معادن ذغال سنگ طبس چشم به راه زير ساخت / ضرورت توليد 3.5 ميليون تن ذغال سنگ در سال 97

معادن ذغال سنگ طبس چشم به راه زير ساخت / ضرورت توليد 3.5 ميليون تن ذغال سنگ در سال 97

پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس انجمن ذغال سنگ ایران، با بیان اینکه اکثر معادن ذغال سنگ در مناطقی قرار گرفته‌اند که محورهای مواصلاتی کشور هستند، گفت: در بحث لجستیکی کشور اصلی ترین مشکل در حمل و نقل مربوط به حوزه طبس بوده که از نظر تامین برق، آب و راه‌ها دچار مشکل جدی بوده است.

محمد مجتهدزاده، درگفت‌وگو با خبرنگار معدن نیوز در ارتباط با زیر ساخت‌های معادن ذغال سنگ برای توسعه اکتشافات و استخراج این محصولات، اظهار کرد: در حال حاضر تولید حدود 3 تا 3.5 میلیون تن کنسانتره نیاز ضروری کشور بوده به این معنا که سال 97 و 98 این مقدار کنسانتره باید در کشور تولید و مصرف شود.

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران، افزود: در حال حاضر ذوب و کک سازی ها و شست‌وشو برای 3 میلیون تن ایجاد شده و تنها مشکل در بحث ذغال سنگ معادن و استخراج از آن‌ها بوده و در بحث لجستیکی کشور اصلی ترین مشکل در حمل و نقل مربوط به حوزه طبس بوده که از نظر تامین برق، آب و راه‌ها دچار مشکل جدی بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر معادن ذغال سنگ از نظر امور زیر بنایی مشکل خاصی ندارند، گفت: با توجه به این امر که اکثر معادن ذغال سنگ در مناطقی قرار گرفته‌اند که محورهای مواصلاتی کشور هستند، برای حجم تولید فعلی مشکلات زیر ساختی و لجستیکی نخواهیم داشت.

مجتهدزاده ادامه داد: با افزایش قیمت جهانی ذغال سنگ قطعا راه‌های صادراتی ذغال سنگ کشور هموارتر خواهد شد و در آینده‌ای نزدیک ظرفیت لجستیکی کشور اشباع خواهد شد و باید برای افزایش تولید و صادرات ذغال سنگ کشور برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم.

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران، گفت: در حوزه طبس در سال جاری 2 کارخانه‌ ذغال شویی وارد مدار تولید شده که یکی از آنها مربوط به بخش خصوصی است و حدود 750 هزارتن کنسانتره تولید می کند و رونق خوبی در این منطقه ایجاد کرده است به طوری که در سال جاری کارخانه بخش خصوصی در این واحد 190 هزار تن تولید داشته است. همچنین ذغال شویی مربوط به صندوق بازنشستگی دیگر طرح است که 560 هزار تن تولید کرده است. این 2 کارخانه توان رساندن تولیدات خود به یک میلیون تن را دارند.

وی تصریح کرد: بخش طبس برای خروج محصول از طریق خطوط راه‌آهن مشکل خاصی نداشته و مشکلات اصلی این منطقه مربوط به حمل و نقل جاده‌ای بحث‌های انرژی مانند آب و برق است که دولت باید به این مسائل بپردازد زیرا معدن داران توان احداث جاده و تامین آب و برق را ندارند.