پيشنهاد ايميدرو براي تهاتر طلب‌ها و بدهي‌هاي اين سازمان با دولت

پيشنهاد ايميدرو براي تهاتر طلب‌ها و بدهي‌هاي اين سازمان با دولت

پايگاه خبري معدن نيوز- اعضاي مجمع عمومي سالانه ايميدرو خواهان تهاتر طلب‌ها با بدهي‌هاي اين سازمان به دولت شدند.

پايگاه خبري معدن نيوز- اعضاي مجمع عمومي سالانه ايميدرو خواهان تهاتر طلب‌ها با بدهي‌هاي اين سازمان به دولت شدند.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، در پايان نشست مجمع عمومي سالانه ايميدرو که با حضور وزير صنعت، معدن و‌تجارت،‌ رييس هيات عامل ايميدرو،‌ بازرس قانوني، حسابرس مستقل و ديگر اعضا و همچنين معاونان و مديران اين سازمان برگزار شد،‌ اعضا پيشنهاد کردند تا نمايندگان عضو مجمع، پيگيري‌هاي لازم براي تهاتر طلب‌هاي اين سازمان از دولت با بدهي‌هاي آن، انجام شود.
اعضاي مجمع سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران متشکل از وزارتخانه‌هاي اقتصاد و امور دارايي،‌ صنعت، ‌معدن و تجارت،‌ نيرو، تعاون و کار و امور اجتماعي و … هستند.
بر اساس گزارش مجمع ايميدرو در سال 93 و در نيمه نخست 94، ميزان فروش سهام شرکت‌هاي تابعه اين سازمان به 988 ميليارد تومان رسيد که براساس قانون بودجه مقرر شد 70درصد از مبالغ حاصل از واگذاري‌ها، صرف امور توسعه‌اي در بخش معدن و صنايع معدني کشور شود. اين در حالي است که به گفته رييس هيات عامل ايميدرو، ‌تاکنون مبالغ حاصل از واگذاري اين دو سال و حتي سال‌هاي گذشته در اختيار ايميدرو قرار نگرفته است. همچنين مبلغي نيز بابت حق انتفاع از شرکت‌هاي بزرگ سنگ آهن دريافت نشده است.
مهدي کرباسيان تاکيد کرد: ايميدرو با اجراي طرح‌هاي اکتشافي و شراکت در سرمايه‌گذاري طرح‌هاي بخش معدن و صنايع معدني، برنامه توسعه مناطق کم برخوردار و ايجاد زيربناها در آن مناطق را در دست اجرا و سرمايه گذاري دارد اما با روند کنوني، شرايط دشواري ايجاد شده که با توجه به تاکيد رهبر معظم انقلاب بر جايگاه بخش معدن،‌ نيازمند نگاه جديد به ويژه از سوي دولت هستيم. ‌
وي ادامه داد: پيش بيني‌ها نشان مي‌دهد شرايط دشوار تقاضا در بازارهاي جهاني تا سال 2016 ادامه دارد از همين رو براي پررنگ کردن نقش توسعه بخش معدن و صنايع معدني بايد جايگاه مناسب‌تري براي ايميدرو ترسيم شود.
در اين نشست، ابتدا گزارش عملکرد سال 93 و سپس برنامه‌هاي سال 94 و چشم انداز سال آينده قرائت شد. اين گزارش‌ها همچنين دربرگيرنده چالش‌هاي فعلي توليد در زمان کاهش تقاضا،‌ روند ادامه‌دار افت قيمت‌هاي جهاني در بخش معدن و صنايع معدني و برنامه‌هاي کاهش هزينه‌ها در داخل کشور براي مقابله با شرايط پيش رو بود.
سرمايه گذاري ايميدرو، 2.5 برابر متوسط 10 سال اخير
طبق گزارش ارايه شده به مجمع،‌ ايميدرو در سال 93 با برنامه‌هاي جديد که بر استفاده حداکثري از توان بخش خصوصي متمرکز شده بود ميزان سرمايه‌گذاري در طرح‌ها با رشد 233درصدي به 1634 ميليارد تومان رسيد. اين ميزان سرمايه‌گذاري 2.5 برابر متوسط 10 سال اخير محسوب مي شود.
