌گذاران باید با احتیاط بیشتری در شرایط فعلی عمل کنند و به بررسی متغیرهای موثر بر بازار سهام بپردازند تا از تصمیمات هیجانی جلوگیری کنند.