به گفته رييس هيات عامل ايميدرو،‌ اين ميزان سرمايه در صنايع فولاد،‌ آلومينيوم،‌ سنگ آهن،‌ طلا،‌ مس و … صرف شده که بخش عمده آن از سوي شرکت‌هاي خصوصي صورت گرفته است. همچنين ارزش طرح‌هايي که امسال راه اندازي مي‌شوند به 137 ميليون دلار مي‌رسد.  تاکنون پروژه‌هاي فاز دو اسکله منطقه ويژه خليج‌فارس،‌ قطران زرند،‌ پايلوت کک نفتي و ..راه اندازي شده و طرح‌هاي پايلوت آنتيموان سفيد آبه،‌ تيتانيوم کهنوج،‌ يکي از طرح هاي استاني فولاد و … در ماه‌هاي آتي به بهره برداري مي‌رسند.
از سوي ديگر امير صباغ مدير دفتر راهبردي ايميدرو گفت:‌ در حال حاضر با وجود تنگناهاي مالي براي اجراي طرح‌هاي بخش معدن و صنايع معدني،‌ «وصول مطالبات گذشته»، تنها منبع تامين مالي طرح‌ها به شمار مي‌آيد به طوري که تاکنون 842 ميليارد تومان از طلب‌ها دريافت شده است.
سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در حال حاضر با کمک بخش خصوصي 8 ميليارد دلار طرح «در‌دست‌اجرا» دارد که شامل 44 طرح است که از امسال تا سال 97 راه اندازي مي‌شوند. به گفته صباغ، يکي از برنامه‌هاي سازمان در دولت يازدهم، کاهش سهم سرمايه گذاري ايميدرو تا مرز 10درصد است. ايميدرو همچنين در سال‌هاي گذشته قراردادهايي به ارزش 19هزار ميليارد تومان براي اجراي طرح‌هاي جديد امضا کرده و براي ادامه اجراي طرح‌ها در امسال، با کسري 450 ميليارد توماني مواجه است.
از سوي ديگر توسعه حوزه اکتشاف يکي ديگر از اقدامات اين سازمان است که يکي از ثمرات آن به کشف عناصر نادرخاکي با عيار بالا در منطقه سنگان منجر شد. همچنين کشف 75 نقطه اميد بخش در در اين پهنه،‌ کشف 25 نقطه اميد بخش در سراوان سيستان و بلوچستان در کنار اکتشاف در نوار مرزي سيستان و بلوچستان از ديگر نتايج اين برنامه بزرگ است.
علي اصغرزاده مدير بخش اکتشاف ايميدرو خبر داد که از زمستان 92 تاکنون 240 هزار کيلومتر مربع از مساحت کشور تحت فعاليت‌هاي جديد اکتشافي قرار گرفته‌اند. به گفته وي، با اجراي اين برنامه،‌ ذخيره سنگ آهن ناحيه سنگان به بيش از يک ميليارد تن افزايش يافته است.
در اين گزارش، از رشد 6 برابري بودجه بخش آموزش خبر داده شد که با اين برنامه شرکت‌هاي خصوصي اين بخش تحت آموزش‌هاي امور توليد،‌ بهداشت،‌ايمني و محيط زيست،‌ فروش،‌ صادرات و … قرار مي‌گيرند. از سوي ديگر کاهش تقاضا و افت جهاني قيمت‌هاي مواد معدني، شرکت‌هاي بزرگ دنيا را به سمت کاهش هزينه‌ها سوق داده و به طور مثال قيمت‌هاي رقابتي شرکت‌هاي بزرگ سنگ آهن، ‌سبب شده نرخ سنگ آهن ايران بيش از رقباي جهاني شود که اين امر فروش توليدات ايران را با چالش مواجه کرده است. از سوي ديگر در شرايط افت تقاضا براي توليدات معدني،‌ شرکت‌هاي بزرگ سنگ آهن دنيا بين 60 تا 80درصد از ارزش سهام خود را در سال 2015 از دست داده اند.
به گفته مدير دفتر راهبردي ايميدرو، کشورهاي بزرگ معدني همچون کانادا در حال کاهش حقوق دولتي معادن هستند و تنها به گرفتن ماليات بسنده مي‌کنند. همچنين در شيلي – به عنوان بزرگ ترين توليدکننده مس- دولت آن کشور در حال برگرداندن 4 ميليارد دلار حقوق دولتي است که در سال‌هاي اخير از معادن اخذ کرده بود.